Monday, July 30, 2012

Never delay


Kalau minggu lepas sebelum memasuki bulan Ramadhan, seminggu saya dipenuhi dengan berita-berita mengenai kematian.  Namun, apabila memasuki bulan Ramadhan, seminggu pula saya dipenuhi dengan berita-berita mengenai perkahwinan.  Sama ada yang bakal berkahwin, yang nak berkahwin atau yang ada masalah nak berkahwin.  Setakat ini ada 5 jemputan kenduri kahwin yang diterima termasuk dari sepupu.  Memang perkara ini berentetan dan ianya datang dari individu yang berbeza-beza sama ada bakal berkahwin atau belum berkahwin.

Mendengar kuliah daripada Mufti Hussain Kamani, beliau menyebut sabda Rasulullah s.a.w daripada Ali r.a;
There are three things that a person should never delay,
i)                    Pengebumian apabila terdapatnya jenazah
ii)                  Solat apabila masuk waktu
iii)                Berkahwin

Tapi apa yang saya lihat sekarang ini, ibadah perkahwinan menjadi seperti ibadah haji.  Ibadah kahwin dilaksanakan hanya apabila seseorang tersebut berkemampuan dan bersedia, seperti haji.  Kalau tak mampu tak apa kalau tak kahwin lagi.  Sedangkan tuntutan untuk disegerakan adalah seperti perlu disegerakan pengebumian jenazah dan solat yang kita maklumkan bagaimana kadar segera yang dimaksudkan.  Ini lontaran dan persoalan yang timbul hasil dari mendengar kuliah tersebut.

“permudahkan, jangan persulitkan.”

Islam menyuruh kita mempermudahkan sesuatu perkara dan jangan menyulitkan.  Rata-rata rakan saya sama ada dari kecil sehinggalah membawa ke besar dan terkini rakan sepraktikal saya, merancang untuk berkahwin pada usia 26 dan 30 tahun.  Sebenarnya kalau ikut perancangan hidup yang saya buat dan dilekat di almari bilik di rumah, saya pun meletakkan umur 27 tahun.  Ia merupakan perkara terakhir yang akan saya buat.  Tetapi, as time goes by,  perancangan Allah selalunya yang terbaik dan sekarang baru saya tahu Rasulullah s.a.w menyuruh untuk menyegerakan perkahwinan seperti mana perlunya disegerakan solat dan pengebumian jenazah (ceh, macam lah dah kahwin~).  Namun, kefahaman saya masih sangat rendah saya kira kalau untuk menghuraikan hadis ini, jadi sebab itulah penulisan kali ini lebih kepada persoalan dan lontaran.

Dalam perbualan saya yang terbaru dengan rakan-rakan, kedua-duanya menggunakan alasan berbakti kepada ibu bapa dahulu sebelum memikirkan mengenai perkahwinan.  Alasan ini juga yang saya terima dari rakan-rakan perempuan yang lain sejak saya sudah pandai mendengar kisah mengenai perkahwinan.  Pandangan saya, kewajipan berbakti kepada ibu bapa merupakan satu kewajipan yang bersifat berterusan semenjak seseorang bergelar anak lagi.  Sepanjang masa kita perlu berbakti kepada mereka tidak kira walau apa pun yang terjadi dalam hidup kita dan apa pun perubahan yang kita buat.

Saya pernah berjumpa dengan seorang wanita bekerjaya, kawan kepada mak.  Setelah mendapat gaji RM12000 sebulan dan akan datang RM40000, semestinya itu merupakan pencapaian terbaik dan usaha untuk berbakti kepada kedua orang tua.  Ibunya pernah berkata, “A tak payah kahwinlah, A teman mak.”  Tetapi, ibubapanya sudah meninggal sebelum sempat menikmati hasil pencapaiannya.  Pada umur 35 tahun, untuk mula memikirkan mengenai perkahwinan sudah menjadi sukar.  Seperti yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.  Takdir itu atas pilihan kita juga.

Oleh itu, permudahkan.  Berbaktilah sepanjang masa dan ibubapa akan sentiasa memberkati setiap keputusan yang kita buat dalam hidup.

Waktu sambil-sambil menolong abah, terpacul dari mulut abah;

“Nanti walaupun dah kahwin, ingat-ingat la jasa mak.  Banyak yang mak dah korban.”

Walaupun abah menyebut mak, tapi saya tahu itu membawa maksud kedua-duanya juga.  Abah tak pernah menghalang apa-apa pun keputusan yang saya buat, tetapi sentiasa memberi nasihat dan pesanan.

Oleh itu, alasan tidak bersedia setelah cukup syarat amat tidak cocok jika mengikut suruhan disegerakan tersebut.  Seperti mana tak boleh guna alasan tak bersedia untuk solat, “ali, jom solat.” “saya tak bersedia”. Boleh ke camtu?  Kalau kebumikan jenazah pun camtu juga..”tak perlulah kebumikan jenazah zohor ni, tukang mandi jenazah, pak imam tak sedia lagi, kita tangguh ke asar.” Agak-agak apa jadi kalau camtu?  Jadi kalau kahwin itu berada sebaris dengan perkara yang perlu disegerakan, rasionalkah menggunakan alasan tidak sedia?

Mungkin mereka melihat ibadah solat itu melibatkan diri individu sahaja, jadi kalau cacat solatnya, maka hanya dia seorang yang tahu dan tanggung, manakala pengebumian jenazah merupakan fardhu kifayah, jadi kalau dah ada yang tahu, maka dia tak payah bertanggungjawab.  Tapi perkahwinan melibatkan dua individu, oleh itu setiap individu perlu fikir banyak perkara dan merasa risau kalau-kalau dia dipersalahkan andai perkahwinan tersebut gagal atau ada masalah.  Pemikiran sebeginilah yang perlu dipecahkan.  Bukankah isteri itu dijadikan dari diri seorang lelaki, maka hakikatnya pasangan tersebut bersifat satu.  Selalu juga saya dengar ayat seperti “my other half”, “soulmate” yang merujuk kepada pasangan masing-masing.  Hal ini menunjukkan pasangan suami isteri merupakan satu.  Jadi kalau apa-apa yang berlaku kepada perkahwinan, kiranya macam separuh badan kita yang bermasalah, jadi sama-sama bertanggungjawab.

Ibubapa dituntut apabila anak gadisnya sudah sampai akil baligh, mereka perlu mula memikirkan untuk mencari jodoh bagi anak mereka.  Ada signifikannya suruhan Islam ini.  Selaku ketua keluarga, menjadi naluri seorang ayah untuk melindungi anak gadisnya.  Memastikan anak gadisnya sentiasa terjaga dan terpelihara dari gangguan lelaki-lelaki asing.  Namun, seorang ayah juga seharusnya sedar, anak gadisnya bukan selamanya akan berada dengannya dan yang paling penting, kematian akan menjemput pada bila-bila masa sahaja.  Oleh itu, dia seharusnya memikirkan siapakah yang dipercayainya untuk menjaga anaknya nanti.  Bukan sekadar melindungi tetapi mencari penggantinya.

Kejadian yang berlaku kepada rakan sepraktikal membuatkan saya terfikir mengenai perkara ini.  Walau sebaik mungkin seorang ayah menjaga anak gadisnya, suatu masa dia akan pergi juga.  Semestinya ayahnya sedih kerana tidak sempat melihat siapa yang bakal menjaga anaknya nanti.  Walau bagaimana protective seorang ayah, dia perlu memikirkan andai dia pergi dulu, siapa pula yang akan menjaga anak gadisnya seperti mana dia?

Bagi seorang lagi rakan sepraktikal saya, baru-baru ini dia meminta nasihat dan pandangan saya berkaitan masalahnya semasa kami sedang memandu ke pejabat.  Juga mengenai perkahwinan.  Ayahnya telah memilihkan jodoh untuknya, suatu tanggungjawab yang cuba dilaksanakan. Calonnya ialah seorang sepupu sebelah ibunya yang berumur 7 tahun lebih tua darinya, baik agama, jurutera, ada rumah, kereta, good looking.  Seseorang yang ayahnya percaya boleh menjaganya seperti mana ayahnya.  Masalahnya, dia dan lelaki tersebut tidak ada chemistry.  Itu sahaja alasan yang diberitahu kepada saya.  Jadi dia memilih untuk berdiam diri dan tidak memberi jawapan.  Keadaan ini menyebabkan ayahnya sedih dan ayat ayahnya lebih kurang begini mengenai alasan ayahnya memilih lelaki tersebut;

“Ayah tak nak nanti kau masuk tandas, tekan suis tapi tak menyala.”  Faham-fahamlah maksud ayahnya.  Mereka dari golongan berada.  Dia sudah terbiasa dengan kesenangan, jadi setelah ayahnya memberi segala yang dia mahukan, itu sahaja yang ayahnya minta dari dia.  Jadi dia serba salah.  Hanya menunggu kata ‘ya’ sahaja dari dia, maka mereka akan berkahwin.

Setelah saya bertanyakan beberapa soalan kepadanya, saya mendapati tidak ada alasan untuknya menolak lelaki tersebut.  Itu sahaja yang saya sebut.  Tidak ada chemistry kerana lelaki tersebut tidak pernah bercinta dengan mana-mana perempuan dari kecil, seorang pendiam, tak pandai nak raikan wanita dan lack of sense.  Normal la tu saya rasa bagi orang yang menjaga dirinya.  Kalau mat Romeo, memanglah romantik tapi tak realistik dan futuristik.  Moga dipermudahkan urusan dia.

Bagi saya, perancangan itu penting.  Banyak juga kes-kes yang saya dengar, putus tunang sebab pihak yang lain tidak serius dan tidak ada perancangan.  Setakat saya hidup ni, banyak kes yang putuskan itu adalah perempuan.  Ramai sepupu lelaki saya yang mengalami kes ini disebabkan bercinta dulu.  Kadang-kadang saya beranggapan bahawa perempuan lebih mudah berubah hati berbanding lelaki.  Kalau baca kajian yang dipaparkan di Yahoo, masa bagi orang lelaki dan orang perempuan tidak sama.  Lelaki lebih merasakan masa cepat berlalu berbanding wanita.  Jadi, memang rasional apabila Islam meletakkan tuntutan untuk seorang ayah segera mencari jodoh buat anak gadisnya apabila sampai usia yang dibolehkan. 

Saya pun tak kahwin lagi, tapi saya terfikir sebenarnya bukan jawapan nak berbakti kepada kedua orang tua yang menjadi asbab keputusan berkahwin lambat yang diambil oleh kawan-kawan saya.  Lebih baik jujur dengan menjawab:

"Tak ada orang nak/ jodoh tak sampai lagi.."... Betul tak?

Sebabnya, entah sudah berapa orang rakan saya yang dulunya menggunakan alasan berbakti, last-last end up kahwin awal juga apabila ada orang masuk meminang.  Jadi tak salah untuk berlaku jujur.  Alamak, tak baiklah Ayu ni, judgmental betul.

Ini pandangan saya. Walaupun belum kahwin, nak kongsi juga.  Tiba-tiba rasa ingin memberi pendapat sebab minggu ini ramai sangat yang membangkitkan soal ini.  Saya selalunya mengelak kecuali jika meminta pendapat saya.  Sebabnya, di hujung setiap perbualan, tidak sah kalau tak kaitkan saya dengan persoalan ini.  Kalau nak tahu tentang saya tak apa, tetapi nak tahu tentang bakal suami.  Sesuatu yang tak pasti bagi saya adalah topik yang lebih baik jangan dibincangkan. Sekian…




No comments: