Friday, August 2, 2013

Subky Latiff

Marathon menghabiskan bacaan semua karya Subky Latiff:


-Malaysia ke Arah Pemikiran Islam
-Dilema Pemuda UMNO
-Siapa Ganti Asri?

Sebenarnya ia lebih kepada 'ketagihan' (kalau kita boleh guna perkataan ini) membaca penulisan beliau. Ada beberapa lagi buku beliau yang disimpan di Perpustakaan Tun Sri Lanang tetapi ini sahaja yang sempat dipinjam buat masa sekarang. Beliau memang penulis yang memiliki gaya tersendiri. Ramalan-ramalan atau bacaan-bacaan politik beliau kebanyakannya tepat dengan apa yang berlaku kemudiannya. Kiranya beliau sangat bijak membaca suasana dan kemudian menjalinkannya dalam penulisan. Setakat ini memoir individu yang saya baca selain beliau, Ahmad Mustapha Hassan, Membina dan Meruntuh Malaysia, penulisan beliau paling baik dan best dibaca. Cara pengolahan beliau santai tetapi bernas. Itulah komen peribadi saya.

Bagi saya, politik Malaysia sangat membosankan dan biasa-biasa sahaja kalau dibaca melalui buku-buku penulis lain, tetapi melalui penulisan beliau, politik Malaysia jadi menarik untuk diambil tahu. 

Saya mendoakan kesihatan dan panjang umur beliau agar saya diberi peluang dan kesempatan bertemu dengannya satu hari nanti. Semalam dah sampai termimpi-mimpi saya jumpa dengan beliau dan berbual-bual sebab baca buku sampai blackout. Moga menjadi kenyataan.


No comments: