Friday, May 4, 2012

Pro-abah

Seantero dunia dan langit tahu saya ni ahli bersekutu mak.  Tapi orang tak tahu saya ni juga pro-abah.  Until rite now of course.  Saya buat kenyataan bertulis ni selepas membaca entri senior mengenai 'Kelebihan Memiliki Anak Perempuan'.  And I am proud to say I am my father's daughter.  Walaupun saya selalu berebut mak dengan abah, tapi setiap kali abah memberi penjelasan, saya dengan mudahnya faham dan dapat terima.  Sebagai contoh, isu tidur dengan mak.  Bukan bermaksud saya nak canang saya ni tidur dengan mak, jaranglah berjaya.  Bangun tidur jer mak kat sebelah mesti dah hilang.  Kadang-kadang saya tidak puas hati kerana bukan selalu saya dapat tidur dengan mak.  Biasalah, mestilah ada hal perempuan yang nak dibincangkan dengan mak.  Apabila saya persoalkan dekat abah, kenapa mesti mak tidur dengan abah?  Bagilah chance satu malam tidur dengan mak.  Jawapan abah saya;

"Seorang isteri wajib tidur dengan suami kerana pada masa itulah perkara yang dibincangkan boleh jadi perkara terakhir yang dituturkan sebelum dia tidur dan kalau ditakdirkan oleh Allah menjadi wasiat terakhir seorang suami kepada isteri."

Terdiam saya.  Abah bukanlah dalam kalangan orang yang pandai bersembang seperti mana bapa saudara saya yang lain.  Dia seorang yang pendiam.  Tapi itu menjadikan tutur katanya lebih mudah difahami.  Ringkas dan padat.  Tapi setelah saya besar barulah saya berani persoalkan dan abah pun fikir saya dah dapat menilai baik buruk.  Kenapa saya ambil contoh tidur ek?  Owh, sebab nak jelaskan isu perebutan mak antara saya dengan abah.  Dan ada lagilah beberapa isu yang setelah besar baru abah rasa saya layak untuk berbincang dengannya.  Antaranya ada juga persoalan poligami.  Tapi mungkin sulit untuk dikongsikan.  Saya mungkin menyokong tapi tak mungkin mendorong~

Kalau sewaktu kecil, abah tak banyak bercakap tapi banyak memancing saya dengan perbuatan.  Mungkin dia sudah lihat yang saya ini memang cenderung untuk jadi ahli bersekutu dengan mak.  Jadi, ada sesetengah hal yang mak saya tak dapat buat (sukar nak cari) iaitu bola, ceramah politik, menjala ikan dan makan.  Entah macam mana saya boleh minat tengok bola sepak dahulu.  Oleh itu, abah gunakan kesempatan tersebut untuk bawa saya menonton bola di kedai makan yang ada Astro.  Cakap sahaja nak tengok perlawanan apa malam ni, mesti akan dibawa.  Nak makan apa malam ni, mesti dibelikan (tapi saya ahli bersekutu mak dan mak pantang makan malam, jadi abah saya kurang berjaya di sini).

Pendeknya, saya selalu kepelikan apabila mendengar sahabat-sahabat sekeliling saya (perempuan semestinya) merupakan ahli bersekutu ayah mereka, dan pro-mak.  Macam mana mereka boleh berbincang apa sahaja perkara peribadi dengan ayah mereka dan tidak mak mereka?  Tak salah pun, cuma mindset saya selama ini, anak perempuan mesti rapat dengan mak.  Rupa-rupanya ada fakta yang menyebut anak perempuan lebih rapat dengan ayah.  Setelah lama menjadi ahli bersekutu mak, sekarang barulah saya pro-abah.  May Allah bless you...

No comments: