Saturday, June 9, 2012

The Brotherhood of War


Before I go to sleep, there is something I would like to share with all of you.  

Dalam proses penyelesaian tesis ini, banyak perkara yang saya temui berkaitan tajuk tesis "Kedudukan Amerika Syarikat sebagai Kuasa Ekonomi Kapitalis Dunia selepas Perang Dingin".

Filem di atas merupakan adaptasi dari Perang Korea yang merupakan perang saudara antara Korea Utara dan Korea Selatan.  Punca perang?  Berlainan ideologi.  Ideologi apa? Ideologi komunis dan ideologi demokrasi.  Dari mana datang ideologi? Komunis dari Soviet Union, Demokrasi dari Amerika.  Saya menyempatkan diri untuk menonton dan serius cerita ini memang mengundang air mata.  

Perang Korea ini samalah seperti mana Perang Vietnam, pemisahan Jerman Utara dan Jerman Barat, penyembelihan manusia oleh Rejim Pol-Pot... konflik yang terjadi adalah sesama saudara hanya untuk memuaskan pihak sebenar yang berkonflik iaitu Soviet Union dan Amerika Syarikat.  Kalau kita fikir logiklah, kalau A bergaduh dengan B, kenapa A tak berperang dengan B? Kenapa C1 berperang dengan C2 pula???  Kenapa dipanggil Perang Dingin antara Amerika Syarikat dengan Soviet Union?  Sebab tak pernah pun berlaku pertembungan antara keduanya, tetapi yang terlibat adalah negara-negara kecil yang diperbodoh-bodohkan.  Tindakan Amerika Syarikat yang takut ideologi komunis tersebar telah membawa rakyat Korea ke kancah peperangan.  Sehinggalah sekarang peperangan itu tidak tamat macam api dalam sekam...

Kalau kononnya peperangan tersebut melibatkan antara ideologi yang tiada agama (komunis) dengan ideologi agama (iaitu yang berada di pihak demokrasi tak kisah sama ada Buddha atau Kristian) ianya tak benar sama sekali.  Kedua-dua ideologi tak ada agama sebenarnya.  Demokrasi itu membawa sekular juga.  Tapi kita dah ditipu dengan ayat "kalau awak tak bersama saya, awak bersama mereka" yang telah menyebabkan peperangan saudara boleh berlaku.

Dan tanpa kita sedari atau butai, peperangan sebegini telah dibawa ke dunia Islam pula.  Slogan "kalau awak tak bersama saya, awak bersama mereka" telah dibawa untuk memerangi keganasan. Peperangan yang dicipta sekarang adalah antara terorisme vs demokrasi.  Kita dipaksa memilih untuk berada di pihak mana?  Hakikatnya, kenapa kita perlu mengikut permainan yang dicipta oleh mereka?  Kenapa perlu berada dalam gelanggang mereka?  Kita ada agama kita yang merupakan ideologi kita, buat apa kita nak mengikut demokrasi atau keganasan.  We are neither.  Islam bersatu dalam perbezaan, bukan berperang dengan perbezaan.  Kita masih seakidah.

Tanpa kita sedari, Islam juga sedang diheret ke kancah perang saudara.  We are fighting each other for what? Palestin, Iraq, Afghanistan, Pakistan, Mesir, Syria.  We are being dragged to war just to satisfy them, the AS.  Kenapa ada pemimpin yang sanggup menembak rakyat sendiri dan consider them as a terrorist?  Mereka itu saudara awak kot...  Kenapa Arab Saudi boleh lihat sahaja saudara mereka di Palestin disembelih?  Bukankah mereka itu saudara awak juga...?


Disebabkan ideologi bodoh manusia ni, saudara terpaksa berperang antara satu sama lain.  Mereka sendiri tidak tahu mereka perang untuk apa.  Inilah peperangan yang saya lihat kalau mati, mati dengan sia-sia.  Sekejap boleh jadi komunis, sekejap boleh jadi demokrasi.  Dan sekarang tiba-tiba pula ada pengganas dan kali ini Amerika Syarikat take over peperangan ini.  Mengetuai negara-negara pak turut ini untuk mencari rakyatnya sendiri untuk disembelih.

Sebab apa jadi begini?  Sifirnya samalah seperti yang berlaku di Malaysia zaman sultan dahulu.  Sifir ini digunakan di sepanjang sejarah  wujudnya penjajah.  Konflik sebenarnya merupakan jalan pintas untuk kuasa besar menakluk dan campur tangan dalam urusan sesebuah negara.  Kalau tak ada konflik?  CIPTA KONFLIK.  Bila dah campur tangan, letak residen.  Sekarang, bila dah campur tangan, letak kerajaan boneka dan kaut hasil negara dan kuasai dunia.  

Kadang-kadang nak mengamuk dalam tesis, nak merungkai kebodohan-kebodohan manusia, tetapi tak cukup kefahaman lagi nak berbuat demikian dan semestinya tak boleh.  Inilah tesis yang disiapkan dengan emosi bercampur baur.

Semoga Allah s.w.t mengurniakan hidayah buat pemimpin-pemimpin kita untuk kembali kepada Islam dan bersatu melawan kafir laknatullah... Telah jelas perkara yang benar dan perkara yang dusta, tetapi sedikit sangat manusia yang mahu berfikir...

No comments: