Sunday, October 7, 2012

7 Oktober

1.30 a.m.

Dah masuk 8 Oktober... Satu hari yang panjang dan memuaskan.  Inilah buat pertama kalinya saya bergelumang dengan manusia yang ramai tanpa berakhir dengan kepala berdenyut-denyut.

9-5 petang

Seminar Negara Berkebajikan- Janji untuk Wanita

Pada mulanya saya perlu bertugas menjaga kaunter Zon Tengah, Johor dan Pahang.  Tetapi akhirnya sirih pulang ke ganggang apabila saya dipindahkan menjaga meja Pulau Pinang dan Kedah.  Delegasi Pulau Pinang adalah yang terbaik dan sistematik.  Pada masa semua delegasi perlu beratur dan menulis satu-satu nama di borang, wakil DM Pulau Pinang hanya datang untuk membuat pengesahan kerana senarai nama sudah diberikan sejak awal.  Hanya perlu membuat bayaran dan mereka merupakan delegasi terawal yang lengkap dan masuk ke Dewan KUIZM.  Bangganya saya.  Jumpa juga dengan K.Imah dan K.Salasiah, senior-senior Nisa'.  Pada masa mak cik-mak cik penat berdiri dan berebut-rebut, delegasi Pulau Pinang sudah berehat dalam dewan berhawa dingin di dalam.  Manalah cek tak sayang Pulau Pinang kalau begini caranya...

Waktu sesi pembentangan kertas kerja, saya cuba memberi fokus tetapi gagal.  Maaf saya cakap, saya dapati gaya bahasa yang digunakan oleh pembentang sangatlah tidak membumi.  Delegasi-delegasi itu bukannya terdiri daripada para profesional atau kelas menengah.  Sebahagian besar adalah mak cik-mak cik sebaya mak saya yang menjadi suri rumah, jual kuih dan kalau tinggi sedikit guru PASTI.  Seharusnya bahasa yang digunakan adalah mudah difahami dan lebih santai tetapi berisi.  Ini sekali dikeluarkan perkataan bahasa Inggeris antaranya indigenous.  Tahu tak apa tu indigenous tanpa perlu menggoogle?  Saya seorang sahaja kot yang kurang cerdik sebab baru tahu mengenai perkataan ini di universiti.  Jadi saya tidak ada masalah.  Bagaimana dengan mak cik-mak cik tersebut?  Sedangkan maksud yang nak disampaikan adalah "seharusnya ubat-ubat cara kampung atau tradisional perlu kita tekankan bukan sibuk dok makan ubat hospital sahaja." 

Saya tak tahu sama ada mak cik-mak cik tu faham atau tidak.  Kasihan mereka, datang jauh-jauh tetapi tidak dapat menghayati isi perbincangan yang nak disampaikan.  Kalau saya yang terdedah dengan seminar-seminar profesional pun mengambil masa untuk memahami ayat yang dituturkan yang turut diakui pening oleh senior saya seorang pelajar linguistik, inikan pula mak cik-mak cik yang datang dari pelbagai ceruk kawasan.

Realistik.  Itu sahaja yang saya harapkan daripada pembentang yang terdiri daripada pemimpin kita.  Sebab itulah mak cik-mak cik dan pak cik-pak cik lebih suka mendengar ceramah Mat Sabu berbanding orang-orang profesional yang lain.  Hal ini demikian kerana bahasa yang digunakan adalah mudah difahami dan sangat dekat dengan masyarakat kelas bawahan yang diakui lebih besar.  Boleh serius tetapi gunalah perkataan yang mudah.  Tidak jatuh pun harga diri atau air muka kalau guna perkataan yang mudah-mudah.

Hmm..begitulah sesi pembentangan kertas kerja.  Harapan saya, setiap delegasi memahami isi perbincangan dan dapat disebarkan ke peringkat akar umbi kerana tanpa anda siapalah kami.

8-12 a.m

Seminar Dr.Zakir Naik

There was a huge throng of participants.  Kami sampai perlu duduk di atas lantai.  Kalau seminar ilmu sebegini, sesuai sangatlah bahasa Inggeris digunakan 100% dan istilah-istilah tinggi digunakan kerana memang bidang yang dibincangkan adalah mengenai agama.  Kalangan yang hadir juga terdiri daripada golongan pelajar universiti, kelas menengah, profesional, YB2, agamawan, dan pendatang asing.  Pendekatan yang digunakan sangat sesuai dan realistik.

Itulah dua seminar yang berbeza yang saya hadiri dan pesan saya, jadilah realistik.  Kalau kita mahu setiap rakyat laksanakan hasrat kita, sampaikanlah hasrat dengan bahasa yang mudah difahami oleh masyarakat.  Jangan kita hanya syok sendiri yang akhirnya merugikan parti.

2 comments:

iman said...

salam ziarah ukhti.. semoga istiqamah dalam perjuangan..^^

ayu said...

wasalam...amiin..terima kasih ats doa :)