Wednesday, March 21, 2012

Ukhuwah kita di bawah pohon sena




 Saya baru tahu pokok ni namanya pokok sena.  Patutlah tempat tersebut dinamakan Pokok Sena, sempena nama pokok ini.  5 tahun duduk di Irshad, tak pernah tahu nama pokok ini. Saya sedang mengimbau kembali nostalgia lama di SMKA Al-Irshad sebab semalam keputusan SPM keluar.  Dalam cuba mengorek memori silam, kenangan tentang pokok ini yang menjentik-jentik hati.  Kalau di Irshad, pokok ni ada di dua tempat, satu di padang dan satu di laluan masuk ke kawasan asrama.  Itu kalau di Irshad.  Kalau di seluruh kawasan Pokok Sena, memang bersepah pokok ini.

Ada satu ketika tersebut, musim bunga datang ke Pokok Sena.  Entah boleh ke tak panggil musim bunga.  Selalunya kalau di Malaysia, bunga berkembang pada musim panas.  Tapi pokok sena ni berbunga juga walaupun minggu-minggu tersebut hujan.  Atau sememangnya Pulau Pinang sentiasa basah.  Tak kisahlah, tapi ada satu minggu antara minggu-minggu di Irshad, pokok ini berbunga secara agresif macam dalam gambar  di atas. Sudahlah berbunga lebat, angin pula selalu kencang sebab bawa awan hujan, maka keadaan jadi seperti di bawah.  



Tapi, sebelum jadi seperti di atas, bunga-bunga tersebut sentiasa berguguran macam musim luruh di negara bermusim.  Suasana dia macam Autumn In My Heart cerita Korea.  Tak pernah tengok cerita tu pun, tapi dah sahabat-sahabat cakap macam tu, jadi saya quote kembali.  Kalau balik dari kelas dan menyusur kaki lima, kalau tak ada muslimin, kami beramai-ramai akan berjalan di bawah pokok tersebut untuk ke dewan makan. Pokok tersebut bersebelahan dengan kaki lima atau laluan masuk ke asrama putera (aspura).  Waktu tersebut sudah jadi senior (Tingkatan Lima), jadi agak berani untuk jalan ke situ beramai-ramai dengan kawan-kawan.  Lebih kurang macam kawasan larangan.  Itupun apabila muslimin tidak ada.  Selalunya hari Jumaat sewaktu mereka pergi solat Jumaat. Hari Jumaat diconsider sebagai blissful day untuk aspuri atau muslimat.  Tempoh antara solat Jumaat itulah saya akan ambil peluang dengan sahabat untuk bermain badminton di dalam dewan yang bersebelahan dengan laluan pejalan kaki aspura.  Kalau tidak, aspura mesti akan bermain di situ.  Sama ada main ping pong atau badminton.  Seronok main dalam dewan sebab baru ada feel apabila dengar bunyi smash bulu tangkis dan geseran kasut yang bergema.  Waktu tersebut akan digunakan sebaiknya dan tidak dibuangkan dengan tidur di bilik.  Lepas habis jer kelas, terus pergi makan, kemudian rehat sekejap di surau atau bilik rehat.  Dengar bunyi bas bergerak pergi membawa bersama muslimin ke masjid, kami terus berlari ke dewan.  Tak sempat nak tukar baju, terus main dengan uniform sekolah sebab tangan dah rindu nak smash  bulu tangkis setelah menanti dari hari Isnin.  Rindu tersebut lebih kuat berbanding panggilan katil untuk tidur selepas makan tengah hari.  Ada beberapa orang sahaja sahabat yang bermujahadah untuk bermain.  Yang lain memilih untuk syahid. Selain itu, banyak sebab hari Jumaat merupakan hari yang paling bahagia, antaranya kelas habis awal, dapat main badminton, dan lain-lain.  Tapi yang paling bahagia adalah apabila kawasan sekolah bebas dari lelaki.  Rasa lapang sahaja hati.  Boleh jalan-jalan bawah pokok sena, suasana jadi sunyi dan tenang, lepak di bawah payung di luar kawasan surau, lepak dalam kelas sambil sembang kuat-kuat, baring-baring dalam surau bincang tentang masa depan, pergi beli ais krim di rumah warden tanpa perlu pakai stokin.  Tapi, apabila dengar sahaja bunyi bas memasuki kawasan sekolah, bertempiaran lari menyelamatkan diri dan keadaan kembali menjadi syadid seperti biasa.  Namun, terima kasih ya Allah atas kesempatan yang diberikan walaupun sekejap untuk lepas bebas.  Barulah masa yang ada digunakan sebaiknya. 

Kembali kepada cerita pokok sena, tidak dapat menikmati sepenuhnya musim luruh di kawasan asrama, kami bersepakat pergi ke padang.  Ada satu lagi pokok sena dan suasananya…Subhanallah.  Masing-masing mengambil peluang berbaring dan menikmati guguran bunga-bunga sena ke bumi sambil berbual mesra.  Sempat lagi merakamkan gambar kenangan, tapi tak pasti ada pada siapa gambar tersebut.  Bahagianya…sudahlah keadaan berangin dan sejuk, menikmati pula musim luruh yang jarang-jarang terjadi di Irshad.  Biarlah keadaan sekarang tidak seperti dulu, tapi saya diberi peluang menikmati sepenuhnya ukhuwah dan mahabbah yang lahir daripada hubungan yang terjalin selama 5 tahun dan kekal sehingga sekarang.  Moga kalian sentiasa di bawah lembayung rahmat-Nya

Tribute untuk sahabat ex-ABC dan bukan ABC.  -àSakinah Sobri, Munirah Rosali, Hidayah Yahaya, Alia Mansor, Hidayah Nasir, Wahida Saidin, Nasihah Ahmad Kamal, Fatihah Abdul Rahman (satu-satunya budak berulang), Ayuni Rahayu, Nadzirah Yusof dan Izni Afandi

Azizah Mohamed Najib & Norliza Yahya (di tengah2) :P

Bukan ABC-à Haszirah Hasan, Farhan Alia, Ashikin Zakaria, Salwa Syazwani, Syazleen Razak, Latifah, Fatimah Shamsudin, Fatimah Yuzlan, dll.

3 comments:

amie said...

Mungkin juga sy ketinggalan dalam memori anda...b'skolah sama dr kecik smpai besar, tp kta xpenah rapat kn... Mungkin suatu hari nnt =)

ayu said...

jgan camtu amy...sy ni xpandai nk bg komitmen kat ramai org dlm satu masa, jd sbb kengkwn yg len tu yg havockn hdup sy, jd sy pun teringat2 depa...:) awk sentiasa ad dlm chapter2 hdup sy wlupun xdihighlightkn...:) tima kasih kwn:)

Anonymous said...

It is called angsana in Indonesia. The tree was prominent in Jakarta and was used for ornamental trees in avenues or parking lots. Wind sometimes blows the flowers, and so you may see the spectacular carpet of yellow petals. Unfortunately the trees have become extinct in peninsular Malaysia.