Wednesday, January 16, 2013

Itukah Lambang Cinta Kita?



‘Aku telah tinggalkan untuk kamu suatu panduan, jika kamu berpegang teguh dengan ajarannya, maka kamu  tidak akan sesat selama-lamanya; iaitu kitab Allah dan sunnah Nabi-Nya’- petikan teks khutbah terakhir Rasulullah s.a.w.

(satu-satunya sahabat yang masih hidup- the blessed tree)

Menyingkap kembali detik-detik terakhir pemergian Qudwah Hasanah umat Islam itu seringkali membuatkan dada berombak-ombak dan nafas tertahan-tahan.  Satu sirah nabawiyah yang  agung telah tercoret dalam sejarah dunia bermula dari saat lahirnya kekasih Allah itu ke dunia.  Satu figur yang menjadi penutup semua rasul dan nabi sepanjang zaman mengakhiri perjuangan baginda dengan menyampaikan khutbah terakhir di Padang Arafah di bawah terik  mentari bersaksikan 144 000 jiwa yang sentiasa menyanjungi dan menyayangi baginda melebihi harta benda dan nyawa mereka.

Seusai khutbah baginda, sedarlah setiap jiwa yang hadir di situ bahawa urusan Rasulullah s.a.w sebagai penyempurna akhlak manusia di dunia telah selesai dan tibalah saat bagi baginda meninggalkan dunia ini.  Hancur luluh hati para sahabat, bergetar perasaan demi menyedari hakikat tersebut. 

Tidak pernah diragukan, kasih sayang dan cinta para sahabat terhadap baginda tidak terbanding dengan seluruh isi alam.  Bahkan Saidina Abu Bakar pernah suatu ketika menyerahkan semua harta bendanya untuk disalurkan kepada perjuangan Islam. Apabila ditanyakan apa yang tinggal untuk anak isterimu, Saidina Abu Bakar menjawab, ‘Aku tinggalkan untuk mereka Allah dan Rasul-Nya’.  Itulah lambang cinta mereka terhadap Rasulullah s.a.w. Cinta itu memenuhi setiap relung hati para sahabat.

            Bukan bermakna mereka memuja baginda seperti mana pengikut Arqam memuja guru mereka Asha’ari atau seperti mana pengikut Sikh memuja Guru Nanak,  tetapi bukankah terdapat hadith yang diriwayatkan oleh Anas RA, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : ‘Tidak beriman seseorang kamu sehingga aku lebih dikasihi daripada anaknya, ibu bapanya dan manusia seluruhnya’.

Merenung kembali sirah membuatkan kita terfikir sejenak dengan situasi zaman sekarang, zaman pasca Hijrah.  Jika pengorbanan harta benda dan nyawa menjadi lambang cinta umat terdahulu terhadap Rasulullah s.a.w., pernahkah kita terfikir apakah lambang cinta kita kepada Rasulullah s.a.w?

            Jika kita melihat situasi semasa, timbul persoalan, adakah dengan menyambut Maulidur Rasul sepanjang tahun, lengkap dengan perarakan yang bercampur lelaki perempuan (walaupun perempuan di belakang dan lelaki di hadapan), berselawat selantang mungkin sudah memadai untuk memberitahu kita sentiasa mengingati Rasulullah s.a.w? 

Tanpa kita sedari, kita selalu memperbesar-besarkan perkara yang kurang penting dan mengabaikan perkara yang lebih aula.  Inilah yang dikatakan kuman di seberang laut nampak, gajah di depan mata tak nampak.  Sebagai contoh, pernah dibangkitkan isu perarakan Maulidur Rasul di Pulau Pinang menjadi suatu isu yang hebat dibahaskan di semua peringkat pimpinan.  Masing-masing memberikan pendapat yang jika dilihat tidak langsung mencerminkan mereka yang merefleks sejarah sirah nabawiyah.

Atau adakah perarakan merupakan lambang cinta kepada Rasulullah s.a.w sehingga jika tidak dibuat kita sudah tidak ada sayang lagi kepada Rasulullah s.a.w? Bukankah kita patut berlapang dada dan melihat kembali apakah kesilapan yang kita lakukan sehingga terdapat pihak yang berani mempersoalkan segala tindakan kita?

Jika kita memang suka melihat perkara-perkara yang kecil, sepatutnya kita mula merasa risau akan keadaan sekarang di mana terhakisnya keinginan dalam diri umat Islam untuk mempraktikkan sunnah Rasulullah s.a.w dalam kehidupan seharian. Bukankah jika kita cintakan seseorang itu, kita akan menyukai apa-apa yang disukainya dan membenci apa-apa yang dibencinya?

Teringat sebuah kisah seorang ahli falsafah Islam, Allama Iqbal. Beliau menceritakan bagaimana pada suatu hari, terdapat seorang fakir datang mengetuk pintu di hadapan rumah beliau sambil merayu-rayu meminta makanan.  Beliau berasa sangat marah lalu memukul dan menghalau si fakir tersebut.  Apabila perkara ini diketahui oleh ayah beliau, menitis air mata di kedua-dua belah pipi tua ayahnya sambil merintih “ Di manakah akan aku letakkan muka ini apabila berhadapan dengan Rasulullah s.a.w nanti di hari akhirat? Malu aku kepada Rasulullah akan keluhuran budi baginda dalam melayan fakir miskin. Apa yang akan aku katakan terhadap perbuatanmu itu?”

Perkara sekecil itulah yang wajar diberikan perhatian oleh seluruh umat manusia. Bukan perkara kecil yang jelas-jelas tidak pernah diperintahkan oleh Rasulullah s.a.w. seperti menyambut kelahiran baginda. Diutuskan Rasulullah s.a.w adalah sebagai penyempurna akhlak manusia di atas dunia. Apabila ditanyakan kepada Ummul-Mukmin Saidatina Aisyah mengenai akhlak Rasulullah s.a.w, beliau segera menjawab: “Akhlak Rasulullah S.A.W itu ialah (seperti tuntutan) Al-Quran”.

Oleh itu, sepatutnya perbuatan mencontohi akhlak Rasulullah s.a.w dijadikan lambang cinta kita yang agung terhadap baginda.  Hiasi diri dengan akhlak Rasulullah s.a.w dan insya-Allah musuh-musuh pun akan menghormati setiap apa-apa yang kita lakukan.  Bukanlah kata-kata yang menjadi ukuran tetapi perbuatan yang menjadi tatapan dan ikutan. Wallahualam...


p/s: Sekadar pandangan kecil penulis. Lelah mengharungi zaman fitnah berleluasa... T.T Mohon dikuatkan.

No comments: