Tuesday, July 3, 2012

Kuasa doa


Rata-rata sahabat memiliki pelbagai cerita mengenai hari pertama praktikal di FB.  Ada yang bosan, sedih, gembira, ceria, semangat, dan sebagainya.  Saya? Puas hati.  Tapi terlalu awal untuk memberi penilaian.  Tetapi, so far so good. Alhamdulillah… we have been treated nicely by our supervisor.  Sebenarnya, suasana di Putrajaya memang sangat baik dan seperti bersedia untuk menerima pemerintahan Islam yang sebenar.  Permulaan pagi adalah dengan bacaan doa melalui speaker dan didengar di seluruh bangunan perbadanan, iaitu pusat yang mengurus dan mentadbir Putrajaya.  Tersentuh saya sewaktu mengaminkan doa tersebut.  Kakitangan-kakitangannya semua ceria-ceria dan sangat sabar.

Kami tidak diberi tugasan-tugasan admin seperti kisah-kisah stereotaip pelajar-pelajar praktikal macam fotostat, bancuh air, and so onWe are corporate.  Disebabkan hari pertama, I have already expected some freedom will be given.  Nak tahu apa saya buat?  Tak nak tahu pun saya cerita juga.  Becoz I felt different.

Saya diletakkan di bahagian perkhidmatan korporat (komuniti)- 3 orang pelajar UKM di sini.  Tips untuk tak boring hari pertama-melancong di Putrajaya.  Disebabkan pejabat perbadanan berkonsepkan taman dalam pejabat, saya isi masa lapang dengan melepak di taman menghadap Masjid Sultan Mizan sambil mengambil gambar masjid, istana kehakiman, mercu perbadanan dan membaca buku terbaru yang saya beli- Jerusalem di dalam Al-Quran oleh Imran N.Hosein.  Sempat juga meng’snap’ gambar pasangan pengantin yang berposing di hadapan perbadanan. Memang heaven.  Balik ke pejabat, terlihat muka-muka rakan sekerja yang kebosanan.  Waktu lunch, saya makan di Kementerian Pembangunan Wanita dan Keluarga dengan rakan sekelas.  Pukul 4 baru diberi taklimat dan projek oleh penyelia, Encik Mohamad.

Hari pertama:

(Bawah: Masjid Sultan Mizan Zainal Abidin yang terletak di belakang Perbadanan Putrajaya)





 (Kiri: Perbadanan Putrajaya bertentangan dengan Istana Kehakiman)











Kami diberi projek baru yang telah dijalankan oleh bahagian perkhidmatan korporat iaitu mengenai MURNInet (Malaysia Urban Indicator Network) pada tahun 2010.  Tugasan pertama ialah buat homework which should be taken as assignment.  Kami diberi kebebasan untuk bergerak ke mana sahaja dengan pengetahuan bertujuan untuk mendapatkan maklumat di any of the library hatta UKM.  Dengan satu syarat, punch card 8 dan 5Second day, saya berpindah ke Presint 9 di Kompleks Kejiranan.  Agak happening tempat ni.  Kami (saya dan rakan) bertemu dengan team UMT 2 orang menjadikan kitorang teammates untuk projek ni.  Berita baik, semua perempuan.  Heaven!  Kami dibenarkan untuk menggunakan facilities di bangunan baru ni.  Internet yang laju, perpustakaan di bawah, foodcourt di seberang , taman permainan, gym dan kolam renang!  Penyelia saya benarkan kitorang untuk berenang di kolam tertutup untuk wanita anytime kitorang nak.  Heaven once more!  Tomorrow I must bring some extra changes.  Memang eksklusif.

(Kompleks Kejiranan, Presint 9)
Hari Kedua:


(atas: Swimming pool  terbuka untuk kanak-kanak
bawah: Swimming pool tertutup untuk wanita)

(atas: Foodcourt Presint 9)

Thus, in order to be grateful with all the privileges that I have got, I will give my best performance sepanjang 2 bulan iniInsyaAllah.   Perlu mencabar diri untuk menguasai statistik dan SPSS which is new to me because in order to complete our project, we have to analyze the data.  Untung ada dua orang pelajar Sains Matematik yang dapat memberi tunjuk ajar.  Satu lagi cabaran ialah perlu turun berhadapan dengan masyarakat Putrajaya yang rata-ratanya masyarakat kelas menengah untuk membuat soal selidik.  Projek ini memang disediakan khas for our first exposure in completing the thesis.  Tapi disebabkan saya sudah selesai tesis, ini mungkin persediaan jika saya menyambung belajar di peringkat sarjana nanti.  InsyaAllah.  Terima kasih ya Allah…di saat ada yang merungut-rungut penyelia mereka garang, tidak memberi kerja, tidak menegur, perlu berada di pejabat 8-5, kena buat kerja-kerja pejabat, ada yang nak mohon pertukaran tempat praktikal atau bahagian, saya mendapat penyelia yang sangat memahami, open, melayan kami dengan profesional, pembimbing yang baik, bukan sahaja saya mendapat meja sendiri, malah kumpulan kami mendapat pejabat sendiri, dan bebas bergerak.  Totally saya rasa macam masih dalam kuliah.  Cuma bezanya kuliah saya kali ini di Putrajaya dan tugasan kami ialah menyelesaikan satu tajuk assignment yang diberikan sepanjang 2 bulan berada di sini. 

Sungguh, kuasa doa memang sangat BESAR!  Terima kasih ya Allah! Moga perasaan ini berpanjangan sehingga habis tempoh praktikal... Aamiin... Btw, pesanan ringkas dari penaja--> doalah banyak-banyak sempena Nisfu Syaaban ini..insyaAllah dimakbulkan :)

4 comments:

Satu Cahaya said...

assalamualaikum..salam rndu ayu..dah start pktikal ka? slmt brpktikal...:) walupn jrg kontek..tgk blog..rsa mcm nmpk ayu depan mata..:)

ayu said...

wa'alaykumusalam...rindu wahid juga.. nnti balik dr mesir bgtau la...bleh kita lepak sama2... sbb tu la org cuba2 rajinkan diri update sbb thu ad sahabt2 jauh yg rindu :)

Satu Cahaya said...

alhmdulillah..skrg da balik msia..ada kat msia hngga bulan 9 ni..insyaAllah pluang nk jmpa tu ada..:)

ayu said...

yea...meriahla konvoi raya nanti, insyaAllah.. rasanya kin pun balik gak...nnti org bgtau kat yang len2 minta diorg plan knvoi :)