Tuesday, January 10, 2012

Satu hari yang bingung

Semua ni bermula dalam dewan exam dan membawa ke petang.  Orang cakap stress hanya untuk orang yang tidak berusaha.  Mungkinlah saya orangnya.  Sewaktu mula nak menjawab soalan, tidak semena-mena rasa mengantuk datang. (alah...normal la tu) Sehingga ke akhir waktu menjawab saya masih menulis dan memerah idea (alah...normal la tu).  Sehingga diberi amaran dua kali saya masih menulis (alah...normal la tu).  Sehingga datang pegawai exam ke hadapan meja saya, saya masih menulis (alah...normal la tu).  Sehingga saya diberi pandangan yang tajam dari pegawai-pegawai exam baru saya bergerak meninggalkan dewan (masih normalkah?...normal la kot).  

Singgah di masjid, ternampak Muein.  Senior sains politik.  Pastinya K.Adau ada bersama.  Saya bergegas masuk ke dalam masjid. Masuk ke dalam masjid ternampak susuk tubuh yang sangat dikenali berada di saf solat.  Tanpa pedulikan orang sekeliling, saya memanggilnya dan terus menapak laju lantas memeluknya.  Sewaktu berada dalam pelukan tersebut, rasa sebak meruntun jiwa menyebabkan saya menangis di bahunya.  Baru saya sedar betapa saya rindu kepadanya.  Sudahlah baru lepas exam yang sangat tragis, jumpa pula senior, bagaikan telah berjanji untuk berjumpa.  Tergamam dia.  Saya memang tak suka jadi senior, sangat ,sangat tak suka.  K.Adaulah orang pertama yang saya jumpa dan membawa saya mengenal ISIUKM, GM dan memberi bantuan saya dari sudut bahan kuliah.  Saya masih perlukan dia.

Sewaktu keluar dari masjid, cuaca masih panas. Autumn in my heart.

Ok, habis cerita jiwa-jiwa.  Maaf andai ruang blog ni sudah jadi seperti diari pula.

***
Petang menjanjikan sesuatu yang berbeza.  Bawa Sakinah mencari pos laju, sesat barat sampai nyaris-nyaris masuk ke lebuh raya.  Sepanjang jalan ketawa dengan kerenah masing-masing.  Singgah belanja Sakinah MFC sempena hari lahir dia.  Sewaktu sampai di rumah, belum hilang lagi letih tawaf satu Bangi;

"Kinah, jom pi Danau?"
"Jom."

Selepas Asar, bergerak ke Danau.  Sewaktu berenang, kelihatan pelangi petang di langit.  Subhanallah...sudah lama tak lihat pelangi.  Awan mendung mula berarak datang dan menumpahkan titis-titis air.  Dari titisan yang halus, titisan hujan semakin kasar dan lebat sehingga terpaksa keluar dari kolam.  Berlindung sebentar di bawah pokok kelapa menanti hujan berhenti.  Third round, kemudian bersiap-siap hendak pulang sebelum hujan kembali lebat dan tanda-tanda berhenti tidak kelihatan.  Bergerak pulang dalam hujan yang lebat.    Titisan hujan menampar-nampar wajah sehingga sukar mengangkat kepala.  Tetapi, hati rasa bahagia.  Akhirnya, bumi Bangi basah juga.  Tersenyum dalam lencun hujan membasahi.

Sekarang cuaca sudah bertukar.  Hujan turun.

Seperti mana cuaca, begitu juga perasaan.  Paginya sedih, petangnya gembira.  Tak dapat diramal.  Saya pun bingung dengan apa yang saya rasa, tetapi Al-Quran ada jawapannya;

"Dan sesungguhnya Dialah(Allah) yang menjadikan orang tertawa dan menangis"
(Surah An-Najm: 43)


Saya ada terjumpa sebaris kata nasihat sewaktu menjenguk isi kandungan buku yang dibaca penumpang sebelah di dalam kereta api sewaktu dia tidak ada di tempat duduk.  

"Terimalah segala perasaan yang dirasa seadanya.  Tidak perlu mengelaskan perasaan tersebut sama ada selesa, tidak selesa atau neutral.  Accept it as it is."


Kalau kita sedih, "ok, saya sedih. Begini rasanya sedih." "Ok, sekarang saya sedang geram, begini rasanya.  Awak (geram) boleh pergi sekarang." Begini kita akan mampu menghadapi hari-hari yang mendatang dan bebas dari perasaan kecewa dan ingin membalas perbuatan orang jika tidak seperti apa yang diharapkan.  Motto tahun ini

~Feel the freedom~

~Sedang cuba

No comments: