Sunday, January 8, 2012

Pencuri Masa

Sekarang cuaca panas.  Burung pun tahu.  Sebab itulah burung keluar awal pagi sekarang ni.  Pukul 5.50 pagi sudah bising.  Moga boleh berehat awal agaknya apabila hari semakin meninggi.  Saya baru sedar perkara tersebut awal pagi ini.

Sehari suntuk semalam bermula selepas subuh membawa ke jam 4.30 petang saya menjalani hukuman.  Hukuman kerana suka bertangguh. (mungkin bukan bertangguh, tetapi tidak bersungguh-sungguh).  Saya perlu menghabiskan esei konflik etnik di Kashmir separuh dari 25 mukasurat lagi untuk mencapai KPI pensyarah.  Apabila ada sahabat yang melintas meja study saya ,mereka menegur,

"Tak habis-habis lagi ke assignment, dari hari tu dok buat."

Esei sains politik tidak seperti esei biasa.  Politik itukan seni.  Ia memerlukan seni untuk membuatnya.  Esei sains politik bukan bersifat deskriptif.  Ia memerlukan analisa.  Walaupun  banyak rujukan, tetapi perlu ada pengolahan kerana esei perlu bersesuaian isu dengan teori yang digunakan.  Untuk menganalisa itulah yang memakan masa.  Menterjemah pula satu masalah bonus.

Berada di hadapan laptop selama 10 jam berterusan bukan satu perkara yang normal.  Bangun hanya untuk solat,makan, dan perkara yang mendesak sahaja.  Perkara lain tidak dipedulikan.  Walaupun bermeeting, otak masih kepada esei.  Walaupun ketawa, hati masih menangis esei tak habis-habis lagi.  Hari-hari mengadap bait-bait perkataan yang dijalin, dibackspace, kemudian taip lagi, delete lagi, dan berterusan sehingga tarikh 8.1.12.  Tempoh masa hanya pukul 12 tengah hari untuk menghantar esei.  Tapi saya pasrah, pukul 4.30 petang baru selesai.  Itupun hanya mencapai 19 mukasurat.  Saya tidak berjaya mencapai KPI yang ditetapkan.  Otak sudah tidak mampu menggarap lagi akibat tekanan masa.  Akhirnya dengan 19 mukasurat saya ke kedai untuk diprintkan.  Saya optimis kerana semester lepas pun saya tak pernah berjaya mencapai 25 mukasurat tetapi mendapat A-.  Inilah namanya tidak mengambil pengajaran daripada apa yang berlaku...dan mungkin inilah juga yang akan menjadi liabiliti untuk peluang mendapat A dan akan disesali.  Nauzubillah...

Walau bagaimanapun, sewaktu salinan hardcopy esei masih panas di tangan, otak sudah mula terasa lapang.  Dunia bagai bercahaya kembali.  Dalam perjalanan menuju ke kampus, baru perasan jalan raya baru diturap, daun-daun pokok sudah kekeringan akibat cuaca yang panas dan gugur memenuhi jalan.  Seperti musim luruh sedang tiba.  Bunga-bunga kertas kembang mekar menghiasi tepi-tepi jalan.  Terbang segala kesakitan akibat terlalu lama berada dalam postur yang sama selama 10 jam dan memerah otak.  Subhanallah~indah sungguh lukisan alam.  

Itulah nikmat yang dirasai setelah menjalani hukuman kerana suka sangat mencuri masa dan bertangguh.  

~sama-sama menanti keputusan perbicaraan Anwar Ibrahim hari ini
~Bagaimana pula isu Adam Adli?
~Apa respon Hasan Ali?
~Sesungguhnya dunia politik ialah dunia saya...tak boleh berhenti dari memikirkannya~

Mencari kembali buku-buku yang dipinjamkan kepada orang...

2 comments:

Muhamad Azan Safar said...

Yang paling bermakna bila baca artikel ini ialah perenggan

Sekarang cuaca panas. Burung pun tahu. Sebab itulah burung keluar awal pagi sekarang ni. Pukul 5.50 pagi sudah bising. Moga boleh berehat awal agaknya apabila hari semakin meninggi. Saya baru sedar perkara tersebut awal pagi ini.

Unik betul us ni. Apapun, terbaik.

ayu said...

Ana xpasti la pula mana yg uniknya...tp xpe, shukran.