Sunday, July 15, 2012

power is seductive


Lord Acton- “power tends to corrupt, absolute power corrupt absolutely.”
Seseorang manusia tidak boleh mengaku beriman selagi mana ia tidak diuji.  Bagi saya, ujian kuasa adalah ujian yang paling besar bagi melihat tahap iman seseorang.  Firaun mengaku dirinya tuhan kerana memiliki kuasa.  Sekarang Basyar Assad pula mengaku tuhan juga akibat kuasa.  Negara kita, pemimpinnya juga begitu, mudah hilang pedoman apabila mendapat kuasa.  Sebab itulah pilihan raya dilihat sebagai medan untuk merebut kuasa kerana melalui kuasa tersebut, pelbagai perkara yang mustahil dikecapi berada di dalam genggaman dalam sekelip mata.

              Entri saya kali ini ditulis bertitik tolak dari pengalaman pertama turun ke tapak menemui masyarakat Putrajaya bagi membuat kajian mengenai Indeks Kebahagiaan Penduduk Bandar.  Berdasarkan soal selidik yang diberikan, saya perlu meminta penduduk di kawasan Putrajaya untuk mengisi dan menilai sejauh mana kebahagiaan mereka.  Saya pernah menyebut sebelum ini, the world is my lab.  Jadi ini sampel pertama saya.  Turun menemui masyarakat bukanlah perkara yang mudah.  Tapi urusan saya dipermudahkan Allah.  Pengalaman rakan yang bersama saya, sewaktu dia mengetuk pintu, tiba-tiba muncul seorang lelaki bangsa asing  tidak berpakaian di depan pintu.  Kalau mak saya mendengar cerita ini, betapa risaunya mak saya akan jadi.  Tetapi sebenarnya kami ditemani dengan dua orang kakitangan lelaki dari Jabatan Perancang.  Tapi saya lebih selesa bergerak seorang kerana lebih laju dan mungkin salah saya sebab tidak menemani rakan saya.  Nasib baik dia terus lari.  Hmm..

                Pengalaman saya pula, saya berjumpa dengan sebuah keluarga yang memang tidak berpuas hati dengan pengurusan Penghulu kawasan mereka.  Sewaktu saya membuka mulut menyatakan tujuan saya datang adalah bagi membuat Kajian Indeks Kebahagian Penduduk, terus seorang akak ni berkata dengan nada tinggi;

“Saya tak bahagia! Memang tak bahagia!” 

Saya meraikan ketidakbahagiaan dia dengan memintanya menceritakan masalah yang berlaku.  Apa lagi, bermulalah sesi bebelan akak ni ditambah dengan maknya.  Mak akak tersebut sampai mengeluarkan surat-surat bayaran serta membawa saya melihat keadaan saluran paip jiran.  Tapi sebelum itu, tengah rancak akak tu membebel, mak cik tersebut mendekati saya;

“Adik ni belah mana? UMNO ke?”

Dalam hati saya pecah gelak, tapi saya sekadar tersenyum dan berkata;

“Saya pelajar mak cik, jadi tak boleh terlibat dengan benda-benda ni,” Beliau mengangguk-angguk dan meneruskan luahan.

Macam-macam rungutan yang diluahkan mengenai Penghulu.  Sedikit sebanyak saya akui kebenaran dan bersimpati dengan mak cik tersebut.  Hanya kerana disebabkan perbezaan ideologi, mereka tidak mendapat bantuan.  Apabila pergi ke Penghulu untuk meminta tandatangan pengesahan, Penghulu tersebut akan tanya dahulu sama ada mereka UMNO atau tidak.  Kalau cakap tidak mendaftar, beliau akan meminta untuk berdaftar dahulu sebagai ahli UMNO, barulah beliau akan menandatangani surat tersebut.  Selain itu, tanah yang sekangkang kera di bawah flat tidak dibenarkan ditanam apa-apa pun kecuali dibenarkan oleh Penghulu.  Sejauh mana kebenaran ini saya tidak pasti, tetapi saya memang menghabiskan masa mendengar luahan hati mak cik tersebut.  Beliau telah tinggal di situ selama 12 tahun.  Kadang-kadang saya rasa, masyarakat bukan nak sangat wakil rakyat atau ketua memberi setiap apa yang mereka minta, tetapi cukup sekadar sanggup mendengar luahan hati mereka.  Jadi, saya selaku wakil menunjukkan keprihatinan perbadanan kepada penduduk Putrajaya dan mendengar luahan mereka.  Inilah kesannya manusia apabila mempunyai kuasa…

Sepanjang turun ke tapak ni (sudah 4 hari), kami diberi layanan yang sangat baik dari pihak perbadanan.  Selain daripada mereka mengirim beberapa pekerja dari bahagian perancang bandar untuk membantu, kami dibekalkan dengan makan pagi yang dihantar ke tapak oleh pegawai perancang bandar dan sewaktu makan tengah hari, kami akan diambil dari tapak ke perbadanan untuk makan bersama pegawai-pegawai yang lain di tingkat 7.  Agak eksklusif saya kira layanan sebegini.

Menaiki kenderaan rasmi perbadanan yang dipandu oleh pekerja perbadanan menambahkan lagi layanan tersebut.  I hate to admit it, but I kind of love this feeling.  Oh, tidak~ Kami diberi layanan baik mungkin juga disebabkan bersama-sama saya ada seorang anak Pengarah Bahagian Lanskap Perbadanan Putrajaya, seorang anak SB yang berkhidmat di Istana Kehakiman dan anak pegawai polis.  Saya?  I am juz me, too lowly even to be noticed Juz joking.

Semasa kami pulang dari tapak untuk makan tengah hari di perbadanan, kawasan hadapan perbadanan penuh sesak dengan graduan-graduan IPG yang sedang bergambar.  Namun, nampak sahaja kenderaan rasmi perbadanan, pengawal keselamatan terus mengarahkan semua manusia-manusia yang menghalang laluan untuk memberi laluan kepada kenderaan kami.  Dapat dilihat semua manusia terteleng-teleng untuk melihat siapakah yang berada di dalam kereta sehingga kereta tersebut boleh masuk ke laluan orang-orang kehormat sedangkan jalan tersebut ditutup dari laluan kenderaan luar.  Allah, ampuni saya, tapi timbul rasa best dalam diri.  Astaghfirullah.  Takut saya dengan perasaan sebegini.  Ini baru sedikit, belum lagi menjadi pegawai besar.  Bagaimanalah pak-pak menteri, penghulu, adun-adun tersebut tak takut jawatan mereka akan ditarik, sebab ini bermakna segala keistimewaan juga akan hilang.  Saya yang belum mempunyai kuasa tetapi dilayan sedemikian rupa pun rasa macam hebat, inikan pula yang sememangnya memiliki pangkat dan kedudukan.
***
Sebagai selingan, tidak pernah saya bertemu dengan ramai kanak-kanak kecil dalam sehari sepanjang hidup ni.  Tetapi di Putrajaya, rata-rata populasi penduduk masih di tahap awal membina kehidupan.  Macam-macam ragam kanak-kanak yang saya jumpa.  Semestinya tak dapat menahan ketawa dengan keletah mereka.  Ada yang cerdik yang amat.

“Adik tolong bagi dekat mak yer, minta mak isi, lepas tu letak bawah pintu, nanti akak datang ambil,”

“Baik,”

“Ulang balik apa kakak kata tadi,”

“Minta mak isi, lepas tu letak bawah pintu,”

“Haa…pandai..”

Semasa datang nak ambil kertas, mak adik tersebut memberi dua biji buah epal kepada saya dan rakan.  Sweetnya….

Ada pula yang sibuk mengusik sampai nak kena pujuk kalau tidak tak dapat nak berbual dengan mak cik tersebut.  Siapa yang tukang pujuk?  Sayalah pula~  Kanak-kanak sekarang cerdik, bagi penjelasan sikit, puji sikit, baru dia buat apa yang kita suruh.

Sempat singgah ke Ceramah Dhuha anjuran Nisa’ Putrajaya di Fasa 12, Surau Al-Husna.  Lagi ramai bayi dan kanak-kanak kecil.  Hilang kosentrasi.  Saya bukanlah seorang yang mudah obses dengan bayi atau kanak-kanak kecil sebenarnya, tetapi apabila dihidangkan tiap-tiap hari, memang lembut hati jadinya.  Betullah orang kata, melihat kanak-kanak kecil ini membuatkan kita lembut hati dan kasih kepada mereka.  Okey, simpan kisah tentang kanak-kanak kerana tak ada kena mengena pula dengan topik kuasa.

***
Tapi, ada dua persamaan antara kuasa dan kasih.  Power is seductive, but so is love (pepatah Inggeris)Kedua-duanya saling melengkapi dan memerlukan.  Macam mana?  Saya pun masih belajar, jadi tak dapat nak terang lebih.  Benda-benda falsafah ni ambil masa sedikit.  Renung-renungkan dan selamat beramal.  

p/s:  Sempena menyambut kedatangan bulan Ramadhan ni, cepat-cepatlah buat wish list untuk diminta pada bulan Ramadhan…Jangan nanti apabila penghujung Ramadhan, baru rasa menyesal sebab ada benda yang tak diminta dari Allah Yang Maha Memakbulkan.  Nak berdoa jadi kaya tapi tak cinta harta :)-kredit to k.hajar.

2 comments:

Azan Safar said...

Pengalaman untuk kehidupan. Kehidupan untuk perjuangan.

ayu said...

setuju