Tuesday, April 23, 2013

Menjadi Bujang



Sebagai satu selingan di tengah kekalutan kempen pilihan raya, saya berkongsi satu pengalaman gerak kerja bersama dua kelompok manusia iaitu muslimat dan pemuda.  Cerita ni bukan nak membuka aib siapa-siapa, tetapi satu isu yang saya lihat agak melucukan dan seringkali jadi bahan ketawa saya dan sahabat sehinggalah ianya terbukti benar.

Perkara ni saya sedari semasa saya diberi taklimat mengenai pergerakan kempen yang perlu dilalui oleh muslimat.  Kiranya ini sesi muhasabah mungkin.  Di akhir kalam para muslimat yang saya kagumi, diselitkan satu amaran atau bahasa lembutnya peringatan kepada kami wanita-wanita yang masih bujang ni oleh seseorang yang mungkin sebaya atau lebih tua dari ibu saya.

Peringatan tersebut ditujukan khusus kepada kami, wanita bujang ini agar menjaga tingkah laku dan tidak terlalu melayan pak cik-pak cik atau pemuda-pemuda yang sudah berkahwin. Dibentangkan kes bagi menyokong kerisauan yang mereka rasa.  Semua mata-mata muslimat yang sudah berkahwin tertumpu kepada kami yang bujang-bujang ni.  Saya rasa lucu isu merampas suami dibangkitkan dan kerisauan yang ditunjukkan tapi saya pendamkan sahaja.  Mungkin ada benarnya.  Tiada yang lucu kalau wanita mula bercakap tentang suaminya.

Dua hari bergerak kerja dengan pemuda saya nampak kebenaran kerisauan yang ditunjukkan.  Kasihan isteri mereka. Baru dua hari bergerak kerja, sudah sibuk bertanyakan pendapat kami tentang poligami.  Entah apa yang ada dalam otak mereka.  Selama 23 tahun hidup dengan abah saya, tak pernah sekali pun dibangkitkan atau disebut isu poligami.  Kalau disebut pun sebab saya yang bertanyakan pendapatnya atau mak sengaja mengusiknya.  Ini baru dua hari.  Kalau menggunakan alasan orang jemaah memang macam ni, abah saya pun jemaah juga, pak ngah saya pun jemaah, in fact keluarga sebelah abah semua jemaah, tetapi isu poligami tak pernah bermain di bibir mereka.  Tak tahulah kalau sesama mereka ada dibincangkan, tetapi tak pernah saya dengar hatta dalam bergurau pun mereka membangkitkan isu ni semasa berkumpul di majlis keramaian.  Pernah seingat saya ada satu kejadian yang membuatkan saya terfikir, poligami tak pernah pun ada dalam budaya keluarga saya.  Ada seorang sepupu abah datang dari jauh berjumpa dengan pak ngah saya.  Pak ngah saya merupakan lelaki sulung daripada anak sulung tok nek saya, jadi saudara-mara hormat kepadanya dan sering meminta nasihat dan pandangan dia dalam macam-macam hal sama ada berkaitan keagamaan atau kekeluargaan.  Kebetulan isterinya pun ada bersama, sedang sarat mengandung.  Semasa sepupu abah pergi ke rumah pak ngah, isterinya datang ke rumah kami.  Berbual-bual dengan mak.  Apa yang saya lihat kemudiannya, menimbulkan tanda tanya.  Isterinya menangis teresak-esak semasa meluahkan sesuatu kepada mak saya.  Saya hanya mampu memandang dari jauh dan tidak mendengar butir perbualan.  Tidak lama kemudian, selepas mereka pulang, abah pun balik dari rumah pak ngah.  Abah ceritakan kepada mak apa yang berlaku.  Rupa-rupanya sepupu abah nak berkahwin satu lagi.  Dengan seorang janda muda.  Katanya bagi mengelakkan fitnah sebab dia selalu berurusan dengan janda tersebut.  Tapi isterinya tak mengizinkan dengan alasan keluarga yang ada sekarang pun tak tertanggung, inikan pula nak berkeluarga baru.  Jadi dia meminta pendapat pak ngah saya.  Abah bagitahu, pak ngah nasihatkan dia supaya tak teruskan hasratnya.  Disuruh cari cara lain bagi mengelakkan selalu berurusan dengan janda tersebut, atau jangan berurusan langsung.  Rumusan abah saya, “Isteri tengah mengandung, anak 5 orang kat rumah kecil-kecil lagi dengan gaji pun tak besar mana nak kahwin lain. Nak bagi makan apa?”  Di situ saya dapat tahu, poligami ni boleh dielakkan dan abah saya antara lelaki yang tak gian pun nak berpoligami.  Bersyukur sebab sepupu abah mendapatkan nasihat daripada golongan yang tidak melihat poligami ini sebagai penyelesaian utama masalah orang lelaki ni.  Sekali bersama, selamanya setia.

 Jadi saya teramat pelik dengan lelaki-lelaki yang umur perkahwinan baru beberapa tahun sibuk bercakap isu nak kahwin lain.  Lagi geram apabila yang belum berkahwin sibuk bercakap isu ni.  Konon nak lihat pemikiran wanita berkaitan isu ni.  Seronok mengusik orang perempuan dengan isu ni.  Teruk betul pemikiran.  Bagi orang perempuan, perkara ini bukan boleh dibawa melawak.  Kasihan mereka yang dapat suami macam ni.  Jadi apabila saya diajukan pertanyaan sebegini, dalam otak saya terfikir..”Suami sapa lah ni? Teringin nak tengok isteri dia.”

Teringat kes yang diberitahu oleh muslimat kepada saya.  Sebab itulah mereka meletakkan perintah berkurung kepada muslimat supaya bergerak kerja hanya sehingga waktu maghrib.  Kebetulan semalam kami terlepas sehingga malam kerana bergerak dari tempat yang jauh.  Itu pun mereka dah mereng tanya soalan-soalan yang rasa macam nak bagi makan kasut.  Selalunya lelaki orang yang terlebih berani tanya soalan pelik-pelik sebegini.  Kalau yang bujang tu diam dan serius bekerja.  Jadinya, isu yang awalnya terasa lucu apabila dibangkitkan oleh muslimat terasa serius apabila terlihat sikap-sikap sebegini.  “Mula-mula yang lelaki tu persist, kemudian perempuan yang akan tentukan sama ada benda ni nak jadi atau tak.” Nauzubillah…

Kalau muslimat yang tua lihat pemuda bujang teringin nak dibuat menantu, lihat muslimat bujang pula terancam takut suaminya buat jadi isteri muda.  Sudahlah putih-putih, gebu-gebu katanya~Haila… lawak pun ada serius pun ada mak cik- mak cik ni.  Bagi saya, bersabarlah hati dengan kerenah dua kelompok ni… 2 minggu sahaja lagi. Masa saya untuk calon wakil rakyat sahaja sekarang ni, bukan calon suami.

No comments: