Tuesday, March 19, 2013

Jom Ubah!


1.41 a.m.

Di dalam kelas Asia Barat minggu lepas, saya berkesempatan untuk mendengar syarahan dua hala antara  saya dengan pensyarah Puan Maznah di bilik mesyuarat Audit Dalaman. Syarahan beliau adalah berkaitan kajian mengenai penduduk Malaysia yang bekerja di Negara Teluk.

Sebelum itu, beliau menyoal saya mengenai apa yang saya tahu apabila disentuh berkaitan Negara Teluk. Sedikit sangat yang saya tahu dan semuanya dalam ketidakpastian. Ringkasnya, Negara Teluk merupakan kawasan yang terdiri daripada negara pengeluar minyak terbesar di dunia- Arab Saudi, Qatar, Dubai, Oman, Bahrain, Abu Dhabi. Jadi, Iran dan Iraq bukan Negara Teluk yer, jangan salah faham walaupun mereka berada berdekatan dengan negara ini. Sebenarnya perlu buka peta baru peka.

Having being blessed with black gold, Gulf Country are the main player of todays world politic and economic. Allah s.w.t telah menetapkan negara asal kelahiran Nabi s.a.w sebagai tempat yang kaya dengan hasil bumi. Malangnya, umat Islam tidak mampu berbuat apa-apa dengan kekayaan tersebut melainkan menjadi rakan baik Amerika Syarikat.

Pelbagai lagi perbincangan menarik tetapi apa yang menarik perhatian saya ialah, Somalia turut berada berhampiran dengan Yaman, dan hanya dipisahkan oleh laut. Setakat pengetahuan saya, apabila disebut Somalia, kita akan membayangkan kanak-kanak kulit hitam yang tidak berpakaian dan berperut buncit, dihurung oleh lalat, lanun Somalia dan kisah Black Hawk Down (antara cerita aksi yang saya suka tonton sebab tak ada pelakon wanita). Saya tinggalkan kuliah dengan persoalan berkaitan Somalia. Kasihan orang berkulit hitam, di dunia ini mereka selalu disinonimkan dengan bangsa yang sentiasa ditindas, dijadikan hamba, miskin yang amat, sakit dan keganasan. Apakah tidak ada langsung kejayaan buat mereka? Persoalan hanya tinggal persoalan di benak.

Hendak dijadikan cerita, malam kelmarin, semasa sedang bersembang, datang seorang sahabat saya yang baru pulang dari rumah menghulurkan majalah TIME edisi Mac kepada saya.

“Nah, akak cuba baca artikel ni lepas tu bagitahu pendapat akak.”

Saya membaca tajuk artikel yang diberikan;

“Saving Somalia: Can Somali President Hassan Sheik Mohamud fix the world’s most failed state?”

Coincidence? Bahkan inilah percaturan Allah s.w.t. Even the smallest thing, He always answer my question. Siapa yang boleh jangka. Allahuakbar… it just a matter of time. Allah s.w.t sentiasa mendengar luahan hati hamba-Nya.

Jadi saya baca artikel sepanjang 4 mukasurat penuh. Ianya berkaitan bagaimana seorang guru sekolah menjadi Presiden. Apa yang mengkagumkan saya adalah semasa proses pilihan raya berlangsung. Beliau menyertai Peace and Development Party (PDP) semasa pertengahan 2010. Beliau bukanlah seorang ahli politik, tetapi seorang guru yang berusaha memberi pendidikan kepada anak-anak Somalia. Tiba-tiba beliau telah diangkat menjadi calon bertanding kerusi Presiden. Semasa pilihan raya presiden, Hassan melihat cara ini sebagai peluang kepada perubahan. Strategi mereka adalah perubahan. Mereka menyeru kepada perubahan melalui semua saluran media. Mesej mereka ringkas:- “THESE GUYS SHOULD NOT COME BACK.”

Pembaca perlu mengetahui, Somalia bukan macam Malaysia. Senjata api boleh dimiliki oleh sesiapa sahaja. Rasuah bagai tidak dapat dibendung. Orang yang berkuasa di sana adalah ketua-ketua perang suku yang sentiasa memberi rasuah kepada wakil rakyat. Pada masa tersebut, Presiden Sheik Sharif Ahmed dituduh pentadbirannya terlibat dengan rasuah oleh Laporan UN. Namun, beliau memenangi 64 undi daripada 271 undi di parlimen, manakala Hassan mendapat 60 undi. Satu jumlah yang tidak disangka. Jadi, mereka merebut peluang keemasan ini dan beberapa jam sebelum pusingan kedua pengundian, PDP telah bekerja keras menyampaikan mesej mereka;

This is the only chance we have. This is the only time you can save Somalia. Do it now.”

Dan dengan kuasa Allah, pusingan kedua menyaksikan Presiden hanya mendapat 79 undi dan Hassan mendapat 190 undi. Pada malam tersebut juga beliau mengangkat sumpah menjadi Presiden…. Memang mengujakan bagaimana perubahan boleh terjadi dalam sekelip mata. Dan tidak mustahil ianya boleh berlaku di Malaysia.

Walau bagaimanapun, persoalan seperti pertumbuhan dan pembangunan di Somalia, Presiden Hassan memikul amanah yang berat kerana harus bermula dari zero. Ada sahaja orang yang ingin membunuhnya. Waktu beliau menyampaikan ucapan, ada dua orang pengebom berani mati yang cuba membunuhnya. Kedua-duanya ditembak mati oleh pengawal. Tetapi beliau tetap teruskan ucapan. Dengan cubaan merasuah dan membunuhnya, beliau harus kuat. Beliau telah merombak kementerian dengan melantik orang yang beliau hanya kenal melalui kepakaran dan mereka sendiri tidak mengenali beliau dengan rapat seramai 10 orang menteri sahaja. Pelbagai perubahan yang dibuat dan ada yang menampakkan hasil, ada yang masih dalam usaha.

Segala persoalan saya terjawab. Somalia merupakan negara yang bergolak dengan peperangan suku. Sahabat saya cakap, Presiden Hassan ini merupakan ahli IM juga. Wallahualam. Itu saya tak pasti. Pendapat saya, kesalahan rasuah dalam kalangan pemimpin memang tidak boleh dimaafkan oleh rakyat…Hanya ada satu cara sahaja-à UBAH!

No comments: