Thursday, August 29, 2013

u.n.i.k

Sebelum pulang ke semenanjung, sewaktu sedang menunggu di balai berlepas, saya mendapat peluang percuma berbual dengan seorang ustaz. Itupun beliau yang terlebih dahulu memanggil saya. Selepas sesi berbual dengan beliau, kami terus beratur untuk masuk ke perut kapal terbang. Rupa-rupanya sesi tersebut menjadi rebutan sahabat-sahabat perempuan yang lain. Masing-masing frust sebab saya dapat peluang tersebut tanpa perlu menunggu. Bagi yang sudah mendapat peluang, dikongsikan apa yang dibincangkan dengan ustaz. Tak terlepas muslimin yang sibuk juga nak tahu apa yang dibincangkan oleh saya dan ustaz. Ustaz hanya tersenyum dan tidak melayan pertanyaan mereka. 

Seputar kejadian tersebut, hari ni baru saya teringat ustaz ada tekankan di akhir perbincangan. 

'Dia ni unik.' sambil membuat isyarat ibu jari sebelum menyambung. 'Terbaik...'

Unik?

Jarang orang gunakan perkataan unik untuk terangkan tentang seseorang. Nak minta ustaz huraikan tetapi segan pula.

 Adakah macam rare gitu. Jadi, kena tanya encik Google sahaja.

Unik 

1)tidak menyerupai sesuatu yg lain; hanya satu-satunya; tersendiri. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
2)tidak sama dgn yg lain, lain drpd yg lain, tersendiri, luar biasa, istimewa (Kamus Dewan Edisi Keempat)


Jadi betullah macam rare gitu...

Sebenarnya, semua insan kat muka bumi ni unik sebab tidak ada sesiapa pun yang boleh menyerupai kita. Tapi mungkin ada kualiti yang ustaz lihat sehingga boleh dicop unik. Mungkin satu masa nanti saya akan minta ustaz jelaskan. In the meantime, semoga kekal dalam keunikan... :)



No comments: