Tuesday, February 8, 2011

'Terjebak'


  • Nurhidayu Rosli jadi jer...shbt ana pergi..
    February 4 at 12:06am · 
  • Majdi Nadwan Ok :) InsyaAllah. Kita jumpa di sana. (kenapa sahabat je pergi? Tuan punya diri?~)
    February 4 at 12:07am · 
  • Muhammad Hafizuddin Muhamed Noor ehem3...jom esok p skali...dua kali pon xpe..
    February 4 at 12:09am · 
  • Nurhidayu Rosli ana blik kg esok~knduri shbt lusa...x p?
    February 4 at 12:13am · 



Begitu sebahagian dari perbualan dalam FB. Esok baru dapat balik kampung sebab tiket habis. Itulah, lain kali beli tiket awal-awal. Selalu tak belajar dari kesilapan. Entah sudah berapa kali pisang berbuah.

7 a.m.

Terpacak dekat KL Sentral sambil menggalas beg balik kampung. Sudah terhidu-hidu bau udara kampung. (yer la tu). Fatma temankan sebab dia merancang nak pergi demo di hadapan Kedutaan Amerika tentang isu Mesir. Pergilah anti dengan demo anti Fatma, saya nak balik. Detik hatiku. Sewaktu sedang sarapan, nampak kelibat adik.

‘Acik? Acik! Acik!’
Adikku menoleh ke belakang.

‘Kak Yu!’
Lantas dia lari menerpa ke arahku yang berada di meja makan. Kami bersalaman dan berpelukan macam dalam Jejak Kasih. (poyo la Ayu ni) Terkejut Fatma.

8.15 a.m.

‘Ish, mana kereta api ni? Kenapa belum buat pengumuman lagi?’

Fatma yang penat menunggu meminta aku bertanya di kaunter. Pada mulanya aku berkeras kerana merasakan panggilan akan dibuat sebentar lagi. Berkali-kali aku membelek tiket bagi memastikan tarikh dan masa adalah tepat. Akhirnya aku akur bila panggilan yang ditunggu-tunggu tak juga berkumandang walaupun jam sudah menunjukkan pukul 8.18 a.m.

Pergi ke kaunter, aku mengunjukkan tiket pada pegawai yang bertugas. Perkara yang paling aku takuti berlaku akhirnya apabila dia menunjukkan berlaku kesilapan dari segi destinasi.

   Dari: Bukit Mertajam
Ke: Sentral Kuala Lumpur

WHATTT!!!!!

Wuhuu...aku meratapi kecuaian pegawai yang bertugas dan semestinya kecuaian di pihak aku juga sebab tak memeriksa tiket sebaik mungkin. Terus aku menelefon mak dan meraung.  Mak yang berada di talian panik. Kenapa ni? Sebenarnya aku tak menangis pun. Tapi kadang-kadang suka nak mengada-ngada. Perkara kecil nak diperbesar-besarkan. Fitrah wanita. Nak buat macam mana. Jadi aku pun terbawa-bawa dengan perasaan hampa walaupun tidak kecewa. (macam mana tu?) Selepas dah bagitau kat mak, selalunya akan lega dan kembali berfikiran waras. Lagipun tiket malam ada. Pukul 9.15 p.m.

‘Habis tu, nak buat apa sementara tunggu train malam ni?’ mak aku tanya.
‘Ayu pi turun demo jap kot kat depan Kedutaan Amerika, ikut kawan.’
‘Haa, ok la kalau camtu. Ada benda nak buat.’

Sporting tak mak cek? Haha...even kalau cakap nak pergi perang sekarang ni mesti bagi punya. InsyaAllah. Selagi mana tidak menipu, mak memang sentiasa ok. Jadi tak payah nak berhelah-helah ni.

Jadi, dengan masa yang berbaki ni kaki ini dibawa mengekori Fatma untuk pergi berdemo. Dahsyatkan perancangan Allah? Akhirnya aku dibawa untuk pergi demo yang pertama. Sebenarnya boleh jer kalau aku tak nak ikut sebab Kak Said free dan ajak aku lepak-lepak dengan dia. Tapi entah macam mana , aku ikut juga Fatma.

Selepas berpusing-pusing satu KL semata-mata nak cari signboard KLCC dengan K.Fifah, akhirnya kami sampai. Memilih parking di belakang Tabung Haji, kami bergerak pantas ke  tapak perhimpunan. Dari jauh, sudah nampak barisan polis yang beratur panjang mengelilingi crowd yang berada di hadapan kedutaan. Kami mempercepatkan langkah. Sewaktu mendekati kumpulan yang berpakaian seragam, kami melintas jalan untuk bergabung dengan crowd yang ada. Tiba-tiba;

‘ Korang jangan pergi sana, nanti kena tembak,’

Oh, did somebody speak?’

Aku tercari-cari suara yang begitu lantang melarang kami dari bergerak ke crowd yang ada. K.Fifah memberitahu it must be an SB.

Owh, Siput Babi pun boleh bersuara.  Kami ignore  jer dan terus bergabung dengan crowd.  5 minit sahaja kami sempat untuk bersama dengan crowd. Kemudian, orang ramai mula bersurai.  Waktu sedang berarak kembali ke bangunan Tabung Haji, pihak polis mengarahkan orang ramai menurunkan sepanduk yang dibawa. Namun, ada beberapa orang yang berkeras untuk mengangkat sepanduk. Apa masalahnya dengan mengangkat sepanduk pun aku tak tahu. Biarkan jer lah. Takut sangat dengan sepanduk.  Mereka yang berdegil tidak mahu menurunkan sepanduk menerima padah apabila ditolak oleh pihak polis. Kekasaran pihak polis mengundang kemarahan orang awam dan menyebabkan berlaku sedikit kekecohan.  Gas pemedih mata dilepaskan yang menyebabkan orang ramai berlari menyelamatkan diri. Terbatuk-batuk kami. Tapi aku sempat untuk menahan nafas berbanding Fatma dan K.Fifah yang terhidu gas pemedih mata.  Keadaan bertambah kecoh apabila pihak polis menggunakan kekerasan untuk menyuraikan orang awam yang bergerak ke bangunan Tabung Haji.

Kemuncaknya seperti biasa, apabila pihak FRU membuat persembahan sarkas di atas jalan raya dengan kenderaan sarkasnya yang berwarna merah.  Fatma sempat merakam aksi sarkas sebelum beberapa pihak polis mula membuat penangkapan. Apalagi bermulalah adegan kejar-mengejar ala-ala filem Hindustan.  Masih ada yang mampu untuk ketawa. Tak serius betul. Pakaian aku memang tak sesuai langsung sebagai seorang yang turun untuk berdemonstrasi. Jubah dengan kain. Aku pun tak sangka akan turun sekali. Sempat nampak pak cik sedara aku, Ust Mat Sabu. Tapi tak sempat nak tegur sebab semua orang sedang sibuk menyelamatkan diri dan aku pun harus mengikut rentak orang ramai, melarikan diri. Kalau ikutkan hati, nak jer duduk kat situ dan menjadi pemerhati. Bukan aku buat apa-apa pun. Aku datang untuk melihat sahaja. Tapi nanti tak rasional pula. Orang berlari kita sedap-sedap duduk kat tangga. Kang tak pasal-pasal kena tangkap.

Dipendekkan cerita, selepas semua orang bersurai, kami pergi solat kat Masjid KLCC sebelum bergerak cari makanan. Lapar bila lari-lari ni. Tadi tak sempat nak beli air laici, tiba-tiba FRU sembur air. Kesian kat penjaja-penjaja tepi jalan.

 (macam pergi pasar malam)

7.00 p.m.

Tiba di KL Sentral. Fatma temankan sehingga pukul 8.45 sebelum pulang dengan kawannya dan aku menanti ketibaan tren 20, Senandung Langkawi ke BM dan Hatnyai. Letih seharian bergerak ke sana-sini, duduk sahaja di tempat duduk, aku terlelap.

Tiba-tiba tren berhenti mengejut. Aku terjaga dari tidur sebelum kembali tidur macam tidak ada apa-apa yang berlaku. Beberapa lama, aku terjaga kembali apabila dengar suara pasangan kat belakang aku ni.

‘B, kenapa tren ni undur?’
‘B, kenapa panas dalam tren ni?’
‘B, B guna bantal ayang, ni bantal ayang laa,’

Ya Allah, berbulu telinga aku. Dengan suara yang sengaja dilunak-lunakkan, aku rasa macam nak patah tengkuk mendengar. Dua-dua sama saja. Kadang-kadang aku terfikir pasangan yang bercinta merasakan mereka sedang berlakon dan aksi mereka difilemkan. Penuh dengan kepura-puraan. Sayang yang pura-pura. Manja yang pura-pura. Aku macam nak belasah jer. Sembang perlahan-lahan tak bolehkah? Macamlah mereka pasangan yang paling romantik kat dunia ni. Aigoo...

Akhirnya aku berjaya melelapkan mata. Tapi terjaga apabila mendengar kekecohan dalam koc aku terutamanya suara seorang Cina tua ni. Dari apa yang aku dapat tangkap hasil perbualan mereka, rupa-rupanya kereta api mengalami kerosakan enjin sebab terlanggar dengan landasan. Malas nak ambil pusing, aku tidur balik. Dalam pukul 6 pagi, aku terjaga dan kereta api masih belum berjalan. Aku bangun dan menjenguk ke luar. Menurut seorang pemuda yang turut berada di situ, kami sedang berada di Taiping. Rupa-rupanya dia turut berada dalam tren yang pernah terbakar enjin waktu aku dan Munirah pulang untuk Tahun Baru hari tu. Maknanya, ni kali kedua kami berada dalam tren yang mengalami kerosakan enjin. 12 jam terperangkap. Sewaktu sampai di Stesen Bukit Mertajam, badan dah lenguh-lenguh dan kepala pusing.

Sampai di rumah, terus bersihkan diri dan bersiap-siap untuk ke kenduri kahwin Mun. Sampai di sana dalam pukul 11 lebih, orang sudah ramai. Bersalaman dan berpelukan, sahabatku demam hari ni. Kasihannya. Orang nak kahwin ceria, dia demam. Aku menyuapkan nasi kat dia sambil bersembang-sembang. Pukul 12.30 kawan-kawan dari sekolah lama mula membanjiri. Kawan-kawan tegur kenapa muka aku pucat macam tak cukup tidur. Bagus. Pengantin dan pengapit dua-dua tak sihat. Muka aku ni memang selalu nampak macam tak sihat. Tambah-tambah bila orang ramai macam ni. Seram sejuk jer badan. Yer la, semalam bercampur dengan manusia kat demo, pastu dalam tren, pastu kenduri. Entah macam-macam diseases yang bertebaran.

 (Mun dan zauj)

Majlis berjalan lancar walaupun aku rasa macam gagal menjadi pengapit yang terbaik sebab selalu melarikan diri. Nasib baik ada sahabat yang berpengalaman tolong back up. Pada pandangan aku, pengapit ni perlu orang yang sudah berkahwin. Senang sikit nak bergerak kerja. Tak lah segan. Macam aku ni, anti-kamera tak sesuai jadi pengapit. Serius lepas ni tak nak jadi dah. Serik. Tapi apa-apa pun aku berjaya berada di samping Mun sampai majlis selesai. Acara terakhir potong kek hanya aku, Tiah, Najwa, Mun dan zauj dia. Hehe...dapat aku merasa kek biru buatan mak mentua kakak Tiah.

Waktu nak balik jumpa mak Kin. Ya Allah, comelnya Haidar. Tembam betul anak sedara Kin nih. Insyirah pun dah besar. Hantar Tiah balik rumah, singgah sebab nak tengok anak sedara dia pula. Amboi, semua orang dah ada anak sedara. Bilakah tiba masanya untuk aku pula? (Kak, cepatlah kahwin) Hadif Zuhaili namanya. Nyenyaknya dia tidur. Tiah suruh aku pangku dia. Aigoo...tak reti. Lepas dipaksa, aku gagah jugalah nak pangku. Erk, pelik rasanya pegang anak orang lama-lama. Rasa cam poyo jer. Bagi balik kat Tiah.

Rasanya dah melalut...suka cerita bukan-bukan.  Apa-apa pun, kita kena keluar dari zon selesa dan berhadapan dengan masyarakat. Walaupun penat, walaupun tak larat, kita kena bangun juga menegakkan yang haq. Kena berhenti persoalkan kenapakah kita yang dipilih. Juz do it.  

No comments: