Sunday, September 23, 2012

Fobia





Fobia merupakan satu kecelaruan (kawan saya cakap berdasarkan pembelajaran dia) yang ada pada seseorang.  Kita tidak boleh membiarkan individu berhadapan dengan fobianya sendirian kerana tindak balas mereka boleh jadi membahayakan keselamatan mereka dan juga orang sekeliling.  Jadi jangan ambil ringan jika ada kawan-kawan kita katakan dia takut sesuatu atau ada niat untuk mengusiknya.  Boleh jadi tahap ketakutan yang dialami ialah fobia.  Ada pelbagai istilah yang berbeza bagi fobia kepada perkara tertentu seperti;

Katsaridaphobia- fobia kepada lipas

Kadang-kadang kita malas nak layan orang yang takut kepada lipas ni.  Saya tak takut tapi tak juga berani.  Tapi kalau nampak lipas tu saya taklah terus pengsan atau menangis.  Pernah saya berhadapan dengan keadaan di mana semasa kami sedang memandu ke tempat praktikal, kawan saya di belakang memberitahu ada lipas kecil di bahu saya.  Suara dia kedengaran terketar-ketar.  Saya minta dia tepiskan tetapi dia terlalu takut.  Suaranya yang ketakutan menganggu konsentrasi rakan saya yang sedang memandu.  Akhirnya kawan saya menepis lipas dari bahu saya ke arah kawan saya yang ketakutan dengan niat nak hilangkan dari pandangan dia.  Kawan saya yang berada di belakang menjerit kemarahan dalam ketakutan.  Pada mulanya saya ingin ketawa, tetapi melalui cermin sisi kereta saya lihat rakan saya sudah menangis tersedu-sedu di belakang sambil melihat keluar tingkap.  Terdiam saya.  Tak pernah saya nampak orang takut sehingga menangis teruk macam tu.

Kali kedua semasa saya sedang memandu tiba-tiba lipas kecil tersebut sudah berada di atas cermin mata saya.  Panik, saya melemparkan cermin mata saya kepada kawan di sisi.  Hilang kawalan kenderaan sebentar.  Nasib baik kereta tidak banyak pada masa itu.  Ingatkan lipas tu dah lari, tapi dia masih berada di sisi tudung saya.  Ditakdirkan saya yang memandu, cuba kalau saya pun fobia? Sebab itulah fobia ini bukan sesuatu yang boleh dibuat bahan usikan.

Baru-baru ini, saya dibiarkan bersendirian berhadapan dengan fobia saya.  Saya fobia kepada penyengat/tebuan atau spheksophobia.  Saya selalu merasakan binatang tersebut akan menyerang saya jika saya cuba membunuhnya.  Mungkin disebabkan pengalaman dikejar dan disengat temingat semasa kecil.  Satu malam, binatang tersebut menjadi tetamu tidak diundang ke dalam bilik saya.  Merasa terancam, saya meminta tolong kakak untuk menghalau binatang tersebut.  Selalunya kakaklah yang akan membuang binatang-binatang yang menjadi tetamu tidak diundang.  Walaupun saya tahu dia pun takut juga, tetapi mungkin inilah sifat kakak.  Sentiasa berusaha melindungi adiknya.  Setelah berusaha menghalau, tiba-tiba binatang tersebut hilang.  Saya menganggap ia sudah pergi tetapi tidur saya tidak tenang pada malam itu.  Esok paginya sewaktu sedang menyapu bilik saya nampak tebuan tersebut berada di tingkap bilik.  Disebabkan terlalu takut tebuan tersebut akan menyerang saya dahulu dan niat memberanikan diri melawan fobia, saya memukul tebuan tersebut sekuat-kuat hati.  Bukan tebuan yang mati, tapi berderai tingkap bilik saya.  Terkejut seisi rumah terutamanya mak saya yang berada dalam bilik menjahit.  Tapi perkara pertama yang terlintas dalam otak saya bukan “Alamak tingkap pecah,” tetapi “Alamak tebuan tu tak mati lagi,”

Saya berlari keluar dan saya bersedia untuk dimarah.  Tetapi apabila mak mendapati saya pecahkan cermin sebab cuba membunuh tebuan, mak hanya cakap, “Kenapa tak panggil mak atau abah?” Terima kasih ya Allah kerana kurniakan mak yang sebegini memahami…  mengabaikan cermin tingkap yang pecah, mak mencari-cari tebuan tersebut jika masih ada di balik tirai.  Dipesan lagi agar berhati-hati takut terpijak kaca cermin sedangkan dirinya sendiri berkaki ayam.

Kadang-kadang saya tak tahu kenapa mak saya sayangkan saya sangat?  Boleh tak macam tu.  Kalau ada ulat sampah di plastik sampah dan saya menjerit ketakutan, mak akan tergesa-gesa datang dan membuang sampah tersebut sedangkan saya masih boleh lakukan.  Cuma perlukan sedikit kekuatan dan masa untuk hilangkan ketakutan dan kegelian.  Naluri ibu itu mendahului ilmu-ilmu psikologi dunia.  Sehingga saya terfikir tak ada mak sebaik mak saya di dunia ni.  Mak mana yang sanggup sedut hingus anaknya sendiri semasa kecil?  Saya yang melihat pun nak termuntah, tapi mak kata yang masa saya kecil pun mak buat macam tu.  Patutlah saya tidak pernah melihat adik-adik saya hingus meleleh membasahi mulut dan baju macam anak-anak orang lain. Oh my…kembang tekak.. Mak mana sanggup membersihkan hutan dan menuang minyak gas bagi mematikan semut api semata-mata nak bagi anak-anaknya bermain dengan selamat dan tidak digigit semut api.

Kesimpulannya, jangan ambil ringan jika orang sekeliling kita takut kepada sesuatu.  Kemungkinan tahap ketakutan tersebut sudah berada di tahap fobia yang memungkinkan tindakan di luar kawalan dan membahayakan diri dan orang sekeliling.

No comments: