Thursday, January 3, 2013

Kuliah Malam



Baik. Secepat mungkin. Niat balik dari kuliah malam nak tulis entri, tapi luang masa mendengar talk daripada Ustaz Zaharudin Abdul Rahman (UZAR) berkaitan hubungan lelaki dan perempuan. Terlihat di FB gambar sepupu berdua dengan seorang lelaki pada malam tahun baru, sedih hati dan risau. Sedangkan dia baru sahaja datang ke KL untuk sambung belajar. Moga Allah memberi hidayah dan memeliharanya.

Satu lagi hadiah tahun baru daripada Allah s.w.t. Sebelum ni pada tahun 2012, saya membeli dan selalu merujuk karya Dr.Wan Abdul Rahman Wan Abdul Latif, Tsunami Politik. Baru tahu beliau merupakan bekas pensyarah dan ketua program di Jabatan Sains Politik. Seronok apabila dapat tahu beliau berada dalam bahagian strategi PAS Pusat. Teringin nak dengar kuliah daripadanya dan melihat tuan badan.

Malam ni dimakbulkan Allah s.w.t. Walaupun semasa pergi ke Masjid Hasanah dengan anggapan ada Usrah Nisa’, rupa-rupanya ada pembentangan kertas kerja daripada beliau bertajuk Negara Berkebajikan.

Keseluruhan pembentangan beliau sangat memuaskan hati saya sebab ahli sains politik memiliki kelebihan apabila bercakap mengenai politik. Mereka ada gaya, mutu, keunggulan tersendiri apabila memberi syarahan. Saya rasa macam masuk kuliah kembali…

Penerangan beliau lebih saya fahami walaupun sudah banyak syarahan mengenai Negara Berkebajikan yang saya dengar. Itupun dia masih mencari-cari bagaimana cara nak memudahkan bahasa yang digunakan agar sampai kepada masyarakat sama ada kelas menengah atau bawahan.

Mungkin kerana dalam penerangan beliau, beliau sering menggunakan istilah-istilah akademik yang merujuk kepada konsep-konsep yang saya pelajari, jadi saya rasa sangat dekat di hati. Saya tak pasti dengan orang lain yang mungkin cuba menangkap istilah-istilah sains politik yang digunakan. Tapi saya suka cara penyampaian beliau yang akademik.

Secara umumnya, negara berkebajikan ialah a nation of care and opportunity yang menitikberatkkan maqasid syariah.

Satu lagi yang saya suka sebab beliau mensynchronizekan agama dengan negara, sesuatu yang pemimpin UMNO cuba sekularkan.

Apabila beliau menyebut negara kita merupakan administrative-bureaucracy-state dan menerangkan konsepnya, saya terus faham bagaimana keadaan tersebut sebab pernah dengar dalam kuliah Pentadbiran Awam yang diajar oleh Dr.Kartini. Teori berkaitan birokrasi ini dibawakan oleh Max Weber. Tetapi mempolitikkan pentadbiran awam adalah sesuatu yang berlaku di negara kita sekarang di mana, sektor awam menjaga kepentingan parti yang memegang kerajaan sedangkan sepatutnya mereka menjaga kebajikan masyarakat.

Sebab itulah berlaku pemberian subsidi mengira kroni. Kalau yang tidak menyokong parti pemerintah, mereka akan dinafikan hak seperti mana yang berlaku di Kelantan. Seharusnya pendapatan negara diagihkan secara sama rata oleh pihak yang berwajib dan jangan dipolitikkan.

Dalam kertas kerja yang diberi juga telah meletakkan cadangan reformasi yang akan dibuat sekiranya PAS melaksanakan negara berkebajikan sama ada dalam sektor ekonomi, politik, sosial dan pentadbiran.

Apabila dipersoalkan mengenai dakwaan PAS terpaksa mengikut kemahuan DAP dan menukar Negara Islam kepada Negara Berkebajikan, beliau menjelaskan PAS mengambil pendekatan kemanusiaan. Bermaksud boleh bekerjasama dengan mereka yang tidak menentang Islam secara terang-terangan. Dakwaan berkaitan DAP cuba memecahbelahkan negara dan menubuhkan kerajaan cina adalah tidak berasas dan perlu dibuktikan. Dr. cakap, inilah peranan SB yang sebenar, cuba pergi selidik dan buktikan, barulah kita akan percaya. Menurut beliau, kalau dilihat kepada taburan yang telah pun dikaji, memang kaum Cina tidak akan dapat memerintah Malaysia pun. Jadi jangan menipu rakyat. Tetapi konsep tahaluf tidak dihurai lebih lanjut kerana ianya konsep yang berasingan dengan konsep negara berkebajikan.

Barulah terasa macam ilmu sains politik itu telah dipraktikkan. Tahniah DR!


Hujung minggu ini turut diadakan "Forum PRU-13: Masa Depan Ekonomi Negara: Negara Bankrap 2015? Negara Berkebajikan sebagai Solusi". Mesti pergi, insyaAllah. Perlu memahami betul-betul gagasan yang dibawa PAS supaya mudah-mudahan dapat berkempen nanti, insyaAllah.

Sekadar selingan sebelum menutup mata, berusahalah menjadi insan yang sentiasa membuatkan insan lain merasa selamat dengannya dalam apa keadaan pun dan selama mana pun. Renung, renung dan selamat beramal. Selamatkan Malaysia.

No comments: