Friday, September 30, 2011

Ketika Saya Lena

Bagai ketinggalan kereta api, begitulah yang saya rasa setiap kali bangun dari lena...
Serasa orang lain sudah berlari tetapi saya masih memikirkan adakah saya bangun dengan kaki kanan atau kaki kiri..
Setiap kali membaca buku The World is Flat, setiap kali itulah merasakan jauhnya saya ketinggalan...
Dalam dunia yang serba maju di mana penyaluran idea begitu pantas saya masih berfikir seperti siput bergerak..
Kod-kod bersimpang siur macam dalam filem The Matrix...
Mereka dah mendahului kita dengan teknologi 100 tahun ke hadapan, sedangkan kita masih berteleku membelek-belek teknologi serpihan...

Ketika saya lena,
manusia sudah mencipta berbagai kemajuan dari segi idea dan pembuatan...
Saya ni buku sebuah pun payah nak habiskan sekarang ni...
Kadang-kadang rasa macam tak nak tidur sebab takut terus ditinggalkan...
Tapi minumlah sebanyak mana pun nescafe...
Mata tetap nak pejam...

Setiap kali melihat mata Dr.Rashila yang bersinar-sinar memberi kuliah...
Semangat untuk mencari dan mendalami ilmu tu membuak-buak...
Bagai terngiang-ngiang ayat hikmahnya "The world is my lab"...
Tetapi bila keluar dari bilik kuliah, saya tak tahu ke mana semangat itu terbang...
Saya kembali lena...mungkin sebab terlalu selesa...

Dunia semakin rata....bukan lagi bulat seperti mana dakwaan Columbus dulu...
Semua ini terjadi ketika saya lena...

p/s: Paksa diri ok...




No comments: