Showing posts with label politik. Show all posts
Showing posts with label politik. Show all posts

Friday, October 25, 2013

Kezaliman

I am getting sick and tired with Malaysia's leader. Kerenah mereka semakin melampau-lampau. Otak mereka semakin dangkal. Saya memang sangat marah sekarang ni, sangat marah. Sangat marah sehingga saya tak mampu nak ekspresikannya dengan kata-kata.

Dalam fikiran saya sekarang ni;

Apakah langkah terbaik nak gulingkan parti yang memegang kerajaan sekarang ni?
Apakah cara yang paling laju dan berkesan? Dengan keadaan rakyat yang buta politik begitu besar ni, pilihan raya bagai satu utopia buat pembangkang.

People are fighting each other and dying every minute, yet they are celebrating. Saya tak fikir dah as long as Malaysia aman atau tidak, yang penting kalau rakyat terseksa, diorang kena terseksa sekali. 

Opposition leaders, do something. 

Saya fikir saya perlu dengar seminar dengan lebih banyak, baca buku lebih banyak sebelum saya sakit jiwa dengan kegilaan sebegini.

Ya Allah, jatuhkanlah kerajaan yang zalim ni.

Sunday, October 20, 2013

Jendela pemikiran politik wanita

Politik seringkali dikaitkan sebagai hak maskulin. Orang perempuan tiada tempat dalam politik suatu masa dahulu. Kemudian wujud gerakan feminisme yang mendakwa kenyataan yang menyatakan sesuatu itu maskulin dan sesuatu itu feminin adalah konstruksi sosial semata-mata. Tapi, persoalannya, macam mana sesuatu tersebut dikonstruksikan sedemikian? Contohlah, menjahit baju selalu dikatakan feminis, membaiki kereta dikatakan maskulin, memasak feminis, menjaga anak feminis, memburu maskulin dsb.  Sudah tentu sebab masyarakat memandang kepada majoriti perlakuan sedemikian dimonopoli oleh jantina tertentu.

Namun, apabila dunia semakin kompleks, berlaku silang peranan antara lelaki dan wanita. Lelaki nak memasak, wanita nak masuk politik. Oleh itu, perkara ini dikaji semula dari sudut yang berbeza. Sesuatu bidang tersebut tidak harus dilabel hak maskulin dan hak feminis semata-mata.

Selalunya wanitalah yang paling melenting jika melihat isu double-standard sebegini. Sehingga tertubuhnya gerakan feminisme. Sejauh mana pula muslimat dalam PAS melihat hal ini?

Ini pemerhatian saya.

Semalam saya berkejar sendirian ke Hotel Armada untuk mengikuti Dialog Politik Anak Muda. Panelis merupakan Tuan Guru Haji Hadi, YB Zailah, YB Mumtaz dan Puan Fareedah Ahmad. Saya lebih suka memerhati daripada terlibat. Seronok keluar dari Bangi sekejap ambil angin. Jumpa dengan orang kampung, Kak Wani (orang kampung sebelah), Kak Naimah dari Pulau Pinang. Semasa sesi dialog, perwakilan atau para hadirin boleh mengajukan sebarang soalan kepada panelis.

Walaupun tidak dinyatakan peraturan, tetapi apabila tajuknya Dialog Politik, maka sudah pasti persoalan perlu berkisar tentang politik. Rata-rata soalan yang ditanyakan berkisar tentang isu double-standard PAS terhadap muslimat dibandingkan dengan pemuda. Selain daripada itu, muslimat suka tanya soalan yang berkaitan dengan rumahtangga dan karakter panelis. Itu bukan isu politik mainstream. Itu politik rumahtangga. Well, it is still politic. Saya seorang sahaja yang tahu itu juga isu politik, orang lain lihat isu tersebut tak berkaitan langsung dengan topik sehingga moderator perlu memberi amaran. Orang sebelah saya melontarkan komen terhadap soalan yang dilontarkan dan saya hanya mengangguk-angguk tersenyum dengan remarks yang dibuat. Soalan kita merefleks pemikiran kita.

Jadi, jangan salahkan lelaki kalau politik itu dilabelkan sebagai maskulin. Sebab hanya orang lelaki yang pandai bercakap tentang politik. Tetapi orang perempuan apabila diberi peluang bercakap topik politik, dibantainya tanya soalan ‘Adakah Ayah Chik seorang yang garang dengan keluarga,?’ ‘Macam mana YB Zailah menguruskan rumahtangga dan dalam masa yang sama terlibat dalam politik?’ ‘Apakah cabaran terbesar YB Mumtaz menjadi seorang exco?’ ‘Apakah peristiwa yang membuatkan TGHH tergelak besar?’ Memang la… kalau ada pemuda dalam majlis ni, mesti diorang pandang slack kepada muslimat sebab tanya soalan-soalan yang sungguh ‘catchy’ sebegitu.

Peristiwa tersebut membuatkan saya terfikir nanti kalau ada rezeki saya sambung PhD, saya nak kaji Teori Politik Wanita. Kaji politik dari sudut pandang wanita. Sekarang ini, tiada siapa menghalang wanita kehadapan dalam pentas politik. Mereka diberi peluang seluas-luasnya. Wanita rasa didiskriminasi sebab dia sendiri tak boleh berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan lelaki semasa proses pembuatan keputusan dibuat. Kalau tidak, dia mesti tidak akan rasa rendah diri seperti mana pemimpin politik wanita yang ada sekarang. Siapa nak orang yang diam dan mengikut sahaja apa orang lain cakap dalam proses pembuatan keputusan tanpa ada pendapat dan pendirian sendiri? Dalam buku The Definitive Book of Body Language, perempuan yang nak dirinya dipilih jadi isteri dengan perempuan yang nak dirinya dipilih jadi ketua perlu mengamalkan sikap yang berbeza dalam dua keadaan tersebut. Kalau tidak dia tidak akan dihormati dan suaranya tidak didengar. Jadi pilihan di tangan anda.


Agak kemalasan nak menulis entri walaupun pelbagai perkara menarik berlaku di sekeliling… jadi saya berhenti di sini. 

Wednesday, July 3, 2013

Kitaran Turki di Mesir?

Sebelum Presiden Morsi dinaikkan, buku Teori Konspirasi dihasilkan dengan tajuk Rothschild: Yahudi Kepercayaan Dajjal. Saya bukan peminat buku-buku Teori Konspirasi ni, tapi ada seorang sahabat yang selalu membeli dan membaca buku-buku tersebut. Satu hari, sedang saya berbincang dengan sahabat lain berkaitan konflik di Syria (saya melihat konflik di Syria dari sudut yang berbeza dengan apa yang sibuk dimainkan di FB). Sahabat saya yang kebetulan berada di situ, naik ke atas bilik dan turun bersama buku Teori Konspirasi. Dia meminta saya membaca buku ini terlebih dahulu dan kemudian memberi pandangan. Saya habiskan bacaan dalam masa 3 hari sebelum dia pulang dari Tioman.

(perjuangan belum berakhir)

Dalam buku tersebut, penulis meramalkan presiden yang bakal menggantikan Hosni Mubarak akan menjadi boneka kepada Rothschild aka Bank yang mengawal kewangan dunia. Hal ini demikian kerana, pada masa berlaku demonstrasi di Dataran Tahrir yang didakwa didalangi oleh Rothschild dengan mengupah individu-individu tertentu untuk menghasut rakyat supaya memberontak, Rothschild sedang berurusan mengenai projek mega pembangunan di Mesir. Tidak terkesan dengan huru-hara yang berlaku di Mesir. 

Apa yang berlaku adalah tersasar dari ramalan penulis kerana yang naik jadi presiden Mesir kemudiannya merupakan Dr.Morsi, seseorang dari kalangan Ikhwanul Muslimin. Tiada projek mega yang diuruskan beliau sepanjang setahun pemerintahannya bermaksud beliau bukan boneka sapa-sapa. Dengan tindakan dan pendirian yang diambil berkaitan isu Syria, kita yakin di mana beliau berdiri. Dan kalau betul dakwaan wujud dalang dari Rothschild, sudah tentu mereka tidak suka kegagalan pelan awal mereka. Jadi tidak pelik jika Morsi dijatuhkan kerana mereka nak menaikkan boneka yang diramalkan oleh penulis.

Saya selalu melihat peristiwa yang berlaku di Mesir seperti mana yang berlaku di Turki. Saya pernah buat bacaan yang Morsi akan digulingkan (tetapi bukanlah saya bergembira dengan tepatnya bacaan). Tetapi kemudiannya, saya yakin Mesir akan kembali mengikut Turki- cuma perlu menunggu dan terus memberikan sokongan kepada Parti Islam yang ada. 

Disebabkan saya sudah terbaca Teori Konspirasi, baru-baru ini saya belek-belek youtube berkaitan dengan mereka. Sebelum itu, ia mungkin mencabar keterbatasan akal kita untuk mengakui sebahagian besar konflik di dunia berpunca dari kelompok sebegini. Tetapi, apabila difikirkan dan dibincangkan kembali, ianya logik mengambil kira JIK pun sentiasa menyusun agenda menguasai kampus-meletak proksi dan mengkaderkan penyokong dan pendokong. Itulah yang berlaku di dunia juga apabila wang sudah berada di tangan kelompok kecil ini. Mereka cuba meletak proksi di setiap negara di dunia melalui Bank Pusat (sehingga tahun 2011, hanya ada tiga negara yang tidak mempunyai Bank Pusat- Cuba, Iran dan Korea Utara. Persamaan antara ketiga-tiga negara ini adalah mereka memiliki senjata nuklear. Pelbagai isu direka untuk memecahkan pertahanan negara, misalnya Iran pada tahun lepas berhadapan dengan desakan untuk menutup loji nuklear mereka tetapi mereka tidak berjaya dan tahun ini mereka berhadapan dengan isu membantu Syiah di Syria). 

Cuma yang kita ragukan ialah adakah isu tersebut merupakan isu utama? Yang saya tahu rakyat seluruh dunia memang pening dan melatah. Tetapi saya tahu ada pihak yang sedar perkara ini dan saya yakin mereka sedang menyusun strategi yang paling ampuh. Wamakaru wamakarallah...

Saya melihat satu rakaman berita yang terbaru dengan seorang pemberita bertanyakan kepada salah seorang Rothschild berkaitan dengan pelaburannya di China. Dalam buku tersebut mendakwa China akan dijadikan proksi utama menggantikan US satu masa nanti dan sekarang mereka dalam proses menyusun China. Tidak pelik rakyat China masih miskin tetapi China menjadi kuasa ekonomi dunia. Kononnya China akan menjadi kuasa ekonomi dunia pada 2015.  Tetapi kita pun tahu US sedang tenat sekarang ekonominya. Dan kepelikan rakyat US kenapa US sibuk nak jadi polis dunia terjawab kerana US merupakan proksi utama Yahudi ni. 

Dalam video tersebut, Rothschild ini mengiakan projek pelaburan mereka di China dalam Wheather Channel (kaji cuaca)- video ini bertarikh 2013. Dalam buku teori (bertarikh 2012) didakwa Rothschild akan menumpukan usaha berkaitan cuaca- membuat hujan di gurun Sahara sehingga subur hijau. Tidak dapat diterima akal pada mulanya, tetapi melihat teknologi sekecil pembenihan awan, tidak mustahil adanya teknologi yang lebih canggih. Tetapi sains dan tekno bukan tuhan. Motif semua ini? Pembaca kena buka buku teori. Apa yang nak saya sampaikan, pada satu malam saya tertonton berita Nightline (sahabat baru selesai menonton TV) masa saya baru nak masuk tidur, ada satu berita menarik perhatian saya. Tajuknya- Awan aneh ditemui di China. Dengan sebahagian besar agensi berita milik golongan Yahudi Rothschild ni- Reuters, Aljazeera dll, aneh tak berita ni? Sekarang merupakan proses menarik semua mata penduduk dunia ke arah China. Melalui kuliah saya Ekonomi Politik Antarabangsa, ramai pelabur sudah mula melabur dan membuka kilang di China. Hatta sekarang produk yang hebat pun sudah mula Made in China. Saya diajar ramai pelabur nak ke China kerana kuasa membelinya banyak dan murah- dengan rakyatnya yang miskin, mana mungkin kuasa membeli tinggi (dengan keterbatasan pembacaan saya berfikir). 

Saya bukan pengkaji Teori Konspirasi, jadi anggaplah cerita di atas sebagai pieces of puzzles yang perlu disusun untuk mendapat gambaran sebenar keadaan yang berlaku di dunia sekarang ni. Kadang-kadang kalau saya boleh bertanya kepada Prof.Morrie, nak je saya tanya- perlu ke saya fikir semua ni? Saya risau saya membuang masa mempedulikan sesuatu yang saya tak boleh ubah sedangkan ada perkara yang lebih penting untuk saya take into account


Sunday, April 28, 2013

Ini kalilah!


Seminggu berkempen. Ops, tolak hari ni sebab beri peluang orang lain pula naik Hilux PAS. Antara rangkuman yang boleh dibuat ialah pengalaman berteori dengan berpraktikal sangat berbeza. Dan berpraktikal adalah yang terbaik. Malangnya, kempen pilihan raya pada malam hari sememangnya lebih meriah berbanding di siang hari. Dengan ceramahnya, melawat bilik gerakan, menyusuri pasar malam, kedai makan dan kuliah-kuliah di masjid, memang sangat berbeza dengan siang hari.  Dan selalunya yang memperoleh kemeriahan berpilihan raya secara maksimum ini tidak lain dan tidak bukan kaum lelaki. Mereka merupakan golongan yang paling bahagia kiranya saya lihat semasa pilihan raya sedang berlangsung. Bertugas, bermesyuarat, memasang bendera, menjaga bendera sehingga ke pagi. Pendek kata, hidup malam-malam kempen pilihan raya ni. Sebab itu Abby Abadi cakap rasa macam hari raya kemeriahan pilihan raya ni. Jadi tidak pelik jika statement wanita kurang suka bercakap atau melibatkan diri dengan politik dikeluarkan.  Kadang-kadang bukan tidak suka, tetapi keterbatasan untuk terlibat menyebabkan wanita kurang mencampuri urusan politik. Kecualilah kalau si suami jenis yang mengusung isteri ke mana sahaja aktiviti politik ada. Atau ayah mengusung keluarganya atau ibu bapa membenarkan anak-anak gadisnya keluar pada malam hari untuk bekerja di bilik gerakan atau mendengar ceramah. Selain dari itu, orang perempuan hanya mampu berkempen di dalam FB, blog atau sanak-saudara. Mendengar ceramah melalui FB dsb. Nak pasang bendera nanti kang ada yang kena ganggu pula.

Kalau di Pulau Pinang, semasa masih di sekolah menengah, tunggu abah bawa ke ceramah baru tahu tentang politik. Seringkali juga abah balik lewat malam sebab berkumpul di bilik gerakan atau memasang bendera. Dapat dengar sahaja cerita abah. Tetapi, situasi ni berbeza di Selangor. Mungkin kerana ibu bapa jauh di kampung, orang perempuan mudah keluar ke tempat-tempat ceramah secara berkumpulan dengan rakan-rakan kampus. Namun, masih atas risiko sendiri dan harus berjaga-jaga. Jadi, orang perempuan kurang yang turun ke padang pada malam harinya. Hmm… dari satu sudut, bagus juga. Nanti kalau orang perempuan sama naik dengan orang lelaki, timbul isu lain pula.  Walau bagaimanapun, dalam kes saya, saya rasa macam nak letak ketepi perbezaan jantina untuk sementara waktu. Banyak perkara yang saya nak lihat dan lalui sendiri pengalamannya. Jadi, melalui penglibatan diri dalam team calon, saya boleh observe dari dekat proses partisipasi politik masyarakat Malaysia. Semua ni sebab cemburu dengan orang lelaki yang boleh merempit ke sana ke mari pada malam kempen pilihan raya. Pada mulanya kempen yang diikuti hanya sehingga Maghrib akhirnya membawa sehingga ke lewat malam bersama seorang sahabat dan rakan perempuan yang lain dari team media. Memang berbeza saya lihat kemeriahan berkempen pada waktu siang dan malam. Keselamatan juga bukan atas risiko sendiri kerana ada yang memberi jaminan untuk mengawasi.

Beruntung kiranya diberi peluang sebegini. Dengan Hilux PAS, kami membelah malam menelusuri ceruk Bangi untuk menemani calon berkempen. Peranan kami adalah mendekati pengundi wanita sebab calon lebih memberi tumpuan kepada pengundi lelaki. Tetapi, kadang-kadang seronok sangat mengedar manifesto, terlupa diri sebentar. Jadi, adalah pengiring calon yang turut berperanan mengawasi kami. Ingatkan tak berfungsi mereka ni, rupa-rupanya serius juga apabila masanya. Antaranya, ada satu waktu calon sedang  berceramah lewat malam di Sungai Tangkas, akibat sudah mengantuk, kami berhasrat untuk pulang awal. Sekali kena marah dengan Pengarah Kempen sebab memikirkan kawasan tersebut merupakan kawasan hitam bagi parti-parti yang bertanding. Saya protes pada mulanya kerana cetek pengalaman. Seringkali saya merasakan tidak mungkin akan berlaku perkara yang pelik-pelik. Pilihan raya jer pun, kenapa perlu sampai gaduh-gaduh? Sekali dia cakap;

“Korang perasan tak kitorang pakai outfit macam mana malam ni? Korang rasa buat apa kitorang pakai macam ni?”

Saya menjenguk ke luar tingkap dan melihat sekeliling. Saya tak peduli pun diorang pakai apa. Saya pakai baju kurung macam biasa. Nisa’ kebanyakan kalau turun mesti berseluar. Saya tak gemar berseluar panjang di luar, jadi saya pakai apa yang saya rasa nak pakai. Keselamatan nombor 2. Agak naif sebenarnya, sebab itu saya dan sahabat dipanggil mak datin. Jadi, kami tunggu dalam kereta sehingga calon habis berucap sebelum pulang ke markaz. Memang sebahagian besar orang yang mendengar ceramah terdiri daripada lelaki dan hanya 10% wanita yang kelihatan. Jadi, perlu membiasakan diri dengan pengawasan dan keselamatan. Kebanyakan masa, kami hanya akan berada di dalam Hilux jika calon membuat lawatan ke bilik gerakan kerana rata-rata orang lelaki yang menunggu di situ dan memeriahkan suasana bilik gerakan. Cuma di Taman Kajang Putra kami turun untuk melihat hiasan yang dibuat oleh bilik gerakan tersebut. Memang macam nak raya.

Bilik gerakan di Bangi Lama pula dimeriahkan dengan penyokong India yang agak ramai sehingga menyebabkan saya sendiri merasa takut dengan sokongan yang ditunjukkan. Jadi, kami hanya menikus di dalam Hilux dan memerhati calon bergambar dan bersalam dengan mereka. Hanya semasa berada di kawasan perumahan mereka, kami turun bagi mengedarkan manifesto dan mendengar ucapan sebentar dari calon DAP. Itupun saya duduk rapat dengan auntie-auntie  2, 3 orang yang turut keluar mendengar kempen. Takut ada yang histeria pula nanti.

Di Taman Damai Mewah, Kajang, penyokong Cina memenuhi hadapan trailer DAP. Lebih kurang 3000 – 4000 yang hadir di ceramah yang menghimpunkan kesemua calon DUN bagi Parlimen Serdang. Waktu seronok melalui lautan manusia berbangsa Cina untuk mengedar manifesto, salah seorang pengiring calon muncul secara tiba-tiba dari arah yang tak disangka-sangka untuk membawa keluar dari lautan manusia. Entah bila dia ikut pun tak tahu sedangkan dia iring calon sebentar tadi.

“Nanti kena tinggal macam mana?” Kali ni saya patuh dan mengikut dia keluar dari lautan manusia sambil memanggil rakan yang lain. Kadang-kadang kita tak selesa diawasi, tetapi mereka lebih tahu tugas mereka. Jadi kebanyakan masa, mereka akan sentiasa ada di sisi. Bagus juga kerana ada satu-satu waktu mereka boleh jadi penyelamat keadaan. Semasa di Seksyen 1, ada seorang mak cik yang datang komplen mengenai jalan yang berlubang kepada saya. Belum sempat saya menjawab, in fact saya tak tahu pun nak jawab macam mana, pengiring calon yang jawabkan. Tetapi mak cik tersebut masih tak berpuas hati dan membebel sehingga membuat komplen di Bilik Gerakan Seksyen 1. Dia yang kena attack, bukan saya. Jadi, saya selamat. Bukanlah saya nak menyelamatkan diri sendiri, tetapi dia yang nak bertanggungjawab. Sebab itulah dia jawab.

Itu antara pengalaman saya selaku orang perempuan yang berpeluang terlibat secara langsung dengan kempen calon lelaki. Kalau calon perempuan saya dengar lain halnya. Seharusnya ada juga pengiring lelaki yang mengiringi mereka ke ceramah-ceramah atau kempen seperti mana Nurul Izzah. Ini ada yang saya dengar calon sendiri yang memandu ke tempat-tempat kempen. Kadang-kadang diherdik dan diusik semasa berkempen. Saya dipermudahkan mungkin kerana masih hijau dalam politik tanah air dan bukan sapa-sapa. Tambahan pula, kawasan Bangi bagi saya rata-rata penduduk berfikiran terbuka dan berilmu. Jadi tidak ada provokasi murahan dari mana-mana pihak. Kami dijaga dengan baik setakat ini dan sentiasa diawasi semasa mengedarkan manifesto sehingga tak sempat nak diusik oleh orang awam. Seronok pula ada bodyguard walaupun awalnya kurang selesa~ at least, berpeluang juga terlibat secara langsung dengan kempen calon sampai malam tanpa rasa insecure. Walaupun letih, Bangi perlu dipertahankan sebagai bandar ilmu dan ini pengalaman baru yang berguna bagi saya sebelum pergi lebih jauh. Memikir-mikir bagaimana cabaran sebagai pemerhati pula nanti berseorangan di parlimen dan berkecuali. Indahnya hidup berjemaah~


Tuesday, March 19, 2013

Jom Ubah!


1.41 a.m.

Di dalam kelas Asia Barat minggu lepas, saya berkesempatan untuk mendengar syarahan dua hala antara  saya dengan pensyarah Puan Maznah di bilik mesyuarat Audit Dalaman. Syarahan beliau adalah berkaitan kajian mengenai penduduk Malaysia yang bekerja di Negara Teluk.

Sebelum itu, beliau menyoal saya mengenai apa yang saya tahu apabila disentuh berkaitan Negara Teluk. Sedikit sangat yang saya tahu dan semuanya dalam ketidakpastian. Ringkasnya, Negara Teluk merupakan kawasan yang terdiri daripada negara pengeluar minyak terbesar di dunia- Arab Saudi, Qatar, Dubai, Oman, Bahrain, Abu Dhabi. Jadi, Iran dan Iraq bukan Negara Teluk yer, jangan salah faham walaupun mereka berada berdekatan dengan negara ini. Sebenarnya perlu buka peta baru peka.

Having being blessed with black gold, Gulf Country are the main player of todays world politic and economic. Allah s.w.t telah menetapkan negara asal kelahiran Nabi s.a.w sebagai tempat yang kaya dengan hasil bumi. Malangnya, umat Islam tidak mampu berbuat apa-apa dengan kekayaan tersebut melainkan menjadi rakan baik Amerika Syarikat.

Pelbagai lagi perbincangan menarik tetapi apa yang menarik perhatian saya ialah, Somalia turut berada berhampiran dengan Yaman, dan hanya dipisahkan oleh laut. Setakat pengetahuan saya, apabila disebut Somalia, kita akan membayangkan kanak-kanak kulit hitam yang tidak berpakaian dan berperut buncit, dihurung oleh lalat, lanun Somalia dan kisah Black Hawk Down (antara cerita aksi yang saya suka tonton sebab tak ada pelakon wanita). Saya tinggalkan kuliah dengan persoalan berkaitan Somalia. Kasihan orang berkulit hitam, di dunia ini mereka selalu disinonimkan dengan bangsa yang sentiasa ditindas, dijadikan hamba, miskin yang amat, sakit dan keganasan. Apakah tidak ada langsung kejayaan buat mereka? Persoalan hanya tinggal persoalan di benak.

Hendak dijadikan cerita, malam kelmarin, semasa sedang bersembang, datang seorang sahabat saya yang baru pulang dari rumah menghulurkan majalah TIME edisi Mac kepada saya.

“Nah, akak cuba baca artikel ni lepas tu bagitahu pendapat akak.”

Saya membaca tajuk artikel yang diberikan;

“Saving Somalia: Can Somali President Hassan Sheik Mohamud fix the world’s most failed state?”

Coincidence? Bahkan inilah percaturan Allah s.w.t. Even the smallest thing, He always answer my question. Siapa yang boleh jangka. Allahuakbar… it just a matter of time. Allah s.w.t sentiasa mendengar luahan hati hamba-Nya.

Jadi saya baca artikel sepanjang 4 mukasurat penuh. Ianya berkaitan bagaimana seorang guru sekolah menjadi Presiden. Apa yang mengkagumkan saya adalah semasa proses pilihan raya berlangsung. Beliau menyertai Peace and Development Party (PDP) semasa pertengahan 2010. Beliau bukanlah seorang ahli politik, tetapi seorang guru yang berusaha memberi pendidikan kepada anak-anak Somalia. Tiba-tiba beliau telah diangkat menjadi calon bertanding kerusi Presiden. Semasa pilihan raya presiden, Hassan melihat cara ini sebagai peluang kepada perubahan. Strategi mereka adalah perubahan. Mereka menyeru kepada perubahan melalui semua saluran media. Mesej mereka ringkas:- “THESE GUYS SHOULD NOT COME BACK.”

Pembaca perlu mengetahui, Somalia bukan macam Malaysia. Senjata api boleh dimiliki oleh sesiapa sahaja. Rasuah bagai tidak dapat dibendung. Orang yang berkuasa di sana adalah ketua-ketua perang suku yang sentiasa memberi rasuah kepada wakil rakyat. Pada masa tersebut, Presiden Sheik Sharif Ahmed dituduh pentadbirannya terlibat dengan rasuah oleh Laporan UN. Namun, beliau memenangi 64 undi daripada 271 undi di parlimen, manakala Hassan mendapat 60 undi. Satu jumlah yang tidak disangka. Jadi, mereka merebut peluang keemasan ini dan beberapa jam sebelum pusingan kedua pengundian, PDP telah bekerja keras menyampaikan mesej mereka;

This is the only chance we have. This is the only time you can save Somalia. Do it now.”

Dan dengan kuasa Allah, pusingan kedua menyaksikan Presiden hanya mendapat 79 undi dan Hassan mendapat 190 undi. Pada malam tersebut juga beliau mengangkat sumpah menjadi Presiden…. Memang mengujakan bagaimana perubahan boleh terjadi dalam sekelip mata. Dan tidak mustahil ianya boleh berlaku di Malaysia.

Walau bagaimanapun, persoalan seperti pertumbuhan dan pembangunan di Somalia, Presiden Hassan memikul amanah yang berat kerana harus bermula dari zero. Ada sahaja orang yang ingin membunuhnya. Waktu beliau menyampaikan ucapan, ada dua orang pengebom berani mati yang cuba membunuhnya. Kedua-duanya ditembak mati oleh pengawal. Tetapi beliau tetap teruskan ucapan. Dengan cubaan merasuah dan membunuhnya, beliau harus kuat. Beliau telah merombak kementerian dengan melantik orang yang beliau hanya kenal melalui kepakaran dan mereka sendiri tidak mengenali beliau dengan rapat seramai 10 orang menteri sahaja. Pelbagai perubahan yang dibuat dan ada yang menampakkan hasil, ada yang masih dalam usaha.

Segala persoalan saya terjawab. Somalia merupakan negara yang bergolak dengan peperangan suku. Sahabat saya cakap, Presiden Hassan ini merupakan ahli IM juga. Wallahualam. Itu saya tak pasti. Pendapat saya, kesalahan rasuah dalam kalangan pemimpin memang tidak boleh dimaafkan oleh rakyat…Hanya ada satu cara sahaja-à UBAH!

Sunday, October 7, 2012

7 Oktober

1.30 a.m.

Dah masuk 8 Oktober... Satu hari yang panjang dan memuaskan.  Inilah buat pertama kalinya saya bergelumang dengan manusia yang ramai tanpa berakhir dengan kepala berdenyut-denyut.

9-5 petang

Seminar Negara Berkebajikan- Janji untuk Wanita

Pada mulanya saya perlu bertugas menjaga kaunter Zon Tengah, Johor dan Pahang.  Tetapi akhirnya sirih pulang ke ganggang apabila saya dipindahkan menjaga meja Pulau Pinang dan Kedah.  Delegasi Pulau Pinang adalah yang terbaik dan sistematik.  Pada masa semua delegasi perlu beratur dan menulis satu-satu nama di borang, wakil DM Pulau Pinang hanya datang untuk membuat pengesahan kerana senarai nama sudah diberikan sejak awal.  Hanya perlu membuat bayaran dan mereka merupakan delegasi terawal yang lengkap dan masuk ke Dewan KUIZM.  Bangganya saya.  Jumpa juga dengan K.Imah dan K.Salasiah, senior-senior Nisa'.  Pada masa mak cik-mak cik penat berdiri dan berebut-rebut, delegasi Pulau Pinang sudah berehat dalam dewan berhawa dingin di dalam.  Manalah cek tak sayang Pulau Pinang kalau begini caranya...

Waktu sesi pembentangan kertas kerja, saya cuba memberi fokus tetapi gagal.  Maaf saya cakap, saya dapati gaya bahasa yang digunakan oleh pembentang sangatlah tidak membumi.  Delegasi-delegasi itu bukannya terdiri daripada para profesional atau kelas menengah.  Sebahagian besar adalah mak cik-mak cik sebaya mak saya yang menjadi suri rumah, jual kuih dan kalau tinggi sedikit guru PASTI.  Seharusnya bahasa yang digunakan adalah mudah difahami dan lebih santai tetapi berisi.  Ini sekali dikeluarkan perkataan bahasa Inggeris antaranya indigenous.  Tahu tak apa tu indigenous tanpa perlu menggoogle?  Saya seorang sahaja kot yang kurang cerdik sebab baru tahu mengenai perkataan ini di universiti.  Jadi saya tidak ada masalah.  Bagaimana dengan mak cik-mak cik tersebut?  Sedangkan maksud yang nak disampaikan adalah "seharusnya ubat-ubat cara kampung atau tradisional perlu kita tekankan bukan sibuk dok makan ubat hospital sahaja." 

Saya tak tahu sama ada mak cik-mak cik tu faham atau tidak.  Kasihan mereka, datang jauh-jauh tetapi tidak dapat menghayati isi perbincangan yang nak disampaikan.  Kalau saya yang terdedah dengan seminar-seminar profesional pun mengambil masa untuk memahami ayat yang dituturkan yang turut diakui pening oleh senior saya seorang pelajar linguistik, inikan pula mak cik-mak cik yang datang dari pelbagai ceruk kawasan.

Realistik.  Itu sahaja yang saya harapkan daripada pembentang yang terdiri daripada pemimpin kita.  Sebab itulah mak cik-mak cik dan pak cik-pak cik lebih suka mendengar ceramah Mat Sabu berbanding orang-orang profesional yang lain.  Hal ini demikian kerana bahasa yang digunakan adalah mudah difahami dan sangat dekat dengan masyarakat kelas bawahan yang diakui lebih besar.  Boleh serius tetapi gunalah perkataan yang mudah.  Tidak jatuh pun harga diri atau air muka kalau guna perkataan yang mudah-mudah.

Hmm..begitulah sesi pembentangan kertas kerja.  Harapan saya, setiap delegasi memahami isi perbincangan dan dapat disebarkan ke peringkat akar umbi kerana tanpa anda siapalah kami.

8-12 a.m

Seminar Dr.Zakir Naik

There was a huge throng of participants.  Kami sampai perlu duduk di atas lantai.  Kalau seminar ilmu sebegini, sesuai sangatlah bahasa Inggeris digunakan 100% dan istilah-istilah tinggi digunakan kerana memang bidang yang dibincangkan adalah mengenai agama.  Kalangan yang hadir juga terdiri daripada golongan pelajar universiti, kelas menengah, profesional, YB2, agamawan, dan pendatang asing.  Pendekatan yang digunakan sangat sesuai dan realistik.

Itulah dua seminar yang berbeza yang saya hadiri dan pesan saya, jadilah realistik.  Kalau kita mahu setiap rakyat laksanakan hasrat kita, sampaikanlah hasrat dengan bahasa yang mudah difahami oleh masyarakat.  Jangan kita hanya syok sendiri yang akhirnya merugikan parti.

Monday, January 9, 2012

Perjuangan kemerdekaan tidak pernah selesai



Pejuang kemerdekaan tidak pernah setuju dengan apa yang dilakukan oleh pemimpin UMNO terdahulu.  Ini bukan aspirasi negara yang dibawakan oleh pemimpin UMNO.  Ini aspirasi mereka.  Dahulu bukan puak-puak ini yang mahukan kemerdekaan.  Mereka sudah selesa dengan anak bini berada di bawah ketiak British.  Pejuang-pejuang itu yang merasa seksanya terpaksa bergantung kepada penjajah.  Apabila semboyan kemerdekaan dilaungkan, puak UMNO juga yang cakap;

“Tak payahlah merdeka, kitakan sudah selesa, apa yang British tak bagi? Semua ada…”

Mereka takut untuk berjuang terutama raja-raja.  Sunyi sepi.  Kena gertak diturunkan takhta, menikus sahaja dengan apa yang British katakan.  Apabila pejuang-pejuang ini bangkit melaungkan semboyan syahid buat pejuang kemerdekaan, puak-puak ni dah menggelabah.  Takut rosak hubungan dengan British.  Lantas diikuti desakan rakyat.   Mereka pun berbincang cara baik dengan British.  Diplomatik itu bagus tetapi kenapa puak yang tak mahu merdeka pada mulanya ini yang pergi berbincang?  Kenapa tidak dilibatkan kepala-kepala pejuang yang mencetuskan agenda memerdekakan negara?  Konon merekalah wakilnya kumpulan tersebut.  Jadi bagaimana mereka hendak mengetahui aspirasi rakyat kalau mereka tidak pernah tanya pun kepala-kepala rakyat yang sibuk berjuang untuk merdeka?

Selepas itu mereka ikut syarat British;

“Kalau nak merdeka, kena ada wakil dari setiap kaum di Tanah Melayu.”

Itu aspirasi British, bukan pejuang kemerdekaan waktu itu.  Kenapa perlu sibuk-sibuk mementingkan kaum lain sedangkan yang berjuang dan hendak merdeka waktu itu adalah penduduk Tanah Melayu.  Kaum lain tak masuk campur pun kecuali puak-puak atas yang berperut buncit dan berbaju kot tebal.  Mereka takut kepentingan mereka hilang kalau mereka tak masuk campur dalam agenda memerdekakan Tanah Melayu.

Sebab itulah perjuangan kemerdekaan tidak pernah selesai.  Orang yang memperjuangkan kemerdekaan itu tidak sama dengan orang yang menggubal perlembagaan.  Pejuang kemerdekaan itu orang lain, penggubal perlembagaan itu orang lain.  Jadi mana mungkin sama yang diinginkan dengan apa yang dipentingkan.

Sebab itulah apa yang diredhakan oleh pejuang kemerdekaan pada waktu itu, maka mereka kena redha dengan apa yang jadi kepada negara sekarang.  Kerana mereka redha dengan kemerdekaan yang diberikan tetapi tidak berpandukan kepada kemahuan mereka, maka mereka kena redha dengan apa yang jadi kepada negara sekarang.  Tapi mereka tak redha.  Mereka masih berjuang untuk tebus kembali kesilapan. 

Sebab itulah kita masih berjuang kini…masih dan terus….kerana itu perjuangan kemerdekaan itu tidak pernah selesai~

Sunday, July 10, 2011

No longer a silent protester


Setelah lama tak update blog, perkara pertama yang ingin saya nyatakan ialah:

"Saya memang benci dengan sikap Perdana Menteri, Najib Razak"

Perangai dia sama dengan bapak dia dulu.  Apa yang dia buat sekarang, sama jer dengan apa yang bapak dia buat dulu. Bapak borek anak rintik.  Ke mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi.  Cikgu dia dulu mesti kencing berdiri sebab dia kini kencing berlari. Kedua;

"Saya memang berdendam dengan sikap pihak yang kononnya pegawai "keselamatan""

Saya boleh bayangkan perasaan perasan HEBAT diorang ketika menangani peserta demonstrasi BERSIH.  Menyarung baju uniform biru tu membuatkan diorang rasa HEBAT sangat sampai diorang layan rakyat yang sebenarnya sama atau mungkin lebih tinggi darjat dari diorang macam BINATANG.  Baju uniform tu menjadikan diorang hilang sifat perikemanusiaan.  Sistem latihan kepolisan di negara melahirkan pegawai keselamatan yang hilang rasa perikemanusiaan dan berhati binatang dan TAK BERTIMBANG RASA langsung.  No wonder, sebab kebanyakan polis ni terdiri daripada orang yang cetek pemikiran (belajar tak habis), bermasalah waktu zaman sekolah, perokok, tak solat, kesetiaan membuta tuli, panas baran dan lain-lain lagi.  Tak percaya, cuba berkawan dengan polis atau anak polis. Nak jumpa yang baik tu bagai mencari permata dalam lautan kaca. Sapa yang banyak korup kalau bukan puak-puak ni?

Buat pertama kalinya post saya penuh berunsur emosi.  Saya memang sangat....sangat....sangat...KECEWA dengan sistem yang diamalkan di MALAYSIA ni. Apa yang lebih mengecewakan ialah; 

"sikap peserta demonstrasi yang tak serius langsung ketika berdemo"

Boleh bergelak ketawa.  Tau tak apa yang jadi apabila kita tak serius?  Kita jadi kurang peka dengan orang-orang di sekeliling.  Hilang rasa bertanggungjawab.  Hilang fokus.  Main taram (langgar) jer apa yang ada depan mata.  Anggap macam benda ni main-main.  Kalau berperang sambil bergelak ketawa, bayangkan, apa akan jadi?  

Bagus sangat....pemimpin minda kelas ketiga, pihak keselamatan minda kelas ketiga, rakyat pun minda kelas ketiga.

Hati bagai disiat-siat apabila melangkah masuk ke KLCC melihat orang seronok bershopping sementara di luar people were fighting in bloodshed.  Like there's nothing happen.  Like we were living in a very peaceful country and people out there were some bunch of ungrateful animal fighting for food.  Apakah ke"bangang"an yang sedang melanda negara ni?  Dengar jawapan Zainuddin Maiyidin buat saya rasa macam nak sepak-sepak jer muka dia.  Either he was blind or deaf, the truth is his answer seems like a total idiot.

Perasaan saya memang bercampur-baur sejak semalam.  Saya tertanya-tanya apa yang saya sedihkan sangat?  Adakah saya sedih dengan sikap diri sendiri yang tak pandai jaga diri dan sahabat hingga melakukan tindakan bodoh, atau sedih dengan sikap orang-orang sekeliling yang kurang serius, atau sedih dengan sikap pihak "keselamatan" yang memang tertera sangat kebodohan mereka bersikap melulu hingga hilang pertimbangan akal dan bertindak macam hero tapi hakikatnya hanyalah seperti anjing yang tak ada sifat kemanusiaan atau sikap lidah bercabang pemimpin yang konon akan benarkan perhimpunan jika dibuat di stadium tapi akhirnya halang orang ke stadium atau sikap Agong yang tak dapat nak pastikan pemimpin tersebut mengotakan kata-kata mereka atau apa?

Apabila saya cuba bertenang dan mengkoreksi kembali apa yang telah berlaku selepas solat dan melalui pembacaan,  saya tahu, perasaan tersebut bukanlah sedih, tapi lebih kepada kekecewaan.  Sistem yang dibuat oleh manusia memang mengecewakan. 

"Barat menggalakkan negara Dunia Ketiga supaya mengamalkan demokrasi selagi mereka melihat dengan demokrasi itu golongan menentang Islam mencapai kemenangan, tetapi bila mereka melihat golongan Islam mencapai kemenangan melalui demokrasi, maka demokrasi mulai ditutup satu demi satu."

Penyata Rasmi Parlimen, Dewan Rakyat, Parlimen Kelapan, Penggal Ketiga, 4 Mei 1993, hlm. 163.


Sapa yang tutup demokrasi tu? Tak lain tak bukan, pemimpin yang korup kat atas sana.  Selaku pelajar sains politik, satu kerugian kalau tidak merasa sendiri dan buat observation yang lebih teliti mengenai perjalanan demokrasi dalam negara.  Sad to say, the theory seems too good to be true.  Bilakah tiba masanya kesedaran akan timbul dalam diri setiap yang bergelar Muslim bahawa sistem Islam yang terbaik?  Pemimpin yang mengamalkan Islam sepenuhnya yang terbaik? Kepada saya dan kepada pembaca semualah tanggungjawab hendak sebarkan kesedaran ini.  Sudah-sudahlah dengan demokrasi.  Lets end it here, now and forever.  

Dalam sistem politik Islam terdapat prinsip-prinsip demokrasi dengan jelas.  Tiada keraguan. Menjadi tanggungjawab setiap manusia umumnya dan Muslim khususnya untuk mengambil tahu sistem politik Islam sebelum membuat perbandingan dengan sistem demokrasi acuan Barat dan tidak merasa ragu-ragu akan perlaksanaan sistem ini.  Jika dalam diri anda ada perasaan ragu dan tidak yakin akan perlaksaan sistem politik Islam, itu tandanya anda tidak tahu langsung mengenai sistem politik Islam.  Minda kita dah terlalu lama dikotori dengan semangat sistem demokrasi acuan Barat dan bukan demokrasi yang sebenarnya.

Ada sahabat yang tanya saya;

"Kalau kita nak ganti Perdana Menteri sekarang, siapa yang layak?"

Samalah macam soalan;

"Kalau nak jatuhkan Mahathir, sapa yang layak ganti dia?"

Last-last, dah dua orang yang ganti dia, Pak Lah dan Najib yang sememangnya tak layak pun.  Boleh pun.  Kadang-kadang mind setting dan hegemoni yang ditabur oleh pihak pemerintah menyebabkan rakyat ni jadi jumud.  Kata pihak pembangkang jumud, sebenarnya mereka yang menjumudkan rakyat.

Saya rasa statement saya memang akan menjauhkan saya dari pihak-pihak yang kurang faham, tak nak faham dan buat-buat tak faham. Tapi, once and for all, saya tak peduli.  I've had enough. 


Buhsan apabila cuba memahami orang yang tak nak faham~







Sunday, March 27, 2011

10 soalan bodoh untuk Rahim Thamby Chik

(tengok muka pun tak boleh percaya)

Saya tak kenal siapa Rahim Thamby Chik.  Saya kenal Anwar Ibrahim.  Saya kenal sebab kelantangan dan ketajaman fikiran dia berhujah soal ekonomi dan menjuarai isu-isu rakyat serta kezaliman orang terhadapnya sehingga dimasukkan ke dalam ISA.  Tapi, Rahim Thamby Chik ni.....saya kenal dia hanya kerana dia menjadi dalang video lucah....video lucah...hmm...ish2...kesian dia. Belajar tinggi-tinggi nak jadi pemimpin masyarakat last-last dikenali oleh rakyat disebabkan video lucah.  Lepas ni orang lain kalau nak jadi popular tak payah belajar pandai-pandai dan bertanding dalam pilihan raya, tapi jaja jer cerita ada video lucah pemimpin tertentu, nescaya anda akan popular habis...jadi saya nak tanyalah:

1) Siapakah Rahim Thamby Chik?
2) Siapakah Rahmi Thamby Chik dan Soi Lek untuk bercakap soal moral?
3) Apa habuan yang diterima dengan membuat kes video fitnah ini?
4) Kenapa membebankan Anwar Ibrahim dengan meminta bukti sedangkan Rahim Thamby Chik yang membuat tuduhan? Bukankah yang menuduh perlu membuktikan tuduhan dahulu?
5) Adakah Rahim Thamby Chik seorang yang pornografi? (pemimpin apakah ini?)
6) Adakah Rahim Thamby Chik sedang mengajar masyarakat Malaysia melihat video lucah? (Tak cukup pemimpin tak bermoral, rakyat pun diajak sama)
7) Bagaimana dengan kes dakwaan merogol budak bawah umur dahulu?
8) Adakah Rahim Thamby Chik merupakan secret admirer Anwar Ibrahim dari dahulu lagi? 
9) Apakah yang telah dilakukan oleh Rahim Thamby Chik sewaktu menjadi Ketua Menteri Melaka sehingga Melaka terkenal dengan kes gejala sosial yang berleluasa? Adakah dengan menggalakkan rakyatnya menonton video-video lucah sebegini? atau menjadi perakam-perakam video lucah?
10) Adakah Rahim Thamby Chik ni Muslim atau Mukmin?



Oopss...ada soalan tambahan ler plak...

11) Tak ada kerja lainkah wahai Rahim? 

Pemimpin macam ni sangat memboringkan. Tak perlu ikuti pun tak per kes ni. Macam budak-budak sekolah.  Anda pemimpin, anda berlawan cara pemimpin. Tunjukkan daya intelek masing-masing. Buktikan sapa yang lebih menjuarai dalam isu kebajikan rakyat, bukannya sibuk bertukar-tukar video lucah lepas tu ajak orang lain tengok juga.  Kalau otak pemimpin asyik berfikir soal seks, rakyat apatah lagi.  Guru kencing berdiri, anak murid kencing berlari.  Sama-sama tak sedar diri. Apakah ini?

Sunday, March 20, 2011

Falsafah di sebalik cerita...

5.00 p.m.
Penang

"Kak Yu, cerita Spongebob dah nak mula,"
" Ok."

Kartun kegemaran saya dan satu-satunya program yang saya tonton di TV. Kalau buka TV.  Dulu saya tonton cerita Spongebob sebab lawak. Tambah-tambah si Patrick yang sangat bengap tu suka buat lawak bodoh.  Sebenarnya ada falsafahnya kalau menonton kartun Spongebob ni.  Boleh jadi sumber inspirasi gak. Ambil sifat-sifat Spongebob yang rajin bekerja, seorang sahabat yang baik walaupun dapat kawan yang bengap macam Patrick dan Squidward yang arrogance tak kena tempat.  Walaupun Squidward tu tak suka Spongebob tapi Spongebob ni selalu husnuzhon dan layan Squid dengan baik. Camtulah juga kita sebagai pendakwah, walau macam manapun keadaan mad'u kita, kita perlu sentiasa optimis dan mengajak mereka untuk melakukan amar ma'aruf nahi munkar.  

Petang tu, tajuk cerita 'Friend or Foe'.  Ia menceritakan bagaimana suatu waktu dulu Mr.Crab bersahabat baik dengan si Plankton bermata satu sebelum mereka menjadi musuh tradisi.  Mereka bekerjasama dalam mencipta formula untuk membuat burger yang paling sedap.  Bila dah dapat formula, masing-masing mula berebut hak cipta.  Niat sebelum ini nak menyediakan makanan terbaik di Bikini Bottom berubah nak menguasai dunia.  Kata-kata Plankton;


" Kita kuasai perut mereka, kemudian akal mereka!"

Saya pernah baca yang kartun-kartun ciptaan Nickleodeon ni ada unsur-unsur Illuminati dalamnya.  Mungkin di sini mereka menyelit falsafah-falsafah mereka untuk menguasai minda masyarakat dunia.  Ini sebahagian strategi mereka.  

*Kuasai perut mereka- macam-macam cara mereka kuasai perut kita, secara kecilnya kita nampak makanan, macam McDonald, KFC, dll.  Bila dah ketagih makan produk mereka, akal pun dah tak waras  nak membuat keputusan untuk memboikot produk yang menyalurkan wang membantu rejim Yahudi ini.  Konon kita menolong saudara-mara kita yang bekerja di premis tersebut daripada dibuang kerja.  Seksa katanya.  Antara orang yang dibunuh dengan kejam setiap saat dengan orang yang dibuang kerja, mana satu seksanya!?  Sediakanlah inisiatif untuk mengganti premis kafir laknatullah tu.  Konon alasan KFC Holding dah dimiliki oleh Malaysia.  Excuse me, hak cipta nama tu still ada sahamnya.  Ingat free?  Sokong dan support RFC sebagai inisiatif mengganti KFC, barulah harga boleh murah.  Di Mesir, sahabat saya cerita, KFC lengang jer sebab di sana orang tak layan sangat KFC sebab ada premis tempatan.  Biasalah, bila dah ketagih dan perut dikuasai, akal akan turut terikat dan mencari-cari alasan untuk membolehkan perkara tersebut.  Dah tak boleh nak rasional dengan keadaan saudara seIslam yang ditindas.  Banyak mencari alasan.

Selain itu, jika dilihat dari sudut yang lebih besar, apabila dimaksudkan perut ni selalu dikaitkan dengan ekonomi.  Mereka menjadikan kita bergantung kepada mereka dari sudut ekonomi, secara automatiknya kita akan tunduk kepada mereka iaitu dalam membuat keputusan (akal).  Minda kita akan dikongkong oleh mereka. Kebebasan untuk membuat keputusan dan menentukan arah tuju sendiri disekat disebabkan Teori Pergantungan ini.

Si Plankton bermata satu ini juga menyebut dengan gahnya (siap kilat sambar menyambar dan guruh berdentum);

" Dengan Sains, kita akan kuasai akal mereka dan dunia ini!"

Si Plankton ni memang gila dengan ciptaan-ciptaan sains ini.  Tapi memang tepat dengan keadaan semasa dunia sekarang ini.  Even makanan diteknokan.  Buat ingredient bagi manusia ni ketagih dengan makanan mereka.  Ingat lagi, dulu masa kecil-kecil, abah kadang-kadang bawa balik ayam KFC sebab kilang bagi dekat pekerja. Kami adik-beradik teringinlah nak makan. Tapi abah bagi dekat kucing kat luar rumah. Tengok jer lah...Bagus juga proses sosialisasi macam tu. 

Kita perlu tahu, semboyan rakyat Sudan- kita makan daripada apa yang kita tanam dan kita berpakaian dari apa yang kita buat. Dalam buku Sejarah & Perkembangan Gerakan Islam Abad Moden karya Ust Riduan Mohamad Nor, usaha Sudan untuk menjadikan Al-Quran dan Sunnah sebagai perlembagaan ditentang oleh Amerika dan mereka ditekan dari segenap sudut.  Tapi, kenapa mereka boleh istiqamah? Semestinya kerana ekonomi mereka tak bergantung sepenuhnya kepada Amerika. Lihat semboyan mereka.  Sebab itulah mereka berani menentukan arah tuju negara dan menegakkan Islam.

Begitu juga kalau kita lihat pola pengundi di Kelantan.  Rakyat Kelantan berani mengambil keputusan mengundi PAS kerana budaya hidup mereka tidak makan gaji.  Tidak bergantungnya ekonomi rakyat Kelantan kepada kerajaan pusat adalah kerana mereka menjadikan perniagaan sebagai sumber pendapatan.  Mereka berpegang kepada prinsip seperti mana rakyat Sudan, " Kita makan daripada apa yang kita tanam, dan kita berpakaian dari apa yang kita buat".  Oleh itu, budaya ini perlu diterapkan di semua tempat dan budaya makan gaji perlu dikurangkan ataupun mentaliti subsidi.  Apabila perut kita tak dikuasai, akal kita pun waras untuk buat keputusan.  Lihat bagaimana melatih anjing untuk menurut arahan kita adalah dengan memegang makanannya.  Anjing tersebut akan lakukan segala perintah kita disebabkan makanannya kita yang pegang. Jika belia di Kelantan tidak diajar dan diterapkan budaya berniaga ini, kemungkinan untuk mereka beralih mengundi parti pemerintah sekarang ini adalah sangat besar.  Tambahan pula, muda-mudi di Kelantan sekarang ini sudah mula keluar dari negeri dan bekerja di bandar-bandar besar.  Lihat buku Teori Domino: PRU 13 BN Tumbang karya Wan Abd. Rahman Wan Abd Latif.

Ada suatu ketika sedang berbual-bual dengan sahabat di meja makan cafe, dia mengajukan soalan;
'Korang rasa korang selesa tak sekarang ni?'
Kawan saya jawab ya.  Saya tanya,
'Selesa dalam konteks?' 
'Kenapa ko perlu bersusah-susah berjuang, berdemo, bukankah ko dah berada dalam keadaan selesa sekarang ni? Apa lagi yang nak diperjuangkan? Ko tu dapat biasiswa JPA lagi. Dah tak susah pun. Aku ni PTPTN jer pun.'
Saya beritahu dia,
'Bukankah bagus kalau semua orang boleh dapat apa yang aku dapat. Kita berjuang bukan untuk kesenangan diri sendiri. Perlukah kena dekat batang hidung sendiri baru nak bertindak? Kerajaan boleh laksanakan semua ni. Tak mustahil kalau biasiswa diberikan untuk semua pelajar.  Malaysia berada sama taraf dengan negara Korea Selatan dari sudut ekonomi, kenapa pendidikan mereka boleh diberi percuma, kenapa Malaysia tidak?'

Dia terdiam. Dia bukan tak tahu fakta. Malah mungkin lebih jelas daripada saya. Pembacaannya lebih meluas.  Tapi saya tak pasti kenapa dia tak cuba nak faham perkara ni.  Dia terlalu terhutang budi kepada 'kerajaan'.  Budaya terhutang budi ni ada dalam masyarakat Melayu sahaja. Sebab tulah orang Melayu paling liat nak tukar undi.  Orang Cina dan India pula melihat dari konteks siapa yang dapat memberi untung kepada mereka , mereka akan sokong pihak tersebut.  Di situlah masalahnya orang Melayu. Nak terhutang budi pun ada caranya.  Pada pendapat saya, terhutang budi itu perlu diletak ketepi jika kita melihat sahabat-sahabat dan saudara-mara kita ditindas even oleh orang yang memberi budi tadi.  Wallahualam.

Imam Malik ada menyebut, al-ilmu yu'ta ilaihi wala ya'ti (ilmu itu harus didatangi, bukan mendatangi).  Oleh itu, kalau kita tidak jelas tentang sesuatu perkara, pencarian penjelasan itu perlulah meluas dan mencapah sifatnya.  Lihat dari pelbagai sudut pandang dan dimensi. Jangan terus membuat provokasi dan kenyataan atas sesuatu yang kita tak jelas. Nampak bodoh di situ.  Tambah-tambah kat tempat awam. 

Lihat sesuatu dengan mata hati, bukan mata buta, mulut terkunci.
Maaf andai tulisan kali ni agak menjurus sifatnya...fakta melawan auta, begitulah sifatnya.

~al-Islamu ya'lu wala yu'la 'alaih~


Sunday, March 13, 2011

Kesedaran Sinis

' Jangan jadi sekolah jer bertingkat-tingkat, bodoh berlapis-lapis'
Sinis statement yang dikeluarkan oleh pensyarah saya.
Tergelak kami satu kelas.  Tapi memang itulah budaya politik orang Melayu.
Kesedaran kalau nak ditanam, perlu bersifat sinis dan tidak radikal.  Orang Melayu ni tak suka radikal-radikal.
Nanti cakap ekstremis agamalah, pengganaslah, anti-establishmentlah.
Jadi, kalau nak menangi hati pengundi yang bersifat atas pagar, non-partisan, perlu guna kaedah ni.
Kita sendiri tahu, budaya Melayu sejak zaman-berzaman.  Pantun tak pernah lekang.
Apa fungsinya cakap meleret-leret tersebut? Straight to da pointlah, baru senang.
Berterus-terangkan lebih mudah. Tapi itulah budaya.
Sebabnya Melayu ini berbudi bahasa.  Kalau nak tegur pun, kias-kias. Itulah fungsi pantun.
Sebab tu ada simpulan bahasa, peribahasa, dan segala basa-basinya.
Jadi, kalaupun pantun sudah tak jadi amalan, namun budaya kiasan jangan ditinggal terus.
Bila kita beri satu statement yang sinis, fitrah orang Melayu cepat terasa dan berfikir.
Tambah kalau cakap straight to da point, merajuk terus. Terus lari.  Di situlah silapnya kita.
Tambah-tambah anak muda. Cakapnya tak berlapik-lapik dah. 
Terus buat statement yang tak berseni.  One more thing yang orang tak tahu, politik itu adalah seni.
  The art of possible.
Jadi kalaupun kita di pihak yang benar, cara penyampaian itu perlulah kena dengan sasarannya.
Jangan terus-terusan mengatakan yang ini salah, yang ini benar.
Jangan secara lantang menolak pendapatnya.  Mereka bukanlah budak kecil.  Kalau budak kecil bolehlah ditengking, 'Kalau mak cakap salah, maknanya salah.'
They've got brain and their own understanding. Note dat.  
Kalau untuk orang yang kita sampaikan itu ada minat-minat sikit dengan fikrah kita, terus lari sebab tak suka dengan gaya kita.  Terus dibuat generalisasi tanpa mengkaji dulu.  Baru padan muka. Habis terjun pagar ke padang sana yang lebih 'biru'.  Siapa yang rugi....
Jangan terlalu tergesa-gesa, tapi itulah sifat orang muda...
Cewah, bercerita macam saya pulak orang tua...
Ada tak manusia dalam dunia ni yang suka pendapatnya ditolak? Tambah-tambah kalau dia memang berpegang dengan pendapat tersebut.
Jadi perlu ada cara halus nak mengubah pendapatnya dan mempengaruhi keputusannya.
Kesedaran sinis.
Kita sogokkan isu-isu semasa dan minta pendapatnya. Kita bangkitkan persoalan supaya dia berfikir dan bukannya campakkan fakta dan pendapat kita untuk diterima.
Slow and steady.  Kesedaran politik harus ditanamkan secara berterusan dan bukan dilakukan ketika hampir tempoh pilihan raya.

Cukup sekadar itu. Now get back on your track!

~al-islamu ya'lu wala yu'la 'alaih~