Thursday, March 28, 2013

Hadiah


Saya suka hadiah.  Sebab? Sebab hadiah merupakan satu pemberian seseorang kepada kita tanpa dipinta.  Tidak kisahlah walau hadiahnya hanya sekeping kad atau sekuntum bunga yang dipetik di tepi jalan.  Sejak saya mengenal erti hadiah atau pemberian tanpa dipinta, saya simpankan semuanya dalam almari belajar saya.  Dari sekolah rendah sahaja, pelbagai pemberian yang saya simpankan.  Dari sepucuk surat, keychain, sehinggalah kepada hadiah-hadiah yang mahal pada masa itu.  Penuh almari dengan koleksi.  Tambahan pula, kanak-kanak selalu seronok meraikan sahabat baik.  Masing-masing akan ingat tarikh lahir dan beri hadiah.  Kalau dia beri, kita akan beri kembali pada hari lahirnya.

Naik sekolah menengah, hadiah tidak sebanyak sekolah rendah kerana nak beli hadiah kena consider harga.  Malu pula kalau beli barang murah.  Jadi, kadang-kadang hanya memberi kad.  Tapi, selalunya sahabat-sahabat sekolah menengah lebih mementingkan nilai-nilai sentimental kepada benda-benda yang bukan hadiah pun, tetapi pemberian secara tidak sengaja.  Kadang-kadang bungkusan coklat pemberian kawan pun disimpan.  Penuh laci dengan bungkusan coklat Van Houten.  Waktu ada kakak angkat, ada sahaja kad-kad ucapan dan kata-kata semangat yang diselitkan di bawah plastik meja dalam kelas.  Seronok.  Waktu Apple Day saya dapat buah epal pemberian oleh adik-adik yang sengaja tidak diberitahu nama kononnya secret admirer.  Saya selitkan daun epal tersebut dalam diari. 

(hadiah daripada pelajar-pelajar KAFA)

Semakin dewasa, nilai hadiah semakin tinggi.  Bukan sebarang orang kita akan beri hadiah.  Kalau dahulu, kawan sepermainan pun kita beri hadiah, apabila dewasa, hanya orang yang betul-betul kita hargai dan menghargai kita yang kita akan berikan hadiah dan peroleh hadiah daripadanya.  Hadiah-hadiah yang diberikan terasa sayang untuk dibuka, jadi saya simpankan dalam almari baru yang disediakan mak sebab dah semakin banyak harta karun dalam bilik.  Memang penuh dengan pemberian dan hadiah yang saya susunkan atas rak dan almari. 

Semasa pergi ke Kem Smart Solat di Nilai baru-baru ni, selain mendapat saguhati daripada pihak pengurusan di sana, seorang daripada ibu peserta menghadiahkan saya kain sari dari India sebagai penghargaan kerana menjaga anaknya.  Terharu saya kerana ia merupakan hadiah peribadi daripadanya. 

(hadiah dari Kem Smart Solat)

Itu hadiah daripada manusia.  Bagaimana dengan hadiah daripada Tuhan?  Memang tidak mampu digambarkan dengan kata-kata.  Ada satu-satu masa apa yang saya pinta hanyalah sesuatu yang biasa dan kecil.  Tetapi Allah s.w.t telah anugerahkan sesuatu yang lebih istimewa.  Sangat berbeza mendapat apa yang dipinta dengan mendapat apa yang dihadiahkan.  Selalunya kita malu untuk meminta sesuatu yang kepada kita tidak selayaknya untuk diminta walaupun kalau kita dapat memanglah kita akan gembira tak terkata.  Itulah yang terjadi apabila Allah s.w.t mengurniakan hadiah yang tidak disangka.  Macam kita minta sekuntum bunga mawar, tetapi seseorang hadiahkan satu taman kepada kita.  Mak cik-mak cik di tempat kem memarahi saya kerana tidak memberitahu mereka bahawasanya saya berpuasa.  Kalau tak mereka sediakan makanan khusus untuk saya.  Itulah saya, tak berani nak berlebihan dalam meminta, takut dikecewakan.  Tetapi dengan Allah s.w.t “Berdoa kepada-Ku, nescaya akan aku perkenankan bagimu”-(al-mukmin:60).  Kadang-kadang apa yang dipinta di mulut tidak sama di hati.  Dan Allah s.w.t Maha Mengetahui.  Ada sesetengah perkara yang tidak saya pinta di mulut tetapi di hati dan Allah s.w.t berikan.  Tetap saya masih menganggapnya sebagai hadiah kerana ia sesuatu yang saya tak pinta secara terus-terang tetapi Allah s.w.t tahu saya nak.  Kadang-kadang kita manusia pun boleh tahu apa yang dikehendaki sahabat walaupun dia tak pinta secara terus-terang.  Bahkan Allah s.w.t Maha Teliti urusannya.  Terima kasih ya Allah… Setelah bersyukur maka bersabarlah… (jadikan kami kuat bukan sahaja dengan kata-kata malah tindakan kami..). Jadi mintalah sebanyak-banyaknya daripada Tuhan-mu kerana Dia memiliki kurniaan seluas langit dan bumi.

No comments: