Wednesday, December 12, 2012

Ahli-ahli syurga


Walau marah macam mana pun kita kepada mereka, mereka tetap berbuat baik kepada kita. Mereka tidak pandai membenci lagi. Walaupun sebentar tadi kita membuat mereka menangis, sekejap cuma mereka akan datang kembali kepada kita untuk mengadu macam-macam. Keinginan kepada perhatian itu lebih utama berbanding perkara lain.

Walaupun saya selalu garang-garang semasa program, waktu rehat mereka akan datang mendekati untuk bercerita. Ada yang sampai meletakkan kepala ke ribaan saya, saya kekok untuk membelai kerana khuatir menyebabkan ahli-ahli syurga yang lain cemburu. Sedangkan mereka mungkin tidak merasa sedemikian.

Walaupun semasa berada dalam surau ada seorang dua yang kena libasan rotan saya kerana bersembang dan saf tidak teratur, selepas selesai solat tetap mereka datang untuk bersalam dengan saya kerana mengharapkan ciuman ke pipi mereka. Saya tidak memaksa atau menjadikan peraturan untuk bersalam dengan saya seusai solat. Namun, setelah saya menyalam seorang dua di sebelah dan memberi ciuman, masing-masing berlumba untuk mendapat peluang yang sama. Macam satu perkara yang dinanti seusai solat. Mencari-cari kelibat saya kalau saya tidak ada di saf hadapan. Dahagakan perhatian...

Kanak-kanak memang cepat belajar melalui perbuatan. Apabila dilihat rakan-rakan mereka datang bersalam dan cium pipi dengan saya, esoknya semua akan mengambil peluang yang sama. Satu lagi, saya sudah biasa solat dengan berbaju kurung. Beberapa hari kemudian, muncullah golongan yang tak nak memakai telekung dan nak bersolat dengan pakaian sedia ada. Masalahnya tudung mereka pendek dan kadang-kadang stokin tak bersih. Apabila ditanya kenapa tak nak pakai telekung, mereka jawab ‘ustazah pun solat tak pakai telekung.’ Hmm… tak ada masalah pun bagi saya kerana Islam itu mudah. Cuma, kadang-kadang pakaian kurang sempurna yang buat saya paksa juga untuk pakai telekung.

Kadang-kadang saya tidak perlu menjawab atau berhujah dengan mereka, ada sahaja kelompok yang nak menyokong dan membela saya. Antara perbualan yang menyebabkan saya geli hati

Dialog 1:

Saya: Baik-baik nanti air tu tumpah…ish, air tu…

Auni: Cikgu ni air, air… air la…

(saya rasa saya dah sebut bahasa baku~kanak-kanak memang cepat bezakan pelat yang berlainan dari negeri asalnya)

Nabihah: Apelah… betullah tu…cikgu kan asal Kelantan…

Saya     : Pandailah kamu ni, sejak bila ustazah bagitahu ustazah asal Kelantan~ (sambil ketawa tak berhenti)

Dialog 2:

Diyana: Cikgu ada anak tak?

Saya    : Manalah ada anak…kahwin pun belum lagi.

Diyana: Kenapa tak kahwin?

Auni    : Buat apa nak kahwin…kahwin tu tak pentinglah.

Umairah : Pentinglah..Allah yang suruh. Rasulullah suka orang yang kahwin.

(saya hanya ketawa melihat mereka berhujah)

Haish kecik-kecik dah pandai. Ada pula yang depan-depan mata saya melihat lelaki dan perempuan bermain mata sambil tersengih-sengih macam kambing. Geram saya dan cepat-cepat menghalau pelajar lelaki ke kelas. Yang perempuan pun sama juga menjeling-jeling. Ini yang pantang ni…

Saya cuba untuk mengajar mereka supaya berhati-hati dengan golongan lelaki. Kasihan mereka sebab masih naif tetapi sudah mengalami peristiwa yang bukan-bukan. Datang pula dari orang lelaki dewasa yang merupakan ahli keluarga sendiri.

Pengalaman masa kecil berhadapan dengan lelaki-lelaki yang miang ni menjadi pengajaran kepada ahli-ahli syurga. Seingat saya, jenuh mak saya nak menjaga. Apabila diketahui pemandu van yang membawa saya ke PASTI meminta saya mencium pipinya baru saya boleh turun, mak saya mengamuk. Mak minta tok wan atau tok su hantarkan. Mak jadi paranoid. Saya dididik untuk pandai mempertahankan diri dari diambil kesempatan. Jangan bercakap dengan orang asing, jangan buka pintu kalau mak tak ada , jangan terima apa-apa dari orang tak dikenali. Over and over again.

Sehingga pernah saya utus surat layang mengecam guru sandaran yang gatal kerana memegang tangan saya. Saya pun tak terfikir seorang pelajar darjah 4 boleh berbuat demikian. Kawan-kawan saya ada yang mengatakan saya kejam kerana guru tersebut menangis selepas baca surat satu muka penuh tersebut. Betullah, mata pena itu lebih tajam dari mata pedang. Kawan-kawan yang baik dengan cikgu tu memaksa saya meminta maaf dan kata cikgu tu nak jumpa dengan saya. Tapi sampai ke sudah saya melarikan diri. Geram betul, biar dia ingat sampai tua. Mind set saya, dalam diri semua orang lelaki mesti ada the dark side atau Mr.Hyde apabila berhadapan dengan orang perempuan. Cuma sejauh mana dia pandai mengawal yang membezakan mereka. Dari mata pun dah dapat baca apa dalam otak mereka… Letak sebelah pula kes-kes nak mengambil jadi adik angkat, abang angkat. Walaupun saya tak ada abang, saya tak terdesak lagi ok nak panggil orang lain abang.

Haa..dah termelalut pula. Kalau isu ni, sahabat-sahabat saya cakap jangan bincang dengan saya, sebab saya mesti ada hujah/teori yang memihak kepada saya. Baiklah. End of story. Bukan mudah nak pastikan ahli-ahli syurga ini kekal sebagai ahli syurga jika tidak dididik dengan acuan Islam yang sebenar. Besar tanggungjawab ibu bapa sebenarnya. Bahkan sudah terlewat kalau baru sekarang nak fikir bagaimana untuk mencorak anak-anak nanti dan bagi memastikan dia kekal sebagai ahli syurga. Bukti di hadapan mata saya membuatkan saya sentiasa merasa pentingnya peranan ibubapa sebagai guru pertama anak-anak.

Sentiasa saya membandingkan perhatian mak saya terhadap kami yang sangat besar berbanding ibu-ibu kanak-kanak ini yang sibuk bekerja sehingga kanak-kanak ini tidak pandai mengaji, solat, dan berakhlak mulia walaupun sudah berumur 7 tahun. Kasihan mereka…

No comments: