Tuesday, January 1, 2013

Hadiah Tahun Baru




Malam tahun baru. Semasa sedang duduk melihat forum yang berlangsung, seseorang di sebelah saya bangun dari kerusi. Saya pandang ke kiri, dan terlihat di hadapan saya seseorang yang sangat saya kenal. Yang pernah berada dalam bab kehidupan saya dahulu di Irshad. Dia pun melihat saya.

Masing-masing terdiam dan terpegun. Mencari-cari kenangan apakah yang mengikat kami berdua? Akhirnya…

“Hidayu…kan?”

Tak perlu kata apa-apa, kami berpelukan erat macam jejak kasih. Sempat menitiskan air mata. Hakikatnya, saya terlupa nama dia~ kelemahan saya yang terbesar.
Macam-macam nama saya teka.

“Ha…ingat balik, nama apa?” dia tersenyum. Lembut senyuman dia. Saya jatuh cinta kembali.

Alahai rasa macam teruk boleh tak ingat nama sedangkan kami memang ada kongsi satu rahsia besar bersama. Memang sedaya upaya saya cuba korek kembali. Habis terkeluar kembali kisah-kisah yang memang menggelikan hati kalau dikenang kembali.

“Ada Akma kan?” tekaan terakhir saya.

Dia ketawa kecil dan mengangguk-angguk kepala.

“Khairunizatul Akma.”

Patutlah tak ingat, panjang sangat…

“Keon..”

“Haah…Kak Keon.”

Bersyukur sebab saya jumpa dia dalam keadaan baik-baik sahaja. Sopan. Dulu dia senior saya setahun. Geng-geng dia terkenal sebagai kelompok yang suka melanggar peraturan menutup aurat. Tapi seronok sebab saya jumpa dia dalam keadaan bertudung labuh dengan sempurna. Mungkin sebab itulah saya termenitiskan air mata. Rasa bahagia apabila orang-orang yang kita sayang berada dalam peliharaan Allah. Alhamdulillah...

Itu sahaja coretan saya untuk permulaan tahun 2013. Dari semalam cuba menulis tetapi semua rasa tak kena. Tahun 2012 merupakan tahun peralihan hidup saya. Apa yang saya peroleh hanyalah cebisan-cebisan satu kehidupan yang penuh misteri yang bakal ditempuhi pada masa akan datang. Walau apapun yang bakal mendatang, moga segalanya semakin mendekatkan saya kepada Yang Esa. Amiin..

Tiada hadiah yang paling berharga selain sebuah silaturahim yang berpanjangan sehingga ke syurga.


 (Bersama ahli-ahli syurga- dari kiri Nabihah, Auni, Hasya dan Nisrina)

2 comments:

Anonymous said...

huh ada rotan tuh! gulp

ayu said...

eksyen jer tu~