Thursday, January 5, 2012

Nilai Ilmu


Apabila menjelajah ke blog-blog sahabat gerakan, ada satu perasaan singgah di hati.  Rata-rata penulisan mereka berkisar tentang kehidupan selaku ahli gerakan, seruan-seruan dakwah memenuhi ruang blog, usrah dan ilmu-ilmu haraki padat diperkatakan.  Sangat mantap.  Saya rasa rendah diri sebab saya bukan begitu.  Walaupun dilahirkan dalam keluarga ahli gerakan yang tegar, ilmu mengenai gerakan sangat sedikit dalam jiwa.  Blog saya hanya biasa-biasa.  Tidak ada seruan jihad, ayat-ayat Al-quran, permasalahan umat atau motivasi untuk ahli gerakan.

Rata-rata isi blog saya masih memusatkan perhatian kepada diri sendiri dan pengalaman peribadi. Kalau adapun ilmu-ilmu, itu masih dalam skop ilmu yang saya pelajari. Bersyukur sebab saya belajar ilmu politik.  Terlintas di hati, ‘kecilnya jiwa saya’.  Eksterimisme saya terhadap pembaikan diri melalui ilmu (baca akademik) menjadikan saya memandang sebelum berani mengajak orang untuk sama-sama berjuang dan membaiki umat, kita perlu sama-sama berusaha memperbaiki diri sendiri.  Salah satu bukti pembaikan adalah dengan menguasai ilmu yang dipelajari kerana kuasa ilmu sangat besar.

Padangan saya, dalam dunia materialistik sekarang, tidak ada sahabat yang kekal dan tidak ada musuh yang kekal, yang kekal ialah kepentingan.  Kepentingan yang dikejar oleh mad’u sekeliling saya sekarang ini adalah kecemerlangan akademik dan ilmu.  Sebab itulah, manusia berilmu ialah manusia yang berpengaruh.  Pengaruhnya amatlah besar dalam membentuk pemikiran manusia sekeliling hatta orang yang tak sefikrah dengannya.  Saya teringin menjadi sebegitu.  Walau bagaimana berbeza kita dengan mad’u, disebabkan ilmu mereka tidak akan takut untuk mendekati kita.  Mereka akan meletakkan ego di sebelah dan rela menjadi pak angguk kepada apa yang kita perkatakan hanya kerana kita berilmu.  Bukanlah dengan ilmu itu untuk membangga-bangga diri, tetapi dengan ilmu itu  nama Allah akan sampai di tempat yang tinggi.  Dengan ilmu itu, kita boleh memecahkan tembok antara kita dan mereka dan memasuki kelompok untapped market.  Tapi saya berseorangan sahaja tidak mampu, jika semua ahli gerakan pun begitu, bayangkan besarnya ruang lingkup pengaruh kita.

Apabila kita berilmu dan menguasainya, orang sekeliling tidak akan merendah-rendah dan memandang kita sebelah mata.  Tidak ada manusia yang suka dirinya diperlekehkan dan direndahkan.  Setiap butir kata kita diterima dan dihadam sebelum dinilai.  Hakikat yang perlu kita terima, mad’u menilai kita dari aspek pencapaian lahiriah.  Walau bagaimana hebat kita berpencak di medan jemaah, apabila kita pulang bersama kelompok mad’u yang kebanyakan kita jumpa di kelas dan fakulti, adakah kita mahu kelihatan layu dan tidak bermaya.  Bukankah sosok tubuh muslim itu harus kukuh dalam kalangan jemaah dan juga dalam kalangan masyarakat?  Bukankah kita agen Islamisasi?  Kenapa apabila berada dalam kalangan sasaran, seperti kita tidak pernah ditarbiyah?

Situasi yang sama, penerimaan berbeza.  Seorang ahli gerakan yang sibuk tetapi mampu menguasai ilmu yang dipelajari dengan baik berbeza dengan seorang ahli gerakan yang sibuk dan hilang fokus kepada study (tak faham-faham).  Situasi pertama, orang dapat menerima kesibukan dan bertambah hormat kepada kita, lebih baik ada yang sanggup mengupdate kita dengan maklumat-maklumat yang perlu diketahui.  Situasi kedua, orang hanya memandang sinis dan kemungkinan disindir secara terbuka dan lebih parah tidak mahu membantu memahamkan kita dan membiarkan kita terkontang-kanting plus tak nak segroup dengan kita waktu buat assignmnet kumpulan.  Dua situasi di atas sahaja sudah mampu untuk menilai penerimaan mereka jika kita mengajak mereka kepada kebenaran.

Kita tak perlu cakap, mereka akan ikut sebab action speaks louder than words sangat kuat pengaruh.  Pengalaman peribadi, pernah suatu ketika disebabkan terlalu sibuk dengan meeting pada tengah malam, saya keletihan sewaktu kuliah dan kadang-kadang tidur sebelum kelas bermula.  Perubahan tersebut sangat cepat dikesan oleh rakan sekuliah sehingga ada yang menunjukkan kerisauan.

“Ayu tak sihat ke sekarang ni? Saya nampak awak kadang-kadang tidur dalam kelas.  Kalau tak sihat ambillah ubat.”

Merah padam muka saya waktu tu sebab malu tetapi dalam masa yang sama terharu.  Kehadiran kita, perubahan kita, perkataan dan perbuatan kita sentiasa diperhatikan sebenarnya.  Penerimaan akan menjadi berbeza jika kita sememangnya seorang yang malas.
“Ko ni selalu aku tengok tidur dalam kelas, itulah sibuk lagi dengan ISI dan kuku.”

Mereka sedaya upaya mencari salah kita dan gerakan yang kita ikuti kerana disandarkan kepada prestasi diri kita.  Saya melihat, tugas untuk mencari dan mendekati mad’u adalah sukar berbanding jika mereka yang mencari kita.  Kerana itu perlunya kita memiliki kepentingan yang mereka cari dan dalam keadaan kita selaku mahasiswa, penguasaan ilmu dalam kelas.  Ada yang sanggup nak memfotostat nota kuliah yang kita conteng-conteng dalam kelas (entah faham entah tak), berebut-rebut nak kumpulan dengan kita tanpa perlu kita buka mulut pun untuk mencari, remind kita jika ada program, rakan yang tak pernah tegur kita dalam kelas tetapi selalu tanya soalan dan pandangan tentang assignment dalam sms sahaja.  Ini semua peluang-peluang yang tak perlu kita cari tetapi hanya cukup dengan berusaha memperbaiki diri.  Secara automatik sampai satu tahap mereka akan menyokong apa yang kita sokong dan mengundi apa yang kita undi.  Muslim yang cemerlang itu memberi manfaat kepada orang sekelilingnya.

Ini hanya peringkat kecil dalam kehidupan.  Bayangkan kalau gerakan dapat melahirkan ilmuwan-ilmuwan dalam masyarakat.  Itu merupakan satu agen mencuci pemikiran masyarakat yang sangat besar pengaruhnya.  Bukan ilmuwan-ilmuwan yang sekadar mengenyangkan perut diri sendiri dan berada di universiti (profesor kangkung-tapi kangkung ramai orang suka (-_-)”).

Biarlah tidak dipandang tinggi sesama ahli gerakan tetapi menjadi inspirasi mad’u dalam medan dakwah kita. Al-islamu ya’lu wala yu’la ‘alaih~

2 comments:

Muhamad Azan Safar said...

Kadang-kadang, bila kita seorang yang aktif dan kemudian kita kecundang dalam pelajaran, orang akan berkata 'sibuk lagi dengan persatuan'..

kadang-kadang juga bila kita seorang yang aktif dan kemudian kita juga cemerlang dalam pelajaran, orang akan berkata 'Engkau memang pandai, tak macam kami'..

Tapi itu semua kadang-kadang la.

Apapun ana bersetuju dengan ilmu dan atitud sebagai teras dan pengaruh yang sangat besar untuk mendekati mad'u. Itu juga sebahagian dari tarbiyah. Namanya Tarbiyah Aqliyyah. Namun, hari ini ahli gerakan semua telah ditipu dengan pemikiran tarbiyah yang sempit.. :-)

ayu said...

besar peranan ustaz utk cerahkan ahli mengenai tarbiyah yang sebenar...pastikan sem ni dekan lagi yer~