Thursday, April 4, 2013

Membelah Banjaran

Stesen Kereta Api Bukit Mertajam
11.01 pm

Lagu klasik dari kedai makan, stesen kereta api lama BM. Terasa macam kembali ke zaman 1960-an walaupun tak pernah hidup dalam zaman tersebut. Apabila duduk di kerusi melepaskan lelah, terdetik di hati, ‘hidup saya kalau tak buat marathon tak sah’.

Petang semalam dapat perkhabaran adik kemalangan di Rantau Panjang.  Seawal jam 5.30 pagi esoknya bertolak ke Hospital Kota Bharu.  Batal tiket kereta api yang sepatutnya bertolak malam semalam.  Pertama kali melalui jalan Kulim-Grik-Jeli-Pasir Mas-Kota Bharu sudah cukup untuk membuatkan diri berasa serik.  Dalam perjalanan pergi, akibat keadaan jalan yang sangat menyedihkan, tayar belakang kereta pecah. Itu ujian pertama.  Selesai dilalui, teruskan perjalanan mencari Hospital Kota Bharu.

(siang-siang memang best)

Melihat keadaan dia, agak sedih sebenarnya, tetapi sempat meluku dahinya sebab tak dengar nasihat.  Berapa kali pesan pun dibuat juga. Gara-gara terlena semasa memandu, kereta tak bermata memandu sendiri. Patah paha kanan dan jari kaki kiri selain luka-luka ringan.  Dia cakap memang dia kalut masa tu dan letih.  Accident occured in a split second.  Baru-baru ni semasa menghantar kakak ke tempat kerja, sewaktu dia sedang memandu sementara saya tidur sekejap di sebelahnya, terdengar bunyi brek tayar yang sangat kuat. Saya terjaga dan menoleh-noleh mencari punca bunyi.  Menurut kakak, ada kereta di hadapannya yang membelok ke kiri dan lambat memberi lampu isyarat.  Mujur kakak saya sempat mengelak ke kanan sebelum motor di belakang kereta kakak melanggar kereta kancil tersebut.  Bayangkan berapa saat yang diambil antara masa kakak saya mengelak dan motor tersebut terlanggar… Itulah yang terjadi kepada Acik. Terlena sesaat, bangun-bangun dah ada di hospital.

Mak abah tak dapat menunggu di situ walaupun ada pegawai UMK yang menawarkan penginapan kepada mak abah sementara menunggu Acik.  Sebabnya saya terpaksa pulang ke UKM dan kakak perlu bekerja esoknya.  Jadi, setelah berbincang, kami putuskan untuk kembali semula pada hari Ahad akan datang.  Tapi hanya mak abah dan mungkin abang dia.  Mak sedara bercadang datang keesokannya.  Itulah apabila dah jauh ni, walaupun kasihan dengan keadaan dia, terpaksa juga pulang.

Perjalanan pulang tidak menjanjikan kemudahan walaupun bersyukur kepada Allah yang memudahkan perjalanan.  Saya yang memandu pulang kerana khuatir abah membawa dalam keadaan letih.  Tambahan pula, tiba-tiba perutnya tak sihat.  Cabaran memandu tersebut bermula apabila memasuki kawasan banjaran.   Ya Allah, sabar jer lah.  Saya berusaha agar sedapat mungkin keluar dari banjaran semasa langit masih cerah sebab pada malam hari, penglihatan saya jadi terhad.  Sebermula jam 6.30 memasuki banjaran dengan jalan berliku-liku, saya tidak ada masalah.  Saya berdoa moga langit cerah dalam jangka masa yang lama.  Saya berlumba dengan masa.  Pada jam 7.34 malam, langit mula gelap dan diikuti dengan hujan lebat di atas bukit.  Fokus saya terganggu.  Perjalanan terasa sangat lama.  Yang kelihatan hanya selekoh kanan, selekoh kiri dan jalan lurus, kemudian lagi selekoh kanan, selekoh kiri dan lurus.  Serasa berada dalam satu game lumba kereta. Saya cuba untuk tidak lari fokus sedangkan pada masa itu mak, abah dan kakak boleh tidur~  Bersyukur sebab ada kereta Myvi WSQ 378 yang memandu perjalanan saya.  Saya mengikut kereta tersebut sehinggalah dia berhenti di RnR Titiwangsa.  Hampa kerana saya berseorangan kembali memandu di tengah-tengah belantara.  Hati saya berdebar-debar dan cuak sentiasa.  Tak putus-putus berdoa moga segalanya selamat.  Tambahan pula, keadaan yang licin akibat hujan dan gelap gelita.

Semasa tiba di sempadan daerah Grik, saya berasa lega kerana jalan di situ agak baik berbanding Jeli.  Kenderaan juga sudah ada beberapa buah.  Dari sebelah kanan saya perasan sebuah lori memberi lampu tinggi kepada kami.  Saya pelik, “Ada yang tak kena dengan lampu ke?”.  Semasa saya meneruskan pemanduan, terdapat dua buah kereta berhenti di bahu jalan dan tidak memasang lampu.  Saya tetap teruskan pemanduan.  Rupa-rupanya ada sekumpulan gajah liar di bahu jalan dari arah bertentangan.  Kemungkinan gajah-gajah tersebut baru mahu melintas.  Saya memang tak perasan dalam keadaan jalan yang gelap.  Saya ingatkan pokok~ Nasib baik gajah tersebut tak terkejut dengan lampu dan kereta kami.  Kalau tak mahunya dia terkejut dan berlari semberono.  Saya ingatkan papan tanda tu tak serius~

Sesudah membelah banjaran yang pertama, saya menukar shift dengan abah.  Banjaran yang kedua lebih pendek menuju ke Baling.  Itupun pemanduan abah yang laju menambahkan pening kepala yang sudah pening.  Gara-gara nak mengejar tiket kereta api malam ini.  Sebenarnya saya tak ada masalah pun untuk balik esok, cuma ponteng kelas ler juga.  Sempena pembubaran hari ini, saya lihat di Baling sudah meriah dengan ceramah politik pada malamnya.  Dengan hiasan bendera PAS yang kreatif, kawasan ini memang semangat untuk menghadapi pilihan raya.

Sesampainya di Stesen Kereta api Bukit Mertajam, jam sudah pukul 10.30 malam. Beli tiket dan solat, kemudian tunggu keretapi yang akhirnya datang pada jam 12.06 a.m.  Entah pukul berapa baru nak sampai KL Sentral… Sempat ke nak berkejar ke kuliah pula?  Hidup kalau tak marathon memang tak sah…hmm. Sekarang berada di gerabak S3 yang kosong dan hanya saya seorang sahaja penghuninya gara-gara tak nak duduk sebelah orang lelaki dan nak menulis entri kali ini.  Bangun dan memerhati keseluruhan gerabak, teringat cerita Ghost Train.  Baru sahaja mak pesan jangan duduk sorang-sorang… perlu cari alternatif sama ada pergi ke kantin atau duduk balik di gerabak S1 tetapi merempat di tempat kosong di situ.  Mata pun dah letih… tapi tak berani nak tidur sebab dalam gerabak S1 semuanya lelaki.  Pelik konduktor melihat saya kembali ke gerabak asal.  Saya terjaga apabila dikejutkan dengan suara orang berbual masuk ke gerabak.  Rupa-rupanya tren masih mengambil penumpang.  Tiba-tiba ada seorang lelaki duduk di sebelah, rasa-rasanya Indonesia dari gaya percakapan.  Dalam keadaan terkejut sebab baru bangun dari tidur saya minta tolong seorang gadis muda yang sedang berdiri untuk duduk di sebelah saya dan minta lelaki yang berada di sebelah untuk bangun.  Gadis tersebut faham kondisi saya dan menjelaskan kepada lelaki tersebut.  Dan dia pun bangun ke tempat duduk lain.  Saya memang tak ada masa nak fikir tindakan yang dibuat kerana menghalau dia dari tempat duduknya tetapi dalam keadaan mengantuk tersebut saya terpaksa.  Letih-letih begini saya tak mahu ada manusia pelik-pelik di sebelah pula.  Selalunya saya bernasib baik apabila menaiki tren- sama ada kerusi di sebelah saya kosong atau orang perempuan yang duduk.  Kebanyakan masa, kerusi kosong sebab saya suka beli last minute.  Nasihat- tolong elakkan perjalanan jauh pada malam hari…