Wednesday, March 13, 2013

CINTA BIASA



p/s: Entri kali ini adalah pandangan peribadi penulis semata-mata

Selesai berdoa hujan-hujan ni. Moga-moga Allah makbulkan. Aamiin..

Mengupas konsep cinta dari kaca mata saya, cinta sesama manusia sama ada antara suami dan isteri, ibu dan anak-anak, ayah dan anak-anak, sahabat dan sahabat adalah cinta biasa sahaja. Tidak ada yang luar biasa atau istimewa. Malang saya rasa apabila manusia lain menganggap ianya sesuatu yang terlalu istimewa. Sesuatu yang perlu dihighlightkan atau disebut-sebut atau ditunjuk-tunjuk. Baru saya sedar…

Cinta manusia ini saya ibaratkan macam nasi. Tiada yang istimewa dengan nasi, sesuatu yang biasa…tetapi amat diperlukan. Nothing special but essential. Sehari kalau tak jumpa nasi mesti duduk tak kena. Mandi tak basah, tidur tak lena, makan tak kenyang. Yang makan tak kenyang itu saya akui. Kadang-kadang menggeletar tangan kalau tak makan nasi walaupun dah makan makanan lain dan kelmarin dah makan nasi.

Jadi kita aplikasikan hubungan kita dengan nasi di Facebook atau laman-laman sosial. Setiap hari update kita makan nasi apa hari ini, lauk apa, bagaimana, perasaan kita terhadap nasi… agak-agak apa perasaan orang yang membaca status kita? Apa yang saya lihat, rata-rata manusia jadi bosan. Dalam hati mereka;

“eleh, macam dia seorang sahaja yang makan nasi… aku pun makan.”

“ini pun nak bagitahu?”

Dan banyak lagilah komen. Saya tak tahu macam mana nak buat ayat kejam..

Psikologinya, manusia memang bersifat keakuan. Mereka suka bercerita mengenai diri. Sebab itulah rata-rata ahli psikologi selalu keluarkan nasihat- jadilah pendengar yang baik.  Sebab kecenderungan semua manusia untuk bercerita mengenai diri adalah lebih tinggi berbanding nak mendengar cerita tentang orang lain. Diri dahulu yang diutamakan, barulah orang lain kemudiannya. Jadi, sebab itulah Facebook diwujudkan. Bagi merangsang sifat keakuan yang ada dalam diri manusia. Namun, mereka terlepas pandang fakta bahawa orang yang membaca tentang diri mereka juga mempunyai keinginan yang sama-untuk menceritakan mengenai diri sendiri.

Jadi ianya menjadi satu perkara yang meloyakan apabila seseorang terlalu menceritakan apa yang dimiliki dan dilalui terhadap sesuatu perkara yang biasa (baca cinta).

Contoh- kalau hari ini kita makan nasi ayam, esok lusa orang lain juga akan makan nasi ayam. Jadi, ianya bukan sesuatu yang luar biasa.

Oleh itu, tidak pelik apabila melihat status-status mereka yang mempertikaikan tindakan individu yang terlalu asyik mengisytiharkan kepada dunia mengenai hubungan cinta mereka.

Saya beranggapan mereka yang mempertikaikan tersebut bukanlah cemburu pun, tetapi itu adalah reaksi normal orang yang asyik mendengar orang bercerita tentang perkara biasa. Dan begitu juga mereka yang sedang asyik menikmati nasi (baca perkara biasa) bukanlah sedang berdakwah pun, itu adalah reaksi orang yang tidak menyedari bahawa dia hanyalah menikmati cinta biasa.

Solusinya, orang yang membaca status tersebut haruslah beranggapan status itu sebagai sesuatu yang normal daripada orang yang belum menyedari bahawa dirinya sedang berbuat sesuatu yang normal. Selalunya, apabila seseorang tahu dia hanya membuat sesuatu yang normal, dia tidak akan mewar-warkan kepada dunia. Macam berapa kali kita makan nasi sehari, nasi apa, di mana, bagaimana- jarang sangat kita nak letak. Sebab dia anggap ianya sesuatu yang luar biasa dan istimewa, maka dia bertindak sedemikian. Raikan sahaja…

Selalunya orang perempuan cenderung untuk bercerita kerana psikologinya begitu berbanding lelaki. Mungkin sifat orang lelaki yang tidak suka berkongsi hak miliknya... jadi wanita yang tidak suka poligami, seharusnya tidak berkongsi cerita tentang suami sebab sentiasa ada peluang dan ruang untuk orang lain cuba merebut darinya. Tapi kalau suka berkongsi, tak kisah... ramai orang nak lelaki baik.

Sebarkan Bahagia

Mengajak orang merasai perkara kebaikan itu menuntut timbang rasa daripada semua pihak. Mak pernah berpesan;

“Kalau tak mahu kongsi, jangan tunjuk kat orang lain. Makan kat dalam rumah bagi habis.”

Itu waktu mak beli ais krim. Saya nak makan kat luar rumah, tetapi mak larang supaya sepupu tak nampak. Takut nanti mereka teringin. Boleh makan di hadapan mereka, tetapi dengan syarat kena bagi mereka rasa juga. Jadi, prinsipnya, kalau tak nak kongsi jangan tunjuk.

Samalah dengan halnya kecintaan terhadap manusia. Bukan semua orang ada ibu bapa baik, sahabat baik, isteri baik dan suami romantik. Dan bukan semua orang dapat individu yang sama seperti yang kita dapat (kecuali kalau kita bersedia untuk berkongsi?...)Tetapi semua orang ada Allah yang memang- Esa, Maha Pengasih dan Maha Penyayang walau macam mana pun manusia yang menilai itu. Sama di mana dan pada bila-bila masa dengan asma'nya yang 99.

Jadi, mengajak kepada kecintaan terhadap manusia membawa kepada kecintaan kepada Allah s.w.t. perlu kena caranya. Kalau kita nak tulis status tu cadang sayalah untuk diri dan pembaca, cek balik sama ada akan membuat orang ingat atau tidak kepada Allah s.w.t.

Kalaupun orang cemburu dengan hubungan kita dengan Allah s.w.t, orang tersebut ada peluang dan ruang yang terbuka luas untuk rebut cinta tersebut pada bila-bila masa dan di mana sahaja. Allah s.w.t sentiasa ada untuk kita. Sebab itulah cinta yang luar biasa dan istimewa hanya melalui Allah s.w.t, dengan Allah s.w.t dan untuk Allah s.w.t. Jadi bukanlah;

sweetnya’
‘ok, saya jeles…’
‘romantiknya…’
‘cantiknya…secocok.’
'untunglah..'


dan lain-lain lagi feedback atau komen  sebegini sebagai KPI yang kita jangka daripada status yang dibuat kononnya untuk berdakwah dan memaparkan sunnah Rasulullah s.a.w.  Tak sampai langsung maksud dan nikmat yang ingin dikongsi…at least, buatlah seperti seorang ustaz yang pernah mengajar saya di Irshad, disebabkan dia nak menceritakan kebaikan yang dilakukan oleh diri agar dicontohi oleh anak murid, dia menggunakan ‘sahabat’ bagi menggantikan pelakunya iaitu dirinya sendiri… sebagai contoh ‘ada sahabat saya, dia selalu bangun malam’ walhal dia ingin menceritakan mengenai diri sendiri sebagai contoh. Secara tidak langsung, ia menjauhkan diri dari sifat riak, takbur atau bangga diri. Wallahualam…



1 comment:

Unknown said...

Menarik entry kali ni..saya suka. :) Akhirnya, hasil bualan, mengeluarkan satu teori; Cinta ibarat Nasi.