Thursday, December 22, 2011

Antara Pizza dan Globalisasi

 Ni lah yang dinamakan globalisasi, bukan sahaja mencakupi soal ekonomi dan politik semata-mata, satu lagi aspek yang paling laju merentas sempadan-sempadan negara ialah budaya.  Pizza ni dahulunya hanya menjadi makanan penduduk miskin di sudut dunia Itali telah menjadi makanan eksklusif penduduk dunia sehingga ke Malaysia dan sehingga ke dalam kelas Politik Amerika dan berada dalam tangan saya pada hari ini.


Selain menerima kejutan pizza dari Encik Russli Kamarudin, pensyarah Politik Amerika, saya juga dikejutkan dengan satu benda.  Sewaktu pembentangan di hadapan kelas bersama rakan, seorang perempuan dan seorang lelaki, saya dapati tajuk file rakan lelaki tersebut berbunyi;

'aku takkan berhenti chentakan ayu, sbnrnya...'

Jantung saya berhenti berdegup sebentar.  Apakah?  Sudahlah di hadapan kelas sewaktu pembentangan, saya toleh kepada rakan perempuan di sebelah.  Rupa-rupanya dia pun perasan benda yang sama.  Sempat dia berbisik sambil ketawa;

"Tak tidur malamlah ko pasni,"

Balik ke tempat duduk, rupa-rupanya dah heboh dalam kalangan rakan-rakan.  Hmm, saya anggap tajuk file itu ditujukan mungkin kepada 'ayu' yang lain.  Atau mungkin dia mengambil saya sebagai sumber inspirasi.  Atau ini merupakan satu provokasi nak dekat peperiksaan supaya fokus saya lari.  Apa-apa pun alasannya, Mahkamah Agung Amerika telah selesai bersidang dan perlantikan telah pun dibuat.  

Saya ceritakan di sini supaya semua sedar, apakah motivasi agung kita sebenarnya?  Tak kisahlah sama ada saya atau 'ayu' lain, kenapa orang lelaki zaman sekarang mudah sangat kalah dengan perasaan?  Terbawa-bawa dengan obses terhadap seorang perempuan yang entah akan jadi miliknya atau tidak.  Saya kasihan sebenarnya dengan orang sebegini.  Bukankah dia hanya memalukan diri sendiri, diketawakan oleh perempuan di belakang.  Dijadikan bahan ejekan dan usikan.  Allah... Sudahlah kaum lelaki semakin sedikit yang mendominasi dunia ilmu, kenapa direndahkan akal yang sembilan kepada perkara mengarut sebegini.  Mungkin sesetengah orang menganggap perkara ini kecil, tapi bagi saya perbuatan ini menggambarkan betapa tidak seriusnya mereka dalam membina kehidupan.  Atau memang orang lelaki sekarang tidak serius.  Yer mungkin, semua benda nak dijadikan bahan lawak.  Bukan sahaja seperti rakan lelaki tadi, banyak lagi perbuatan-perbuatan mereka yang menunjukkan sikap tidak matang.  Kalau Sultan Muhammad Al-Fateh sudah mampu menawan Constantinople pada umur 18 tahun, orang lelaki sekarang nak jaga hati sendiri pun tak boleh, inikan pula nak tawan hati orang perempuan.  Memang tak lepas.  Mungkin disebabkan terlalu banyak cobaan kot, jadi tak boleh nak salahkan mereka seratus peratus.  Tapi akal di kepala, bukan di lutut.

Ini pun mungkin salah satu globalisasi juga, globalisasi akhlak yang bukan termodenisasi tetapi terwesternisasi.  Sabar jer lah...moga-moga mendapat petunjuk dan dihindarkan dari perbuatan yang sia-sia


2 comments:

tika top said...

pasal folder tu tika tak perasan. tapi pasal pizza dah tahu lagi minggu lepas. ayu je tak tahu ni, haha pizza mfc katanya sedap. betul ka?

ayu said...

igtkan en.russli mlawak. Nadiah,fi,april n narish dh gelakkan kat blkg time tu. tp btulla, myb org lain tu sbb tu la dia bleh slumber jer tyg