Sunday, March 4, 2012

Tesis


Saya suka ekonomi.Eh, saya suka ekonomi politik.  Latihan ilmiah atau tesis (gah sikit) untuk ijazah saya berkaitan dengan ekonomi politik.  Konon-kononnya nak membuat sesuatu yang baru dan belum diterokai oleh senior-senior, akhirnya akibat kekangan masa, saya terpaksa mengalah.  Pensyarah nasihat, kalau nak buat sesuatu yang baru dan belum diteroka, buat waktu PhD.  Masa sangat banyak untuk membaca dan mengkaji.  I bare that in mind.  Saya berangan-angan nak membuktikan peperangan merupakan sumber ekonomi terbesar Amerika Syarikat sewaktu Perang Dunia Kedua.  Bagaimana peperangan menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi Amerika Syarikat.  Ini bertitik tolak daripada ucapan Bush kepada PM Argentina secara peribadi bahawa untuk tingkatkan ekonomi, tidak lain adalah melalui peperangan.  Masalah yang dihadapi, sorotan kajian sangat sedikit sumbernya.  Teori yang akan saya gunakan ialah teori imperialisme.  Tapi macam buntu pula nak kaitkan dengan ekonomi.  Sudahnya, saya mengkaji Kedudukan Amerika Syarikat sebagai Kuasa Ekonomi Kapitalis Dunia selepas Perang Dingin.  Tajuk tersebut diperoleh setelah diharmonikan oleh penyelia saya, Puan Mahfuzah.  Alhamdulillah, dapat penyelia perempuan dan sangat baik sehingga saya sangat mengada-ngada dan bersantai-santai.  Akibatnya, baru nak terkejar-kejar apabila naik semester.  Benarlah, bekerja dalam tekanan kadang-kadang dapat mengeluarkan potensi diri kita yang sebenar.  Tapi, kalau boleh elakkanlah.

Istilah-istilah ekonomi sangat menarik sebenarnya.  Tetapi, ekonomi politik tidaklah melibatkan pembinaan model-model ekonomi dalam tesis seperti mana sahabat saya, Fatma.  Mesti saya akan lebih pening kalau perlu buat model tersebut.  Tapi saya amat kagum dengan sahabat saya ni sebab otak dia sangat laju dan mesra dengan nombor-nombor.  Saya tak mesra formula dan nombor.  Selalunya akan tercicir salah satu.  Mungkin itulah sebab utama saya meninggalkan dunia sains walaupun ditawarkan ke matrik untuk menyambung sains hayat.  Biologi boleh lagi, kimia? Matematik?  Owh, termuntah dibuatnya.  Once lost, lost altogether. 

Teori yang akan saya gunakan ialah Teori Hegemoni.  Sebelum Amerika jatuh, sekurang-kurangnya saya berpeluang mengkaji tinggalan tamadun ini, if we could call it civilization.  Lagipun saya terpengaruh dengan teori Marx yang mengatakan sejarah manusia dicorakkan oleh kebendaan.  Konsep historical materialism.  Ekonomi sangat memberi pengaruh besar dalam sejarah manusia. Selain punca terbesar peperangan ialah agama, ekonomi adalah punca selepasnya.

Ini juga bertitik tolak dengan seorang pensyarah di jabatan saya, Dr. Leo Agustino.  Arwah pensyarahnya dahulu memanggilnya rujukan bergerak kerana dia mewarisi ilmu pensyarahnya dengan sangat baik.  Seperti mana gelaran yang diberikan oleh Rasulullah s.a.w kepada Saidina Ali.  Saya berpandangan, jiwa rakyat Indonesia ini sangat lain dengan rakyat Malaysia.  Dan apabila rakyat Malaysia yang pergi menuntut ilmu di sana, gaya mereka turut berubah.  Walaupun mereka berstatus pensyarah, namun jiwa pendidik subur dalam diri mereka.  Tutur bicaranya lembut dan penuh hikmah.  Selain En. Jamaie yang berjiwa pendidik kerana menuntut di universiti Indonesia, Dr. Leo Agustino juga begitu.  Gaya pendidikan di Indonesia itu lain dari Malaysia.  Sewaktu Dr. Leo menerangkan mengenai pengaplikasian teori, kebanyakan rakan-rakan saya barulah faham walaupun sudah menuntut selama 2 tahun di UKM.  Rasa macam baru mendapat pencerahan.  Penerangan beliau yang lemah-lembut dan berhikmah, membuat saya pada waktu tersebut rasa…terharu? Kagum?  Rakan  saya lagi hebat, rasa macam nak menangis.  Sebab dia buntu dengan tesis, setelah berjumpa dengan Dr.Leo barulah dia seperti melihat jalan yang lapang.  Walaupun beliau bukan penyelia kawan saya, dia membantu satu-satu sehinggalah rakan saya faham.  Di mana kita nak menemui pensyarah yang berjiwa pendidik sebegini?  Ajarannya adalah untuk memahamkan, bukan semata-mata menyampaikan ilmu yang difahaminya.

 Kajian PhDnya yang bakal diterbitkan memberi sumbangan besar dalam bidang ilmu.  Beliau telah dengan beraninya mencabar karya agung Huntington, The Clash of Civilization yang menjadi panduan dasar di Amerika Syarikat sehingga memandu AS untuk memerangi Islam dan menghalang kebangkitan tamadun Islam.  Menurut Dato’ Agus, karyanya ini bakal menganugerahkan beliau dengan gelaran tertinggi dalam bidang sarjana.  Mungkin Prof. Emeritus?  Saya dah tak sabar-sabar nak dapatkan karya beliau.  Walau apa pun anugerah yang diterima, seorang yang berjiwa pendidik dan sederhana akan sentiasa menjadi pendidik.  Sangat sabar.

1.51 a.m.
Tak boleh baca lebih sikit...mulalah nak menulis dalam blog...~ aish, ayu ni...

No comments: