Friday, November 4, 2011

I wish you were here

7.30 p.m.
Taman Siswa Siswi

Duduk bawah pondok tunggu kawan.  Tengok cicak-cicak yang banyak teringat kat suasana hostel 5 tahun yang lalu.  Selalu juga lepak-lepak bawah pondok waktu supper.  Sambil-sambil cecah roti kering dengan milo panas, sembang-sembang dengan sahabat-sahabat aktiviti seharian dan masalah-masalah berbangkit.  Live as a senior was really great at that time.  But still there were something missing.  Sometimes I missed someone who would tell me not to worry about small things, the one who would encourage me to dream high, never look back and someone who can assist me in time of need.  Someone who would hold my hand and said, 'you will never walk alone'.  And now, here I am as a senior.  Once again.  Maybe I am asking too much.

Mungkin di situlah gunanya sistem kakak angkat-adik angkat.  Tak tahulah mana asalnya sistem ni.  Serasa macam masih basah di ingatan waktu tu Tingkatan 2.  Di koridor hadapan Dorm Sumaiyah, tingkat 3 selepas Isyak.  Waktu tengah berborak-borak dengan sahabat, tiba-tiba datang sepucuk surat berwarna kuning yang berlipat kemas.  Rupa-rupanya surat tersebut dari Kak Said, senior Tingkatan 4.  Tak sangka dia melamar saya untuk dijadikan adik angkat.  Bahasanya berbelit-belit memandangkan dia seorang Pendebat negeri Penang.  Tak nak menunjukkan keterujaan yang melampau, saya balas pendek surat tersebut.  Surat saya berwarna biru dengan jawapan; Saya dah ada 7 orang kakak angkat.  Memang betul pun.  Dah orang nak, buat apa nak tolak.  Walaupun pada waktu tersebut saya tak faham pun konsep kakak angkat-adik angkat.

Jawapan dia yang positif buat saya terima dia selaku kakak angkat; Kalau ada 7 orang kakak angkat, tambahla lagi sorang bagi cukup 8.  Dan saya paling suka yang ke-8 ni.  Dia seorang insan yang saya kira cukup unik.  Ada kekuatan tersendiri.  Kehidupan dia happening.  Kami memang berkongsi minat yang sama.  Bola.  Waktu Piala Dunia 2004 di Korea-Jepun,  memang dia memiliki koleksi-koleksi edisi khas The Star.  Kami sokong negara yang sama juga, Turki.  Selalunya kalau perempuan minat bola, mesti kerana ada pemain lelaki yang hensem.  We cannot deny that.  That time, Ilhan Mansiz was our star.  Memang pakat jadi copy-cat.  Masih ada lagi kad yang K.Said bagi gambar Ilhan Mansiz dan Hakan Sukur yang dipotong dan dilaminate.  

Kiranya selama dua tahun bersamanya, hidup saya jadi warna-warni.  It was not the same dull color that we faced everyday.  Hari-hari yang berlalu mesti dinanti-nanti dengan pelbagai kejutan.  Kadang-kadang terima coklat Cadbury (walaupun saya tak makan coklat ni), surat-surat berwarna-warni dengan pelbagai hiasan, kata-kata semangat, hadiah, makanan.  Seronoknya hidup.  Dia juga yang mengajar saya untuk menulis dan memiliki A Diary. Until now.  Mungkin sebab itulah saya terselamat dari cintan-cintun.  Sebab Allah kirimkan dia.  A unique person.  Bukan seorang yang romantik tapi seorang yang kreatif dan intelek.  Benda-benda yang kami selalu bincangkan adalah mengenai study, bola, dll. Sehingga terlekat panggilan ghejakolah.  Sampai sekarang dia memanggil saya dengan panggilan tersebut.

Dalam hidup kita, bukan selalu kita temui orang yang unik sebegini.  Latarbelakang keluarga yang bercerai (saya terkejut apabila tahu tentang ini, and it was not coming from her mouth until today), but she still managed to stay strong and confident.  Never once I saw her crying.  I really adore her and wanted to be juz like her.  Tapi, apa yang dapat saya tiru dari dia tak banyak, hanya tulisannya, tabiatnya menulis diari, minat terhadap bola which I already have but juz for World Cup (baru-baru ni dia pergi ke stadium waktu Arsenal datang), her speaking skill (MUET dia band 5~), but I cannot have the spirit that she has.  The positiveness that she possessed.  Because I always hoping to remain as a lil sis.  To be guide and not a guidance.

Ukhuwah itu tidak dapat dibina dalam sekelip mata.  It takes a lot of efforts and times.  K.Said cakap, kalau kakak angkat-adik angkat lain boleh clash-clash, kita jangan tiru mereka.  Dia siap cari dalam kamus Dewan Bahasa apa itu definisi clash .  Saya seorang yang rumit, jadi mungkin perlukan orang yang kreatif.  Dan dia seorang yang kreatif, jadi memang menyukai orang yang rumit.  Pesanan saya, kalau jumpa orang yang unik dan lain dari yang lain macam ni, grab his/her, sebab hidup pasti takkan bosan.

4 comments:

Unknown said...

be urself dear ;)

moga Allah pjgkan jodoh psahabatan kalian, ameen ~~

ayu said...

people cant adapt the real me...it was too much for them...cant blame them...anyway, ameen...:)

Unknown said...

Moga Allah menetapkan jua hati-hati kita untuk menerima setiap kekurangan masing2...

Ukhuwa itu indah jika bersandarkan cinta yang Ilahi yang indah..:)

_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://e.exps.me

Hikari J said...

slowly, either they will adapt the real you or you will evolve since you had adapt yourself with them.
ia pernah berlaku, kadang2... kita tak sangka tapi bila duduk balik dan merenung kembali those days, it finally came out from my mouth - 'they had changed me!'. moga setiap fasa perubahan itu menjadikan kita sbg kita yg lebih baik!
I pray the best for you!