Saturday, July 20, 2013

Nasi & mafia

Marahkan ayam, nasi diboikot. Cukup 10 malam memboikot nasi sebab tak nak badan rasa berat nak beribadat. Tapi kalau dah sampai nak gastrik, tak jadi nak boikot sebulan. Sahabat serumah dah pakat bising suruh makan sikit. Jadi, malam ke 12 ni saya jamah la dua tiga sudu. Dah kurang sakit di perut. Sendiri cari pasal. Takut juga nanti jadi gastrik (tak tahu macam mana rasa), mau pengsan...sia-sia tak boleh berpuasa pula. Bila dah makan nasi, tiba-tiba bernafsu pula nak bercerita di blog~~ susah-susah.

Kalau dah keturunan tulang rangka besar, tak makan macam mana pun, masih nampak besar. Tak jadi macam zombie pun. Geram juga. Saya fikir saja nak bereksperimen dengan badan sendiri. Orang cakap nasi lah penyebab kegemukan. Ini bukan masalah nak kurus sebab nak cantik, tetapi nak kurus supaya badan rasa selesa. Rasa ringan saja. Tak perlu tunggu orang tegur kita ni gemuk, tapi kita sendiri sedar keperluan memiliki bentuk tubuh yang menambahkan keyakinan dan keselesaan diri. Jadi terpulang kepada individu masing-masing sama ada nak berpuas hati dengan badan sedia ada atau ubah gaya pemakanan. Tak perlu beli Herbalife untuk kurus, cukup sekadar pandai menjaga pemakanan. 

Sebenarnya kalau berada di kampung barulah saya boleh kurus. Kalau ada di Bangi, kitaran biologi tak stabil sebab tak boleh nak praktik apa yang dibuat di rumah. Terbalik pula bagi sesetengah orang. Diet yang seimbang ialah makan nasi sekali sehari pada waktu tengah hari, ambil sarapan dan jangan tinggal, minum air mineral banyak-banyak dan tidur awal. Itulah rahsianya. Tapi tak boleh nak buat kat sini sebab tidur selalu lewat, sarapan selalu skip sebab gabung dengan makan tengah hari dan kena makan malam sebab orang rumah selalu masak lewat. Macam mana nak kurus. Jadi, bulan puasa inilah peluang terbaik untuk buat perubahan drastik dan inilah kesannya. Modus operandi kurang berjaya sebab hampir kepada mudarat.

***
Pulang dari tarawih di surau belakang rumah, kelihatan kanak-kanak bermain mercun. Kali terakhir saya main mercun adalah masa sekolah rendah. Menjadi rutin abah untuk spend dalam rm50-rm100 untuk beli pelbagai jenis mercun dari kawannya. Sebab anak lelaki ada tiga. Jadi, adik-adik tidak perlu seludup pergi beli mercun sangat walaupun ada yang buat begitu. Dan selalunya selagi belum raya, abah akan bagi sikit-sikit sahaja untuk dimainkan. Itupun main sekali dengan abah selepas berbuka puasa atau selepas tarawih. Selalunya dipantau. Abah selalu buat kejutan malam raya dengan mengeluarkan mercun-mercun yang dibeli dari kawannya. Memang teruja habis adik-adik saya. Dan agenda tu sentiasa dinanti-nanti sehinggalah semua dah besar dan abah dah bersara. Saya? Hmm... tak ada perasaan. Saya dah bersara dari main mercun selepas dari sekolah rendah. Dah tak main dan tak hingin pun tengok diorang main. Dah puas main masa kecil-kecil.

(mercun lada ni akan diasing-asingkan satu-satu sebagai senjata)

Masa kecil-kecil kami adik-beradik akan bermain dengan sepupu di kawasan sawah padi. Musim raya selalunya bersamaan dengan musim padi dituai. Rezeki Allah s.w.t bagi dalam bulan Ramadhan kepada pesawah. Boleh buat belanja masa Hari Raya. Jadi selepas padi dituai, tinggallah jerami menimbun dalam petak bendang/sawah. Itulah tempat kami berperang aka main mercun. Selalunya mercun yang digunakan ialah mercun lada. Masing-masing ada geng dan pemetik api beserta mercun lada. 

(jerami yang terhasil selepas padi dituai-belum dibakar)

Kawasan sawah padi akan jadi medan peperangan. Jerami tersebut akan disusun-susun untuk buat kubu sebelum perang. Kemudian semasa perang berlangsung, mercun akan dicucuh dan dibaling kepada musuh. Nasiblah kalau kena. Kena baling cepat sebab sumbu dia pendek. Entah macam mana saya pun boleh jadi mafia. Memang terjerit-jerit melarikan diri dan memberi arahan sambil menyorok di sebalik jerami sebab takut kena mercun. Lagi best dari main paintball. Dan itulah kali terakhir saya main mercun. 

Tapi masa sekolah rendah memang saya selalu berlagak mafia. Tambah-tambah pula bila ada geng yang nak mengikut. Mafia-mafia saya pun saya tak berkawan dengan orang lelaki. Tak pelik sebab mafia mana berkawan dengan bukan gengnya. Bagi saya lelaki adalah makhluk asing yang tidak boleh didekati sebab nanti menyakitkan hati. Tengok pun dah berbulu rasanya. Kitorang jadi tukang gelak setiap kali dengar cerita orang lelaki bergaduh berebutkan orang perempuan. Sedangkan mereka kawan baik. Pathetic bila sanggup korbankan persahabatan sebab orang perempuan. Macam drama. Lagi drama apabila ada orang yang sukakan kita dan dengan serius menyatakan hasrat. Siap bagi hantaran. Saya gelak guling-guling atas lantai sekolah apabila ada kawan bagitahu. Bagi saya orang lelaki yang mudah beritahu dia suka kat orang perempuan adalah tak macho langsung. Dan begitu juga sebaliknya. Dan pandangan saya itu terbukti apabila individu-individu sebegini sentiasa bercinta dan putus cinta dengan orang yang berbeza apabila sudah dewasa. Dia sudah menjadi janda cinta sebelum masanya sebab sibuk bercinta masa kecil. 

Hidup ni penuh dengan agenda yang lebih menarik untuk diisi sesuai dengan umur daripada buang masa berlagak matang sebelum masanya. Mafia-mafia kawan saya pun, sekarang ni apabila sudah sampai masanya, dah berkahwin dan beranak-pinak. Sayalah mafia yang sejati sebab tak kahwin-kahwin sampai sekarang. (inilah masalahnya apabila sudah matang-tak ada tajuk lain yang nak disentuh~) Kadang-kadang saya terlupa yang saya ialah mafia sebab dah kurang lontaran kritikal. Kalau dulu saya mungkin tak peduli, sekarang ni dah kena jaga sensitiviti pihak tertentu. Rasa mencengkam sikit otak ni sebab tak boleh nak jadi kejam terutama terhadap makhluk asing. Mungkin juga sebab sahabat-sahabat semafia saya semua sudah dan bakal diculik *makhluk asing, jadi saya sudah kurang kemafiaan sebab apalah ertinya **mafia tanpa geng...Selamat mengejar keampunan dari Allah s.w.t.

--kadang-kadang rindu zaman mafia-mafia dulu--

*makhluk asing ini tidak ada kaitan dengan definisi makhluk asing mengikut wiki, ET, dalam TV dll.

**mafia ini tidak ada kaitan sama ada hidup atau mati dengan mana-mana mafia yang ada dalam wikipedia dll.


3 comments:

Unknown said...

ayu!! hahaha tersenyum lebar baca.. kebetulan sambil dengar faith hill's there u'll be.. hoho

ayu said...

:) zizah... apa kaitan dengan lagu faith hill?

Unknown said...

Kaitan ny org dok feeling dgaq lagu tu pastu tbaca post ni so feeling tu merebak plak hahaha