Monday, February 21, 2011

Bayaran untuk Sebuah Kemenangan

Menang akhirnya...Alhamdulillahwallahuakbar!
Perasaan?
Sebak+Takut+Gembira+Cuak
Perasaan bercampur baur...
Sebak sebab setelah 7 tahun menunggu akhirnya tampuk kepimpinan
PMUKM telah berjaya ditawan oleh Gabungan Mahasiswa (GMUKM)...
At last...
Takut dengan ujian kemenangan berbanding ujian kekalahan
kerana takut kemenangan itu terpaksa dibayar dengan rosaknya silaturrahim antara ahli organisasi
Semakin banyak komitmen yang perlu diberi menuntut pengorbanan perasaan
dan kerjasama yang tiada tara
Takut kalau ada ahli tak dapat beri komitmen sepenuhnya dan membantu dalam mengekalkan kemenangan
Takut kita ditinggalkan terkontang-kanting untuk mengisi kemenangan
Banyak mata yang memandang dan membuat penilaian
Takut juga diri diselaputi rasa riak, sombong, dan segala sifat mazmumah lain
Sedangkan kemenangan itu hanyalah pinjaman daripada Allah...
Nauzubillah...
Bukanlah disebabkan kita GMUKM menang melainkan disebabkan keizinan Allah jua...
Tidak ada kemenangan kecuali melalui ALLAH
ALLAHUAKBAR!
Ya Allah, jangan jauhkan aku dari-Mu...
Gembira sebab semua mahasiswa sudah pandai membuat pilihan yang tepat...
Waktu pergi Kolej Keris Mas, terjumpa kawan satu fakulti sedang beratur untuk mengundi.
Dia berada dalam barisan ke tiga dan ada seorang mak cik guard ni,
Nampak jer saya dia terus tanya di hadapan orang yang berbaris
" Haaa Ayu, cepat bagi nombor, aku nak undi ni..."
Wah! Terkejut saya...gugup sebentar..nak beri atau tak...?
Tanpa segan silu saya beri nombor,
"Hang yang tanya kan? Jadi aku jawablah k..nombor 1 dan 4 untuk fakulti kita...umum aku terlupa nombor"
Huuu....sangat sedih sebab tak ingat nombor...sedangkan dia semangat nak mengundi.
Waktu dia selesai mengundi, saya tanya
"Jadi, camna undi calon umum GM?"
Dia jawab,
"Senang jer, kan Aspirasi ada bagi flyers muka calon diorang? Aku pangkah muka yang tak ada dalam flyers  tu,"
Wah, bijak kawan aku sorang ni...saya bangga dengan anda kerana membuat pilihan bijak..insyaAllah..
Rasa cuak pula bila mengingatkan bagaimana nak berhadapan dengan reaksi pentadbiran yang
sememangnya tidak akan gembira dengan keputusan ini...
Mohon perlindungan dari segala anasir jahat Ya Allah...

Tak seronok berkonvoi dengan gelagat sesetengah penyokong
Agak mencalar imej GMUKM
Perkara ini perlu diubah
Mahasiswa perlu lebih beretika
dan menjadi tanggungjawab PMUKM yang baru
untuk mengubah budaya yang kurang sihat ini

No comments: