Saturday, November 3, 2012

Luar biasa sayang


Dah lama tak menulis sesuatu.  Sejak diari tertinggal di Ulin Nuha (UN), mood nak menulis bagaikan sirna.  Hari ni petang hujan lebat.  Adik ajak mandi hujan, tapi disebabkan petir dan guruh pun menari bersama hujan, tak sanggup rasanya.

Kalau tengah hari tadi mak menunjukkan kehebatan memasak masak lemak tempoyak dengan sotong dan daun kaduk, petang ni saya menunjukkan kehebatan memasak…megi.  Haha.  Itulah beza orang muda dengan orang tua, semua nak cepat.  Mati pun cepat.

Sudah beberapa hari mak memperturunkan ilmu masakan.  Macam betul apabila orang mengatakan perempuan ni belajar tinggi macam mana pun, akhir sekali kembali ke ceruk dapur juga.  Pandangan saya, dapur itu bukan sekadar ceruk, dapur itulah yang menjamin ikatan kekeluargaan semakin utuh.  Kalau rumah dapur tak berasap, itu tanda sesebuah keluarga itu ada masalah.

Ikutkan situasi, seharusnya saya sudah mula panik kerana masih tidak bekerja atau menyambung belajar.  Bukan tidak mencari, tapi belum ada rezeki.  Tawaran untuk melanjutkan sarjana sudah diterima tetapi berhasrat untuk tangguh dulu buat sementara waktu. 

Menjadi harapan setiap anak-anak untuk memberi wang ringgit hasil titik peluhnya kepada kedua ibu bapa.  Rasa tidak sabar-sabar untuk membayar kembali segala penat lelah kedua ibu bapa.  Wang ringgit memang mampu membahagiakan mereka.  Tetapi tidak selamanya dan tidak semuanya.  Kadang-kadang perhatian dan layanan anak-anak juga yang menjadi ukuran.

Sewaktu sedang menitik beras pulut yang direndam dalam air selama 3 tahun ke atas kain batik untuk dibuat bedak sejuk, dari radio kedengaran “…bukanlah kekayaan itu terletak kepada banyaknya harta dan wang ringgit, tetapi kekayaan jiwa itulah yang utama…”  Persoalan, how am I suppose to know which is which until I experience both?  Jadi kita perlu merasa kedua-duanya supaya kita mampu membuktikan kekayaan yang mana satu yang lebih utama.  Kadang-kadang saya berpandangan ayat-ayat macam tu saja nak menyedapkan hati orang-orang macam saya ni…

Berbalik kepada layanan terhadap ibu bapa, walaupun saya hanya memasak megi yang tidak setanding pun dengan masak lemak tempoyak mak, tetapi menghidangkan megi panas tersebut untuk disantap sewaktu hujan lebat memang mendapat pujian mak.  Tapi adik saya datang dan mengkritik;

“Ni bukan makanan sihat ni…”~

Keinginan untuk mula bergerak aktif kembali dan memulakan langkah ada, tetapi apabila dengar ayat mak;
“ Bila anak-anak ada, mak jadi semangat nak buat kerja walaupun sakit kaki, tapi bila hampa tak dak, mak jadi tak tau nak buat apa…duduk melengung ja.”

Saya tangguhkan hasrat nak pulang ke Selangor.  Bila tengok mak semangat menebang pokok bunga kertas di belakang rumah, ubah pasu-pasu bunga untuk buat lanskap, titik bedak sejuk, mop lantai hari-hari, buat kek, masak sedap-sedap dengan harapan saya belajar, ubah kedudukan perabot, buat jeruk daun kemaman, saya tahu mak seronok saya ada di rumah.

Pernah sekali saya bangkitkan;

“Sunyila tak ada kawan,”

Mak saya membalas;

“Mak lagi tak ada kawan, kawan-kawan mak anak-anak lah.”

Saya terdiam dan terus tak bangkitkan soal tersebut.  Walaupun mereka memberi dorongan untuk kita mula bekerjaya, jauh di sudut hati mungkin mereka mengharapkan sedikit masa lagi untuk diluangkan bersama-sama anak-anak yang dahulunya jauh dari mereka.

Kalau saya tidak ada, tidak disentuhnya susu Anlene yang saya beli untuk ubat sakit kakinya.  Mak sendiri yang bagitahu apabila ditanyakan.  Saya beli, mana tahu kalau-kalau sakit itu berkaitan dengan tulang.  Selepas itu, tiap-tiap pagi saya nampak susu tersebut terhidang di atas meja kecil.  Jadi saya tahu, setiap kali saya ada, dia akan sentuh benda-benda yang berkaitan dengan saya.  Susu, rumah kemas, buku, kecantikan, laksa~ 

Abah pula, balik dari pasar bawa beberapa papan petai, bawa pergi makan char kuey teow, dll.

Dekatnya mak dengan saya menyebabkan kelibatnya sentiasa ada.  Seperti yang berlaku hari ini.  Seusai solat zohor, saya terlelap sebentar.  Mak, abah dan acik keluar sejak dari tengah hari tadi.  Semasa sedang tidur, saya bagai terdengar mak memanggil nama dan mengetuk pintu bilik.  Suatu rutin yang saja dilakukan bagi mengetahui sama ada saya tidur atau tidak.  Sebabnya saya hanya masuk bilik untuk tidur atau membaca, selebihnya saya banyak melepak dengan mak di dapur.

Saya menyahut panggilan mak dan bangun membuka pintu.  Tetapi rumah sunyi sahaja waktu saya keluar dari bilik.  Saya mencari di dapur, turut tak kelihatan.  Pintu dapur pula terbuka.  Disebabkan masih mamai, saya duduk di kusyen menghadap pintu dan menunggu.  Tidak berapa lama kemudian, kedengaran kereta masuk ke perkarangan rumah.  Terdengar mak memberi salam dari depan, tetapi saya hanya menunggu di kusyen.  

Sewaktu mak datang ke dapur, saya tahu mak masih berada di luar semasa saya dengar suara emak memanggil dan mengetuk pintu bilik saya…..?

Suatu rutin dan kebiasaan sehingga minda separa sedar saya turut terbiasa dengannya.  Saya bercadang nak balik minggu depan, sudah mak pening-pening telur mahal sekarang ni nak dibuat kek untuk saya.

Dalam dunia ni, tidak kira walau apa pun yang terjadi kepada kita, masih ada yang sayang…luar biasa sayangnya sehingga menjadi sebati dalam diri…rajin-rajinlah minta mak ayah kita doakan apa-apa sahaja untuk kita, kasih sayang mereka adalah cebisan kasih sayang Tuhan buat hambanya yang tiada galang ganti…

Walaupun saya coretkan di dalam entri kali ini, akan ada lagi bukti-bukti kasih sayang mereka yang mengharukan jiwa saya.  Membuatkan masa selama 23 tahun hidup di bawah belaian kasih sayang mereka terasa begitu cepat berlalu dan terlalu banyak untuk disebut...Ya Allah, rahmatilah keduanya :)

No comments: