Monday, January 7, 2013

Acuan



Semasa ujian sunnah dan adab sedang berlangsung…
Nureen: Ustazah…tsana tu apa?
Saya     : Awak rasa apa?
Nureen: Ntahlah…tsana saya tak tahu, sanak-saudara saya tahulah (jawab dengan muka seposen)
***
(Auni)
Saya     : Auni…pipi ustazah wangi tak?
Auni    : Pipi ustazah bau macam..emm..katak…eheheh
Saya     : Jahat!... cakap betul-betul.
Auni    : Emm..ntah. (sambil bagi senyuman nakal)
Nisrina: Bau ustazah bau sikit macam bunga ros.
Salma   : Bau macam nasi.
Saya     : Macam-macam la kamu ni… macam mana Auni tahu bau katak? Auni pernah cium katak ke? (masih tak puas hati)
Auni    : Aah. Kat rumah Auni banyak katak… (biar betul la budak ni…)

***
(anis)
Penggunaan perkataan yang tak sesuai dengan umur…
Saya     : Kenapa adik kamu Fahim macam tu?
Anis     : Tak tahula… Fahim tu stress (baru umur 10 tahun dah pandai guna stress~)
Saya     : Habis tu, kenapa Hafiz biarkan Fahim tu jumpa dengan Adila? Pi la halang…
Hafiz   : Saya dah marah Fahim tu, tapi tiba-tiba Adila tu mengganas

***
Waktu sedang sibuk mengatur dewan untuk majlis konvokesyen malam nanti. Ke hulu ke hilir memastikan dewan teratur dalam masa yang sangat terhad dengan hadiah masih ada yang belum dibalut lagi. Mubashir yang berumur 8 tahun mengekor dari belakang. Habis satu kerja yang diberikan, “Ustazah, nak buat apa lagi?” Selesai kerja, “Ustazah, ada lagi nak buat?”. Kalau tidak mengira saiz badan yang kecil nak sahaja saya suruh panjat gantungkan tirai. Saya mundar mandir ke hadapan ke belakang. Tiba-tiba dia datang block.

Mubashir: Ustazah, kenapa ustazah sombong?
Saya        : Laa…ni kenapa cakap ustazah sombong ni?
Mubashir : Ustazah sombong sangat… (sambil senyum malu-malu)

Saya fikir saya dah bagi perhatian lebih kat dia berbanding yang lain~

***

Hafiz   : Ustazah teka berapa hari saya tak jumpa ayah saya?
Saya     : Berapa hari?
Hafiz   : Dah seminggu… kesian kat saya kan? (sambil tersenyum)
Saya     : Kenapa ayah awak tak balik? (senyuman dia buat dahi saya berkerut)
Hafiz   : Kadang-kadang dia tidur di kedai.

***
Saya     : Hafiz, ayah awak mesti banggakan tengok awak ambil hadiah dan jadi pelajar terbaik?
Hafiz   : Tak tahulah… ayah tak pernah pergi pun kalau ada hari kecemerlangan kat sekolah. Mak saya yang selalu pergi kalau ada apa-apa.
Saya     :  Habis tu malam konvo ni ayah awak datang tak?
Hafiz   : Tak tahulah…nanti saya tanya mak saya.
Saya     : Awak pastikan ayah awak datang juga.
Hafiz   : Baiklah..

Dan malam itu Hafiz datang tunjukkan saya ayah dan emaknya yang berada di sudut dewan. Bertuah mereka memiliki anak yang baik dan bercita-cita tinggi walaupun kedua-duanya sibuk bekerja. Mungkin masa yang diluangkan dengan anak-anak walaupun sedikit adalah berkualiti. 

***
Malam sebelum konvo esoknya, Hafiz, Anis dan adiknya Fahim datang tolong siapkan apa-apa yang patut. Hafiz terus datang tolong dan pulang ke rumah hanya untuk solat Maghrib. Apabila ditanya mak awak tak marah ke? Dia jawab;

“Mak saya jam 12 malam baru pulang ke rumah. Masa tu saya dah tidur dah.”

Saya tahu dia tak makan malam lagi, jadi saya hidangkan makanan. Sambil-sambil tu sengaja melayannya bercerita.

Hafiz   : Ustazah tahu tak, kakak saya suka pakai baju kecik. Ustaz Syafiq cakap kalau nak tegur    kena tegur baik-baik. Tapi bila saya cakap “ Kakak cantiklah hari ini, kalau kakak pakai        baju kurung lagi cantik” terus dia marah.
Saya     : Awak cakap sebijik macam ayat ustaz tu bagi ke?~
Hafiz   : Ye lah, dia tu tak makan saman. Puas saya tegur tapi tak nak dengar. Saya cakap baik  dia tak nak dengar, saya marah dia, dia marah saya balik. Saya pernah kena tampar…
Saya     : Ye la, awak tu anak bongsu, manalah diorang nak dengar cakap adik.

***
Bukan calang-calang budak mereka ni, walaupun berumur 10 tahun dan 7 tahun, bab-bab politik dah cakna.

Fahim  : Ustazah nak tahu, Anis kalau dia nampak Najib dalam tv terus dia marah-marah cakap       BN- Barang Naik! Barang Naik! (sambil dia buat gaya tangan)
Saya     : Haha…mana belajar ni?
Anis     : Ye lah, dah mak saya PAS. Saya pun sokong PAS lah..ustazah sokong apa?
Saya     : Emm..
Hafiz   : Kalau sokong pun tak payahlah bagitahu.. kat kelas saya pun selalu cikgu cakap politik      tanya kami sokong apa. Saya tak mengaku.
Saya     : Kamu sokong apa Hafiz?
Hafiz   : Mestilah PAS, tapi tak payahlah nak bagitahu.
Fahim  : BN= Bontot Najib
Saya     : Heyyy… apa cakap camtu. Tak baik…Kat mana kamu dengar benda-benda camni?
Fahim  : Kawan-kawan saya lah.~
***
Saya tak terlepas bertanyakan soalan cepumas kat Hafiz. Walaupun dia sekadar berumur 11 tahun, tapi disebabkan matang sangat, jadi saya tanya dia;

Saya     : Hafiz, apa pandangan awak dengan orang yang kahwin dua?
Hafiz   : Ok. Saya pun nak kahwin dua juga nanti.
(saya yang berdiri mengadap sinki terus berpaling ke arah dia yang tengah makan)
Saya     : Tak kesian kat isteri awak ke? (muka tak percaya)
Hafiz     : Dah jodoh nak buat camna.. (dengan tersengih)
Saya     : Teruk..Tak naklah kawan dengan awak (saya terus blah ke depan~)

Rupa-rupanya ayah dia amalkan poligami. Patutlah jarang ada di rumah, Patutlah anak dia pun nak jadi macam tu…hu

Walaupun macam dialog novel, ini memang hasil perbualan saya dengan mereka. Memang asyik gelak sahaja dengan mereka.  Macam-macam keletah di luar jangkaan. Tapi walau macam mana pun diorang, apa yang saya belajar, anak-anak memang akan ikut, terpengaruh, ingat, tiru, refleks, copy paste, apa-apa yang mereka lihat dan dengar daripada ibu bapa mereka. Jadi kena berhati-hati dalam mencorak diri dan perilaku kerana kita bakal menjadi acuan anak-anak nanti…Wallahualam


No comments: