Tuesday, July 30, 2013

Merdeka

Apakah kelemahan orang berkuasa dan orang kaya?
Jawatan/kedudukannya dan hartanya.

Sebab itulah orang selalu gunakan mahasiswa sebagai kuasa ketiga (third force) sebab 'we've got nothing to loose.'


Kelemahan mahasiswa yang mampu mereka gunakan sebagai senjata untuk melemahkan kita ialah- ibu bapa dan sumber kewangan. Bukan semua termakan tetapi banyaknya yang layu. Mereka sentiasa takutkan golongan muda dengan harapan kita mendiamkan diri dan terima sahaja apa yang mereka lakukan. Mereka menyebut-nyebut kelemahan kita dengan hasrat melindungi kelemahan mereka.

Sebenarnya golongan ini lagi penakut hatta dengan bayang-bayang sendiri. Kalau ikut John Gray, orang yang mudah melenting atau panas baran (nampak egois, keras dan kuat) sebenarnya makhluk yang lemah. Tambah-tambah orang berkuasa dan kaya ni. Dan saya sentiasa ingat perkara ni semasa bersama para aktivis. 
(Obey the law of Allah and repeat after 'me'- I am free)



***

Saya terdetik nak buat ulasan ni sebab pagi tadi waktu nak ke UKM menaiki PDW, selepas dari lampu isyarat depan KTM UKM, ada satu kereta BMW (rasanya) di laluan sebelah kiri. Kereta sebelah kiri selalunya kena masuk ke sebelah kanan selepas lampu isyarat sebab hanya ada satu laluan. Kereta ni memandu di sebelah kiri juga dengan harapan saya yang memang berada di belakang van yang berada di laluan kanan memberi ruang kepada keretanya yang besar tu. Saya tak perasan pada mulanya sebelum ditegur oleh sahabat di sebelah. 'Apehal orang sebelah ni?'

Masalahnya, tak ada ruang antara saya dan van nak mengisi keretanya yang besar. Hadapan keretanya masih berada tidak separuh dari kereta saya. Jadi, saya buat tak tahu sebab saya kecil dan saya hanya Kancil. Walau bagaimana angkuh pun tindakan dia, dia tetap tak mampu mengorbankan BMW dia untuk bercium dengan PDW saya. Itulah kelemahan dia. I've got nothing to loose. I was aware of that fact walaupun BMW dia lebih hebat dari PDW. Calar kereta dia lebih berkos tinggi selain menjatuhkan imej dia berbanding calar PDW saya yang sememangnya sudah comot. Akhirnya, dia hanya terdaya untuk menekan hon sebagai respon kerana mencalarkan ego dia yang terpaksa berada di belakang saya. 

Mendekati pagar belakang UKM, saya masuk ke laluan kiri dan dia memotong di laluan kanan. Peringatan: Never look into the eyes of anybody except if you want to apologize and admit your mistake. There was no harm made. Jadi, saya biarkan sahaja seperti tidak ada apa-apa yang berlaku. Biarkan BMW dengan labu-labunya. The End.

***
Nasihat bijak pandai, kita boleh memiliki harta, tetapi jangan biarkan harta miliki kita. Kaya tapi tak cinta harta seperti kata seorang senior, Kak Hajar. Sebenarnya menjadi muda ini merupakan kebebasan tertinggi dalam hidup seorang insan. Belum ada komitmen, hati tidak banyak terikat kepada dunia. Saya suka keadaan begini. Kita diberi kebebasan untuk menentukan nasib hidup sendiri. Sayang kalau tak pandai menggunakannya. Menjadi kecemburuan orang-orang tua. Tapi kehidupan sebegini ada hadnya. Melepasi umur emas* ini, keterikatan kita kepada dunia sangat merisaukan apabila kita sudah mempunyai komitmen. Nanti dah ada suami, isteri, anak-anak, harta, hidup makin terbuang memikirkan perkara ni- walapun aset ini juga boleh membuatkan kita ke syurga, aset ini juga sebenarnya boleh menghunjam kita ke neraka, lagi berganda ujian yang perlu dihadapi. Risau kita terlebih memikirkan mereka-mereka ini berbanding Tuhan. Nauzubillahiminzalik.


"Every marriage has its tests. Those who pass them are content. Those who fail, regret."


-- Mufti Ismail Menk --



'The cave you fear to enter holds the treasure you seek.'

Tiada kemerdekaan hakiki selain kita tidak merasa ketergantungan kepada selain dari Allah s.w.t. Itulah kekuatan sebenar. Tak rasa sedih kalau apa yang kita miliki luput dari kita--- saya memang nak sangat-sangat rasa ini. Macam tadi, tak rasa inferior pun dengan BMW. Puas hati. Merdeka. Walaupun lambat lagi sambutan kemerdekaan~ Dan saya yakin inilah perasaan yang membaluti pejuang-pejuang di Syria, Mesir, Palestin- we have got nothing to loose. Hidup mulia, mati syahid. 

(kudaku lari gagah berani~~)

Yeah, saya perlu belajar lagi untuk kurangkan rasa memiliki. Perlu. Period.

* Umur emas atau warga emas seharusnya orang muda bukan orang tua. Seharusnya orang tua dilabel dengan gelaran lain dan kurang bernilai barulah dia sedar dirinya tidak dimahukan di dunia ini dan berusaha mencari jalan dan persediaan ke alam lain. 

p/s: the feeling of having nothing to loose is just perfect. 

No comments: