Sunday, July 22, 2012

‎Hujung akal, tawakal.



ApaBila saya sedih saya suka letak dekat blog.  ApaBila saya gembira, kurang cerita dekat blog.  Kenapa?  Kerana saya rasa, kalau saya sedih, saya tak nak mengadu dekat manusia, Allah kan ada.  Tapi bila saya letak di blog, manusia membaca juga.  Hakikat manusia suka bercerita, jadi daripada saya bercerita dan mengadu kepada orang, lebih baik saya bercerita di blog.  Mungkin sebab apabila meletakkan di blog, saya bukanlah mengharapkan simpati, tapi mungkin apabila pembaca membaca, ada perkara baik dan pengajaran yang dapat dikutip dari cerita saya.  Itulah yang saya harapkan. 

Apabila saya berazam untuk memperbaiki hubungan dengan Allah apabila memasuki bulan Ramadhan, I know it by heart yang Allah takkan biarkan kata-kata saya kosong tanpa dibuktikan dan diuji terlebih dahulu.  Jadi saya perlu bersedia mental dan fizikal.
Akhirnya cubaan-cubaan tersebut datang dalam bentuk:

1i)    Saya kehilangan tag nama praktikal
2ii) Saya tertinggal kunci bilik dalam bilik sekali dengan cermin mata sewaktu bergegas nak pergi ke rumah kawan
3iii)    Saya kehilangan tafsir Al-Quran pada malam kedua terawih

Seem like a small thing, but not for me.  Saya cenderung untuk terlalu memikirkan sesuatu perkara sehinggalah saya boleh sakit otak kerananya.  I kept thinking where I left those thing and how to solve the probs yang menyebabkan saya hilang fokus dan khusyuk.  Sebenarnya dalam saya pening kerana memikirkan perkara di atas ditambah pening kerana melihat tanpa memakai cermin mata, saya terlupa sepotong ayat: innalillahiwainnailaihirojiun.  Apabila saya sudah berusaha saya terlupa untuk bertawakal.  Dan di saat-saat tawakal itu datang, dengan serta-merta pertolongan Allah datang.  Bagai terjaga dari mimpi.  Selesai masalah kedua, sekarang tinggal masalah 1.

Masalah 3, saya pinjam Al-Quran.  Sekarang malas nak bersedih.  Dah tawaf satu masjid mencari-cari Al-Quran yang tak ketemu.  Bagai hilang surat cinta rasanya.  Tapi surat sekarang guna email, jadi tak mungkin hilang.  Tapi Al-Quran…isk2. 

Terbaca sepotong ayat di FB, hati makin terpujuk… rasa ok buat masa sekarang.  

"Apabila Allah mengambil daripada mu apa yang kamu tidak sangka kehilangannya, akan diberikan kamu apa yang kamu tidak sangka akan memilikinya." ~Syeikh Mutawalli Asy-Sya'rawi.

No comments: