Wednesday, July 24, 2013

Pengembaraan Roh Ramadhan 15

Pagi tadi usai membaca Al-Quran, saya terlelap di atas sofa. Semalaman tak tidur siapkan manuskrip, jadi saya terus passed out dengan masih bertelekung. 

Sela masa tersebut, roh saya mengembara. Kali ni kembara roh saya jauh sekali. Saya dapat rasakannya. Ianya tak rasa seperti mimpi kerana mimpi adalah sesuatu yang berlaku dalam otak/minda separa sedar kita (kadang-kadang kita tahu yang kita sedang berada dalam alam mimpi). Rasanya macam saya memang tinggalkan jasad sekejap. Saya jalan, jalan dan terus berjalan.

Tetapi apabila bukan masanya lagi, mata saya tiba-tiba terbuka. Keadaannya seperti roh kembali ke jasad dan kita kembali bernafas dan membuka mata. Ada satu perasaan aneh semasa saya membuka mata dan mendapati saya berada di ruang tamu. Minda saya kosong dan hati saya kosong. Macam kita tengah reset sesuatu program selepas ditutup. Baru datang kembali satu-satu memori apa yang telah terjadi.

Saya cuba mengingati kembali perasaan tersebut. Tak mampu nak diungkap di sini. Aneh sekali...yang pasti saya rasa tenang dengan apa yang berlaku. Dan andai roh saya tak kembali, saya mungkin tak tahu apa yang berlaku kepada jasad saya. Sebab kembara itu sudah agak jauh.

Semoga ketenangan ini juga yang dirasa apabila tiba waktunya...Aamiin.


No comments: