Wednesday, June 19, 2013

Alam Kembara Bahagian 2

Sambungan…

Relau

Saya sangkakan pengalaman di Pantai Kerachut itulah yang paling mencabar. Rupa-rupanya semasa di Tingkatan 2, saya pergi ke Kursus Kepimpinan Asrama yang lebih mencabar. Kalau dahulu, Kursus Kepimpinan dijalankan di kawasan-kawasan pelancongan dan percutian, tetapi kali ini saff kepimpinan pada tahun tersebut dikenakan kursus ala-ala komando. Dalam saff kepimpinan tersebut, hanya saya dan sahabat baik, Sakinah yang menjadi ajk termuda. Yang lain-lain adalah senior Tingkatan Empat yang akan memegang kepimpinan sehingga Tingkatan Lima nanti. Saya Timb Biro Sukan dan Sakinah Timb Biro Pendidikan (dah tak ingat plak betul ke tak). Selalunya dua jawatan tersebut sahaja yang dibuka kepada pelajar Tingkatan 2 yang akan naik Tingkatan 3. Ini pendedahan awal sebelum saya pegang Biro Disiplin dan Sakinah Biro Dakwah semasa Tingkatan 5.

Masa kitorang pergi, Utara tengah musim hujan. Termasuklah kawasan hutan Relau. Tempat ala-ala kem. Dan pelatih kami memakai seluar komando sepanjang program 5 hari 4 malam tersebut. Tidur di dalam khemah dan tandas serta tempat mandi di hujung dunia. Inilah gambaran awal tamrin yang akan saya hadapi rupanya. Dan seperti biasa, apabila masuk saya memang ingat dah tak nak terlibat dengan benda-benda macam ni apabila keluar nanti. Pada malam hujan tu, khemah kami dimasuki oleh air. Tidur dalam air jawabnya.

Hujan tak menghalang kami daripada beraktiviti ala-ala tentera. Penat ya ampun. Hutan di Relau tu penuh dengan PACAT! Keadaan tu bagaikan worst nightmare. Musim-musim hujan ni memang lagi banyakla binatang ni membiak. Banyaknya pacat ni sehingga tak sempat nak geli kerana ia berada di sekeliling dan tak dapat dielakkan. Huu.. Ada satu tahap tu semasa sedang merentas hutan sebagai salah satu aktiviti lasak, nak tunjuk betapa dahsyatnya serangan pacat. Pekerja kem yang bawa kami meredah hutan tersebut memakai safety boot paras lutut. Entah macam mana, waktu dia berhenti, dia buka kasut tersebut sebab dia rasa macam pacat masuk. Sekali dia keluarkan kaki dia~ ….rasa nak pengsan, darah berlumuran di kaki! Lemah lutut tengok. Lepas tu dia tunggangkan kasut but dia, meleleh darah keluar dari kasut tu. Oh tidak~…

Semasa tunggu dia buang pacat dan pakai balik kasut, kami hanya bergerak setempat. Dan itu adalah disaster. Sebab pacat tu boleh naik anytime, jadi cara nak elakkan adalah kena bergerak cepat. Tetapi waktu itulah senior-senior amik kesempatan cek kaki masing-masing dan pacat was everywhere.. Semasa berada di puncak bukit dan berhenti rehat, saya buka kasut dan dapati pacat berada di atas stokin. Dah la sakit dia gigit! Geram betul… dengan geli geleman saya tarik dan buang. Macam mana dia boleh tembus kasut sukan saya. Tapi yang paling kesian dan menjadi mangsa si pacat ni adalah senior-senior yang tidak boleh solat. Darah kotor adalah tarikan utama si pacat ni. Saya bersyukur yang amat pada waktu tu saya boleh solat. Jadi selain pacat yang masuk ke dalam stokin, saya tak kena gigit sampai berdarah pun. Tapi senior-senior saya yang tak bersih, pacat memang naik sehingga ke leher dia dan merata-rata lagi. Kadang seorang tu kena sampai 3-5 ekor dan lebih. Seram… Senior lelaki pun kena teruk sebab diorang ni pun darah kotor banyak gak dan tak pernah dibersihkan. Kecuali kalau ada yang berbekam. Tapi saya tengok habis semua kena attack. Kami diberikan masa untuk bersihkan diri dari pacat semasa berehat di sebatang sungai yang laju airnya. Ada yang kena gigit sampai pacat tu membesar macam lintah. Disuruhnya saya yang buang, memang tak lah. Tapi sebab dah terjerit-jerit, saya buangkan juga menggunakan batu sungai sebelum ditenyeh sehingga mampos..

Walaupun tragis keadaan kami, itu tak menghalang komando tersebut dari memberi arahan yang pelik-pelik. Semasa berada di dalam hutan, ada 3 arahan yang berbeza dan kami kena bertindak dengan respon yang berbeza. Antaranya adalah meniarap sambil merangkak di atas tanah. Memang tragis. Semasa meniarap, sudah semestinya perkara yang perlu diredah adalah semak samun yang dipenuhi oleh pacat. Sekali dah sama level dengan pacat. Memang selamatlah nak ikut arahan ni. Sekali jer buat betul-betul, dah nampak pacat depan batang hidung, memang pastu eksyen jer lebih. Kejam punya komando. Itu tak termasuk meniarap dan merangkak dalam alur sungai~ Tapi macam yang saya cakap, kalau asing lelaki dan perempuan, apa pun saya tak kisah. Dan memang tak kisah pun. Lelaki di hadapan dan kitorang perempuan jauh di belakang mengikut arahan komando yang berada di hadapan memberi arahan kepada lelaki. Suara dia yang kuat sudah cukup untuk kita ikut arahan dia. Tak perlu ada urusetia perempuan pun latihan tu lebih tragis berbanding ada urusetia perempuan tetapi tak boleh diharap. Dibiarkan aktiviti memalukan campur atau diperlihatkan di hadapan lelaki.

Selain daripada aktiviti masuk hutan yang tragis tersebut, ada juga aktiviti seperti rappelling, obstacle course, berkayak, flying fox, dan midnight walking. Midnight walking ni sahaja aktiviti berkumpulan. Oh btw, kami tak perlu membuang masa dengan aktiviti motto, visi, sorakan dan sebagainya sebab Relau terlalu luas untuk diexplore. Kami dibekalkan dengan sebatang lilin dan 3 batang mancis dan peta. Kemudian dilepaskan pada jam 1 pagi dan jalan dengan kumpulan. Memang sedap juga jalan-jalan hidup udara malam. 2 lelaki di depan dan 2 lelaki di belakang, kami di tengah-tengah. Sekali melintas sebuah kubur. Tapi saya tak perasan. Dah lepas, baru ada senior lelaki ni bagitahu. Nasib baik…

Memang perkhemahan ni paling mencabar tetapi kepenatan yang dirasai membuatkan saya puas. Saya suka senior-senior saya yang memang berkepimpinan dan bertanggungjawab. Kem yang khusus untuk pemimpin dan kem yang bercampur amat berbeza pendekatannya. Cara layanan berbeza walaupun aktiviti yang disediakan adalah sama. Dan saya lihat komando tersebut tidak pun membuat aktiviti menjatuhkan maruah di hadapan berbeza jantina sebab dia tahu ada cara lain yang lebih baik untuk merendahkan ego seorang pemimpin. Melalui arahan-arahan yang diberikan, ketepatan masa, dsb. Kalau tak silap saya senior lelaki kena denda terjun kolam sebelum Subuh. Tak pasti atas kesalahan apa. Tapi siangnya, kami semua kena denda terjun kolam paras dada sebab lewat.

Dan saya ingat itulah yang paling mencabar sebelum saya jumpa yang lagi mencabar di universiti…


Bersambung…

No comments: