Monday, November 28, 2011

Pemimpin Wanita yang Berkuasa di Dunia

Dunia sekarang menyaksikan peningkatan jumlah wanita menjadi Perdana Menteri di dunia.  Setakat bulan Ogos 2011, seramai 20 orang Perdana Menteri wanita telah memegang tampuk pemerintahan.  Hal ini demikian kerana, satu sahaja punca lelaki semakin tidak dipercayai oleh rakyat.  Salah guna kuasa dengan kata lain RASUAH.  Kajian menunjukkan lelaki lebih berisiko besar untuk mengambil rasuah berbanding wanita selain kurang bertanggungjawab.  Air muka wanita-wanita pertama ini juga nampak lebih mesra dan bertanggungjawab.

Pilihan raya terbaru menunjukkan ramai pemimpin parti wanita menjadi pilihan di negara-negara Barat.  Argentina misalnya, Cristina Fernandez de Kirchner dipilih menjadi Perdana Menteri menggantikan SUAMInya sendiri.  Orang lebih mempercayai isterinya dari suaminya.  Pilihan raya terbaru 2010 di Slovakia, negara kajian saya, Perdana Menterinya, Iveta Radicova menggantikan parti centre-left yang dipimpin oleh Fico.  Satu fenomena di Kesatuan Eropah parti centre-left semakin kehilangan undi.

Kalau orang semakin tidak mempercayai lelaki, salah siapa? Diri sendiri.  Mahatma Gandhi pernah menyebut, isterinya merupakan insan yang paling dia kagum kerana ketika bersama-sama isterinya, isterinya banyak mengajarnya erti tanggungjawab.  Sebelum ini Gandhi hanya mementingkan hak tanpa mempedulikan tanggungjawab.  Sedangkan kedua-duanya harus seiring.  Tanggungjawab tidak ditunaikan sudah terhegeh-hegeh menuntut hak masing-masing.  Mungkin inilah yang harus disedari oleh aktivis mahasiswa sebelum lantang bersuara menuntut hak masing-masing.

India yang negaranya terkenal dengan rasuah yang tinggi, menjadikan rakyatnya tidak lagi mempercayai lelaki untuk menjadi Perdana Menteri sehingga melantik Pratibha Patil sebagai PM.  Negara yang harmoni seperti Switzerland turut melihat wanita yang lebih layak untuk mentadbir negara dan mengekalkan keharmonian negara mereka.

Daripada keseluruhan jumlah tersebut, 14/20 dipilih melalui pilihan raya atau proses demokrasi menunjukkan pilihan tersebut adalah atas permintaan dan persetujuan rakyat.

Walau bagaimanapun, kalau di Malaysia, Rosmah Mansur bertanding, saya yakin dan percaya dia akan mendapat undi yang paling sedikit sekali atau mungkin hilang wang pertaruhan.  Sebabnya rakyat Malaysia lebih tak percayakan dia berbanding Najib.

Namun, bagi Islam, sesuatu urusan pentadbiran negara haruslah dipulangkan kepada lelaki.  Dan situasi di atas hanya berlaku di negara Barat yang semestinya bukan Islam.  Pemimpin lelaki mereka sememangnya jahat dan wanitanya baik sedikit kerana lebih bertanggungjawab.  Walau bagaimanapun, tidak mustahil perkara ini akan berlaku di negara Islam jika pemimpin lelakinya terdiri dari mereka yang kuat rasuah, diktator, salah guna kuasa dan autoritarian.

Perkara di atas jika dibuat analisa dan bacaan, jika menggunakan Teori Domino, akan diikuti oleh kebanyakan negara-negara lain di dunia.  Kemungkinan selepas ini benua-benua di Afrika akan digantikan pemimpinnya kepada wanita.  Hal ini demikian kerana, pimpinannya sekarang masih gagal mengeluarkan negara mereka dari kancah kemiskinan dan kebuluran yang serius.  Setelah rakyat mendapat pencerahan, tak mustahil perkara di atas akan berlaku.  Sekarang ini pun EU diketuai oleh wanita.

Antara mereka-mereka yang berjaya merobohkan tembok politik lama.


No comments: