Wednesday, November 7, 2012

Kalaulah semudah ABC


Siapa suka makan? Angkat tangan!!! Pernah tak sewaktu kita sedang menghayati makanan kita kemudian ada orang tegur;

“Amboi, banyaknya makan/berseleranya makan.”

Rasa-rasanya patut tak kita berkata begitu kepada orang yang sedang menikmati rezeki yang Allah s.w.t bagi?  Teguran tu mungkin bermaksud baik atau mungkin tidak. Terus mati selera orang yang tengah makan tersebut.  Tapi ada orang cakap perkara ini baik supaya seseorang tidak keterlaluan makan.  Entahlah, saya pun tak pasti yang mana sepatutnya.

Tapi kalau bersama sahabat yang suka makan, wahhh…hidup bagaikan nikmat.  Kalau dengan sahabat yang makan apa-apa sahaja lagi best. Kalau saya, geng Krabby Patty memang paling best kalau bab-bab makan nih.
Memang sejak dari dahulu kalau di asrama, muka-muka yang sama yang terawal tiba di dewan makan.  Kadang-kadang belum sempat guru keluar dari kelas, kami dah sampai separuh jalan ke dewan makan.  Sehingga kadang-kadang ditegur oleh rakan sekelas sebagai tidak menghormati guru.  Maaf cikgu.  Perut dah menjerit.  Tak dapat den nak nolong.  Bukan apa, kalau keluar awal, tak lah nanti berebut dengan aspura.  Mereka tu leceh.  Suka masuk barisan aspuri.

Kalau makan dengan sahabat-sahabat yang jenis sapu licin, selalu dipesan;

“Makan kena bagi licin, baru dapat suami soleh.”

Bagi yang pertama kali dengar macam saya masa itu agak terpinga-pinga.

“Apa kaitan pinggan licin dengan suami soleh?”

“Entahlah, ustazah yang cakap macam tu.”

Jadi, sejak hari itu saya bersemangat pastikan pinggan saya licin.  Apabila saya sebarkan kepada rakan-rakan lain di universiti, ada yang menyindir saya kembali;

“Tak pe lah, ko habiskan jer Ayu, aku bagi ko peluang dapat suami soleh.”~~

Rupa-rupanya lebih senang mendidik kanak-kanak berbanding orang-orang tua yang telah tenggelam dalam kebiasaan.  Betul ke tidak teori tersebut saya tak pasti sebab belum terbukti, tetapi orang cakap keberkatan ada pada butiran-butiran nasi atau sisa makanan yang terakhir.  Jadi keberkatan itulah yang penting dalam hidup.  Tapi janganlah sampai tulang pun digonggong…

Jadi apabila sahabat-sahabat saya yang makan licin ni kembali berkumpul, kami mengambil keputusan untuk bermalam di rumah taman saya.  Kebetulan pada masa tersebut, rumah tersebut masih kosong sebelum disewakan kepada orang sekarang ini.  Parti BBQ yang dibuat memang happening.  Nasib baiklah rumah tersebut berada di tepi sekali, jadi kebisingan yang dibuat kurang menganggu jiran-jiran.  Berkat tidak membazir makanan, kebetulan pada malam tersebut jiran di hadapan rumah turut membuat rumah terbuka.

Disebabkan tidak pandai membuat bara bagi memanggang ayam, ada beberapa orang pak cik datang menawarkan bara api yang telah digunakan untuk membakar sate.  Wahh…beruntungnya kami.

Kemudian diajaknya ke rumah terbuka tersebut.  Kami malu nak pergi sebab yang ajaknya pak cik-pak cik.  Kemudian datang pula kanak-kanak.  Kemudian datang pula mak cik-mak cik.  Haish, dah 3 kali ajak, tak patut la pula kan tolak rezeki. Pergi sahaja ke situ, diberinya kami bercucuk-cucuk sate dengan side dishes, main dishes.  Memang parti sakan malam tersebut.

Apabila tak dapat nak habiskan makanan, keluar kembali teori dahulu…:D Jadi masing-masing berusaha menghabiskan makanan setakat yang mampu walaupun perut masing-masing dah nak pecah.

Kemudian, berbual sehingga masing-masing terlena di ruang tamu berlapikkan toto.  Saya pula meneman dua orang sahabat menonton cerita Ghost sehingga terlena tanpa sempat melihat penamat kisah tersebut.

Apabila diingat-ingatkan kembali, sekarang masing-masing sudah ada haluan sendiri.  Tapi setiap kali berkumpul sewaktu raya selalunya, perangai kuat makan dan habiskan makanan tu tak pernah tinggal… Mungkin sentiasa terbooster dengan mentera nak dapat suami soleh la kot…Kalaulah semudah ABC…



Tribute buat sahabat-sahabat...berusaha membina kenangan untuk masa hadapan :)

No comments: