Sunday, November 11, 2012

Bom jangka


Sarapan pagi di kolam air panas-Makan tengah hari di UN-Makan malam di KL.

Siapa sangka keindahan cerita yang tersurat, mengandungi pengalaman tersirat yang mengajar diri.

Saya rasa macam betul-betul ditamrin semalam sehingga saya perlu menonton filem Anger Management malam ini.

Bermula dengan perjalanan seawal jam 5.40 pagi, kami membelah pekat pagi menuju ke Hulu Langat. Walaupun sekadar menghantar sahabat, saya rindu nak mencecah kaki ke dalam air sungai yang sejuk. Terngiang-ngiang bunyi deras air sungai yang mengalir.

Trafik sangat lancar dan jalan raya lapang. Berhenti solat Subuh di masjid sebelum meneruskan perjalanan. Ujian pertama bermula apabila terpaksa mendaki jalan yang tinggi dengan kereta auto. Memasang gear rendah tetap mengecutkan perut kerana jalan yang tinggi. Macam manalah mereka begitu yakin kereta boleh mendaki tempat setinggi ini.

Lepas tu, tiba-tiba pula di selekoh dakian ada kereta diparkir betul-betul di selekoh. Meninggalkan kami dengan ruang yang sangat terhad untuk membelok.

Saya ‘kagum’ dengan orang lelaki. Mereka selalu terlebih yakin apabila tiba bab-bab kereta. Datanglah apa keadaan pun, mesti waktu kita ragu-ragu mereka terlebih yakin. Ada ke patut diletak kereta di tempat sebegitu.

Sudahnya waktu nak kembali turun dari jalan yang tinggi dan curam tu, saya terlalu mengawal brek risau mencium kereta tersebut sehingga bunyi tayar belakang menggeser tanah agak menyeramkan. Menuruni curam sehingga saya rasa macam nak  tarik brek tangan dan keluar tinggalkan kereta di situ juga.

Walau bagaimanapun, setelah halangan dilalui, kami berdua membeli nasi lemak di tepi jalan dan makan di kolam air panas. Buat merehatkan diri. Saya cuba juga memenuhi hajat diri untuk mencecahkan kaki ke dalam air sungai. Air terlalu panas sehingga tidak mampu mencecah kaki lama-lama. Air sungai pula tidak terlalu sejuk kerana air sungai di sebelah kolam air panas ini sudah jauh dari hulu.

Ujian hebat datang sewaktu dalam perjalanan ke KL. Tiba-tiba saya lihat suhu kereta mendadak naik. Segera berhenti di stesen minyak berdekatan. Setelah memandu pelbagai jenis kereta yang semuanya orang punya selama 6 tahun, saya terlalu sensitif dan mudah risau jika kereta tersebut ada rekod kerosakan. Entah berapa kali saya nyaris kemalangan. Hanya Allah yang menyelamatkan saya dari terlibat dalam kemalangan kereta.

Walaupun kadang-kadang saya memecut, tapi setakat ini belum exceed 100km/j. Saya mudah terbayang andai saya hilang kawalan, tayar lari, saya brek dan kereta terpelanting. Err..mungkin sebab pernah terjadi. Syukur saya masih mampu mengawal stereng dan brek walaupun kereta sudah berpusing dua kali. Kalah KL Drift. Allah masih memelihara kami. Sudahlah bersama saya waktu itu bakal isteri orang. Kalau saya sahaja mungkin kurang la sikit rasa terkilan kalau terjadi apa-apa. Tak berani nak bagitahu mak sehingga sekarang~ mesti mak suruh bersara dari memegang stereng.

Bukan setakat masalah suhu sahaja, bunyi yang pelik semasa menutup enjin datang dari skru yang longgar. Skru yang memegang roda enjin yang berputar. Ditakdirkan Allah ada dua orang pemuda mekanik kompresor yang datang melihat-lihat. Walaupun sudah membiarkan kipas sejuk sebelum mengisi kembali air, semasa mereka meminta distart enjin kereta, bunyi itu tetap datang. Rupa-rupanya, ada masalah yang lebih besar dan serius. Encik tu cakap kalau lambat sikit, entah apa akan jadi kalau tercabut skru tersebut. Lantas beliau dengan bersusah payah memperketatkan kembali skru dengan peralatan yang sedia ada oleh mereka. Servis percuma. Hanya mampu mengucapkan terima kasih dan membeli air Revive buat mereka. Turut diberi tips dan pesanan untuk diservis kembali kereta.

“Air Revive ni tak penting, yang penting air kereta tu, hati-hati bawa nanti.”

Mood saya pada waktu tersebut sudah tidak berapa ok apabila timbul masalah sebegini. Orang cakap, kalau nak tahu tahap kemarahan dan kesabaran seseorang, lihat gaya pemanduannya dan bagaimana dia sewaktu di atas jalan raya.

Ujian selepas dari itu lebih mencabar. Hujan lebat, risau dengan suhu kereta, kesesakan di pusat bandar, sesat, cari jalan tak jumpa… Kesimpulannya, saya dapat mengetahui sejauh mana tahap kemarahan saya.

Tahap pertama- percakapan saya menjadi keras. Saya masih boleh bercakap tetapi dalam keadaan tertekan menyebabkan suara saya menjadi keras. Tahap kedua- saya nak menangis sebab geram sangat dan berputus asa sehingga rasa macam nak patah balik atau back off. Tapi depan sahabat saya tak boleh menangis, jadi saya tahan. Tahap ketiga atau maksimum- saya sudah tidak peduli dan berdiam diri. Biarlah apa nak jadi.

Akhirnya kami berehat di Masjid Negara dan ia membantu saya untuk kembali tenang.




Dalam kehidupan pun, orang cakap marah tanda sayang. Ia menunjukkan kita masih peduli and we want to work things out. Kita masih mahu menyelesaikan masalah. Apabila kita menangis, kita semacam kecewa dengan sesuatu perkara dan melihat semacam tidak ada jalan keluar. Tetapi masih boleh dipujuk dan diberi kata semangat. Namun, apabila kita sudah tidak peduli terhadap sesuatu, itu tandanya tiada apa-apa yang boleh dilakukan. Orang tua-tua cakap, sudah tawar hati. Pujuklah macam mana pun, memang tidak ada jalan kembali.


Melalui filem Anger Management yang ditonton, pakar terapi tersebut menerangkan ada marah yang sihat dan marah yang tidak sihat. Jadi dia cuba mengajar marah yang sihat. Dua ciri kemarahan pula ada dua- explosive dan implosive. Dia fokus kepada orang yang implosive iaitu orang yang tidak pandai marah tetapi menyimpannya di dalam hati sehingga menjadi toxic anger syndrome (TAS). Suatu saat apabila kemarahan itu tidak dapat disimpan, dia akan meletup dan keadaan pada masa itu memang serius. Jadi  orang yang tidak pandai marah ini rupa-rupanya ada risiko juga yer…hmm…

Pakar terapi itu cuba membuat pesakit yang tak reti marah itu untuk marah agar kemarahan itu diluahkan dan tidak menjadi toksik di dalam diri. Agar orang sekeliling tahu apa yang membuat dia marah dan tidak mengulanginya lagi.

Kesimpulannya, kemarahan itu perlu juga diluahkan dengan betul. Tidak semestinya dengan menengking tetapi dengan memberitahu pun sudah cukup.

Macam seorang senior saya semasa saya Tingkatan 3, dia terkenal sebagai seorang yang sangat baik dan tidak pernah marah. Satu malam, semasa sedang berprogram, dia dan seorang rakannya datang hendak menemui AJK Aspuri. Tetapi pada waktu tersebut, akak-akak yang lain sedang berprogram. Jadi dia memanggil saya yang kebetulan berada berdekatan. Dia meminta saya menyampaikan tegurannya kepada AJK Aspuri. Ayat terakhirnya;

“Awat tahu tak saya tengah marah? Saya tengah marah ni.”

Malangnya, nada dia bercakap tidak langsung menampakkan kemarahan. Tiada intonasi marah langsung. Saya hanya berdiam diri, tetapi dalam hati saya tergelak habis. Walau bagaimanapun, dengan memberitahu dia marah, akak-akak tersebut mengambil serius tegurannya.

Seperti juga seorang individu yang pernah berurusan dengan saya. Walaupun dari nada percakapannya tidak menunjukkan kemarahan, tetapi dari merah padam mukanya, saya tahu saya telah bangkitkan satu isu yang tidak disukainya. Cuak juga saya waktu itu. Ingatkan tak reti marah… Marah itu fitrah. Cuma kita perlu pandai mengurusnya.

Saya mungkin jenis yang mudah meluahkan kemarahan dan berterus-terang kalau saya sedang sedih, marah, kecewa atau ada sesuatu yang tidak kena. Tidak perlu saya menengking pun rasa-rasanya dari riak wajah orang sudah boleh membaca perasaan saya. Itu apa yang sahabat saya cakapkan. Jadi saya sedang belajar bagaimana nak menguruskan kemarahan tersebut. Tetapi, at least saya tidak berisiko menghidap toxic anger syndrome. Dan sepanjang tamrin yang saya lalui semalam, saya tidak meletup walaupun suhu saya naik. Terima kasih sahabat sekalian. Akhirnya kami tetap berjaya ke Pejabat Agung PAS. Alhamdulillah...

No comments: