Thursday, December 15, 2011

Amerika pergi main jauh-jauh

15-12-2011
Khamis

Setelah 9 tahun menceroboh Iraq, akhirnya tentera Amerika secara rasminya menamatkan pencerobohan  dengan mengadakan satu upacara ketenteraan di Baghdad.

"After a lot of blood spilled by Iraqis and Americans, the mission of an Iraq that could govern and secure itself has become real,"Defense Secretary Leon Panetta said at the ceremony at Baghdad's still heavily-fortified airport.

Ye ke kenyataan ni?  Persoalan yang bermain di benak saya sehingga sekarang ini adalah, sebenarnya dengan siapa Amerika berperang di Iraq?  Kenapa tak berundur selepas menjatuhkan hukuman ke atas Saddam Hussein?  Kenapa baru sekarang?

Kononnya mereka melawan pengganas,  kalau di Palestin, Hamas lawannya,  di Afghanistan, Taliban musuhnya, Al-Qaeda di Iraq bagai satu bayang-bayang yang mereka takuti dan sebenarnya tidak dapat dipastikan kewujudan kumpulan ini.  Jadi, dengan siapa mereka berperang?

Walau bagaimanapun, apa yang menyedihkan, rakyat Iraq telah terdoktrin bahawa dengan adanya tentera Amerika  selama 5 tahun selepas kematian Saddam, penduduk akan selamat dari pengganas, tapi tidakkah mereka melihat, at the first place, siapakah yang mencetuskan peperangan di negara mereka jika bukan Amerika Syarikat yang masuk campur dan menjadi batu api dalam hubungan Iraq dengan negara jiran.

Tentera Amerika dengan bangganya menyatakan mereka akan sentiasa menyokong Iraq selepas ini, tetapi sebenarnya sebahagian besar rakyat di dunia meraikan pengunduran Amerika dengan membakar bendera mereka.  Memang perasan habis this so called 'polis dunia'.  Merasakan mereka telah menyelamatkan sebuah negara when in fact they had ruined a civilization.

Namun persoalan penting selepas pengunduran ini adalah, what's next?

~sudah-sudah, pergi main jejauh~


No comments: