Saturday, November 17, 2012

Prinsip


Dalam hidup ini ada dua kelompok manusia. Satu yang hidup mengikut peraturan, yang satu lagi hidup bebas. Atau dipanggil free spirit.

Kelompok yang mengikut peraturan, sesetengah manusia memandang mereka ini sebagai manusia yang membosankan dan tidak menyeronokkan. Sebab, nak buat itu tak boleh, nak buat ini tak boleh. Kelompok yang hidup bebas ini pula, kehidupannya penuh dengan pelbagai kejutan hasil daripada sikapnya yang semberono. Yang mana satukah anda?

Hidup dengan kelompok yang mengikut peraturan memang membosankan. Kita sudah dapat menjangkakan apa yang akan dilakukan oleh mereka. Ada orang melabelkan mereka sebagai tidak ada life. Terlalu stabil. Contoh, pagi sarapan roti, telur separuh masak, susu. Pergi kerja. Tengah hari, qailullah. Solat zohor. Makan tengah hari-nasi berlauk. Masuk kerja. Solat asar. Makan malam. Solat maghrib berjemaah di masjid. Solat isyak. Balik rumah, tidur. Hari minggu-bercuti bersama keluarga. Destinasi- air terjun, tepi pantai, pulau. Barang-barang keperluan- bla,bla,bla. Malam tak boleh makan berat, tidur jam 10 malam, bangun jam 5 pagi, tak boleh itu, tak boleh ini.

Kelompok bebas ini pula kehidupannya happening. Tak perlu fikir banyak-banyak. Tempuhi sahaja apa yang mendatang. Makan ikut suka, kadang makan kadang tak makan. Makan tak ikut masa. Jam 1 pagi boleh pergi bantai makan durian. Tengah malam makan burger bakar. Tidur bila mengantuk. Kat mana sempat kat situ letak kepala. Mandi kalau rasa rajin, kalau tak satu hari jadi kambing. Tak kisah. Kelompok ini banyak kawan sebab dengan semua orang dia boleh masuk. Orang suka berkawan dengan dia sebab dia fleksibel. Tak terlalu cerewet atau mengikut peraturan. Orang cakap senang bersama orang yang tidak ada expectation apa-apa. Penuh dengan kejutan.

Kalau kita perasan, media selalu menggambarkan kehidupan bersama kelompok pertama adalah membosankan dan kehidupan bersama kelompok kedua adalah yang paling istimewa dan menarik. Bukan sahaja media elektronik, malah media cetak. Sebagai contoh, kalau kita menonton filem Korea, Hindi, Melayu- latar cerita memaparkan seorang gadis yang memiliki seorang tunang yang stabil, mengikut peraturan dan mungkin boleh dikatakan skema, setia. Tiba-tiba apabila gadis tersebut bertemu dengan seorang lelaki (hero) yang tergila-gilakan dia, sanggup buat apa sahaja, penuh dengan kejutan, romantik dan kadang-kadang terlampau nak membuktikan cintanya sehingga menjebakkan mereka berdua dalam keadaan yang tak disangka, sanggup membelakangkan keluarga, gadis tersebut terus terpaut hati dengan lelaki itu. Dan endingnya, gadis tersebut sanggup meninggalkan tunangnya yang baik dan berkahwin dengan lelaki yang free spirit tersebut. Konon apabila bersama lelaki tersebut, gadis itu merasakan hidupnya tidak bosan. Tetapi, cerita berakhir dengan perkahwinan. Adakah itu pengakhirannya? Bagaimana dengan realiti selepas perkahwinan?

Berdasarkan pembacaan saya, manusia yang free spirit ini adalah individu yang tidak bertanggungjawab dan pentingkan diri sendiri. Filem atau novel memaparkan sikap sanggup buat apa sahaja sebagai terbaik dan bertanggungjawab. Sedangkan sanggup buat apa sahaja adalah tidak bertanggungjawab sebenarnya dan menunjukkan manusia tersebut tidak berfikir kesan terhadap tindakannya. Islam meletakkan matlamat tidak menghalalkan cara.

Perkahwinan bukan untuk sehari dua. Ia merupakan satu pelaburan jangka panjang. Sehari dua mungkin boleh bertahan dengan individu yang lepas bebas ini. Setahun kemudian, 5 tahun kemudian, 10 tahun kemudian, macam mana? Apabila ada pelbagai ujian dan cubaan dalam rumahtangga, individu ini boleh sahaja lepas tangan dan mencari jalan singkat bagi keluar dari masalah. Sebabnya mereka yang tidak mempunyai prinsip dalam hidupnya tidak berfikir panjang apabila membuat keputusan. Sebab itulah sedari awal dia boleh tiba-tiba jatuh cinta dengan gadis yang dijumpai di tepi jalan, tiba-tiba boleh membuat keputusan untuk memiliki gadis tersebut no matter what it takes, dan segalanya dalam hidup individu sebegini adalah instant. Macam mi segera. Memang sedap, tetapi lama-lama muak dibuatnya dan membahayakan kesihatan.

Sebenarnya, bukan contoh perkahwinan yang saya nak buat sebenarnya. Tetapi disebabkan perkahwinan adalah satu kehidupan yang mengikat individu yang terlibat, saya nak menggambarkan kalau tersilap pilih akan menyebabkan kita merana. Kalau sekadar berkawan dengan individu lepas bebas ini tak apa. Boleh kurangkan berkawan atau tinggalkan dia. Kalau dah berkahwin, bukan semudah itu.

Baru-baru ini sewaktu ke Kelantan, saya telah mengabaikan beberapa peraturan atau kebiasaan diri. Saya cuba jadi free spirit. Walaupun ianya sekadar perkara kecil, tetapi tetap memberikan kesan. Konon sebab nak rasa semangat mengembara. Gara-gara memakan makanan berat pada tengah malam, saya tidak dapat bangun awal seperti kebiasaan untuk solat sebelum Subuh. Kemudian, saya tidak merancang perjalanan balik dengan baik. Disebabkan tak nak berada di Kelantan lama-lama, saya pulang dengan bas muslimat Selangor yang akan bertolak selepas ucapan dasar Muktamar Pusat. Walaupun saya berpeluang pergi ke Istana Negeri dan melihat pameran MAIK di dalam dewan pameran istana, saya telah membuat beberapa kesilapan.

Pengajaran pertama, kalau berjalan di tempat yang jauh, jangan makan makanan yang pelik-pelik. Disebabkan nak merasa makanan Kelantan, saya telah membeli Som Tam. Lepas tu, saya makan pada waktu malam pula. Sudahnya perut saya menjadi tidak selesa yang amat. Tambah pula dalam Som Tam tersebut diletak pula udang kering, saya tak boleh makan udang. Setelah separuh makan, baru perasan ada udang kering. Kesannya, saya menderita sepanjang perjalanan pulang ke Selangor. Sudahlah perjalanan tersebut mengambil masa berbelas jam.

Pengajaran kedua, rancang perjalanan dengan baik. Saya semberono naik bas Selangor tanpa bertanyakan terlebih dahulu destinasi perhentian. Akhirnya, pada jam 1 pagi saya ditinggalkan di Taman Greenwood, Gombak. Mak cik-mak cik yang lain pakat balik tinggalkan kami. Nasib baik saya bersama dengan seorang rakan baru yang turut hendak pulang ke Kajang. Terpaksalah saya menyusahkan orang rumah untuk datang ke Gombak pada jam 1 pagi untuk mengutip kami. Itupun alhamdulillah orang rumah ada kenderaan. Saya memang ingat sahabat saya masih bercuti. Kami tumpang berteduh di sebuah gerai durian yang masih buka sehingga jam 2 pagi. Turut menunggu kami pulang dengan selamat sepasang suami isteri yang makan di gerai tersebut. Mungkin tak betah meninggalkan kami dengan penggerai yang kesemuanya lelaki.

Memanglah kalau dilihatkan ini merupakan pengalaman yang berharga dan jarang didapati. Tapi kadang-kadang saya merasakan saya sengaja menempah susah. Sekali dua memang menarik, kalau selalu begini kemungkinan satu masa saya mungkin terjebak dalam keadaan yang tidak diingini. Nauzubillah…

Sampai sahaja di rumah, badan saya dah mula panas dan rasa macam nak demam. Sudahlah perut tidak selesa sehingga sekarang menyebabkan saya hilang selera makan. Saya dalam kategori manusia yang tak boleh langgar peraturan, mesti akan menerima kesannya secara tunai.

Masa sekolah menengah, baru hari pertama saya tidak memakai lencana selepas turun dari pengawas saya sudah dimarahi oleh guru di hadapan kawan-kawan. Masa darjah satu, baru kali pertama mendapat surat peminat sudah kena rotan dengan guru di hadapan kelas. Jadi saya tak suka berkawan dengan lelaki. Mesti akan timbul masalah. Itulah bagaimana saya setkan minda dan membuat peraturan terhadap diri sepanjang hidup ini. Sedangkan ada orang tidak pernah kena apa-apa walaupun bercinta di sekolah dan melanggar peraturan.

Jadi saya kadang-kadang pelik dengan mereka yang sentiasa melanggar peraturan, tidak mempunyai prinsip hidup, hidup lepas bebas. Sebagai contoh, kalau seorang gadis ditinggalkan oleh pak we, semestinya kalau ikut logik, janganlah berkasih lagi. Tetapi tidak. Kalau kena tinggal, cari lagi. Hari ini kena tinggal, esok sudah ada pak we baru. Mereka cakap mereka benci lelaki, tetapi kenapa mereka berkawan dan bercinta lagi dengan lelaki? Sungguh saya tak faham dengan rakan-rakan saya yang sebegini. Macam mereka suka dilukai dan membenci. Kalau mereka datang meminta nasihat saya, terus saya cakap tak perlu la bercinta kalau macam tu. Ingat faham, tetapi masih tak faham. Apabila ditanyakan kenapa bercinta lagi, alasannya lelaki ini baik, romantik dan bla, bla. Tetapi kalau baik, kenapa sebelum ini dia sudah ada kekasih? Lepas tu, sanggup pula bergaduh dengan bekas kekasih pak we. Saya tak tahu macam mana nak tolong golongan ini. Kadang-kadang saya rasa mereka merupakan golongan yang suka hidup dalam konflik. Itulah golongan instant, free spirit. Tak berfikir panjang.

Dalam sebuah novel Inggeris yang saya baca, Far from the Maddening Crowd, a free spirit Batsheba memilih untuk berkahwin dengan seorang askar yang pandai menggodanya dan menolak lamaran seorang petani yang baik seperti Oak.  Hanya kerana askar tersebut pandai bermain kata dan selalu membuat tindakan berani manakala Oak sangat membosankan sebab pendiam dan terlalu menjaga batasan. Sedangkan askar tersebut telah menyebabkan seorang wanita mengandung. Tetapi setelah kematian askar tersebut akibat konflik, barulah Batsheba memilih Oak yang setia. Kalau saya jadi Oak, tak hingin saya kat Batsheba dah.

Kesimpulan daripada entri saya yang panjang ini adalah, hidup perlu ada prinsip dan pegangan. Jangan biarkan diri dipandu oleh nafsu hanya kerana inginkan keseronokan sementara. Kelak merana badan. Walaupun sekadar melanggar peraturan makan berat pada waktu tengah malam dan tidak merancang perjalanan dengan baik, kesihatan saya terganggu dan saya telah menyusahkan orang sekeliling. Kalau dalam perkara kecil pun perlu berpandukan peraturan dan prinsip, inikan pula perkara-perkara besar dalam hidup. Apatah lagi selaku pejuang Islam yang mengaku mendaulatkan Islam, perlu lebih teguh pendirian dan memiliki prinsip hidup yang jelas.


No comments: