Wednesday, June 6, 2012

Wanita yang mahal

Wanita yang mahal bukanlah yang tinggi wang hantarannya.

Pandangan saya, wanita yang mahal ialah wanita yang sangat menjaga dirinya.
Biarlah orang nak cakap apa pun, tapi saya sayang sangat wanita jenis ni.  Mungkin kadang-kadang ter'over' sayang sampai ada yang rimas dengan sikap saya.
Tapi dah sayang sangat...nak buat macam mana...

Contoh, sahabat saya Sakinah Sobri.  Haa...yang itu mahal, ranking nombor 1.
Sayang sampai orang persoalkan kenapa letak 'in a relationship', lesbiankah?
Haha...hanya Allah yang tahu saya lesbian atau tak...
Sebab ramai sangat yang sayang kat dia, jadi I've got to be the one who is more exclusive for her

Seronok bersahabat dengan wanita yang mahal-mahal ni.
Kehidupan mereka happening, mana ada masa nak bersedih-sedih walaupun tak ada pak we, tak ada orang lelaki suka, tak ada orang lelaki mengorat, tak ada orang lelaki pandang, tak ada orang lelaki layan.

Dari kecil lagi saya cenderung suka berkawan dengan wanita jenis ni.
Walaupun orang cakap masa kecil biasalah campur lelaki perempuan, tapi mereka ni lain.
Saya rasai perbezaan ini sebab saya pernah berada dalam dua jenis kumpulan ni.
Satu kumpulan budak perempuan yang kononnya high-profile (budak-budak pandai) dan satu kumpulan budak perempuan yang low-profile (kurang pandai tapi jenis yang mahal)
Sebelum masuk sekolah Arab (KAFA) saya berkawan dengan kumpulan high-profile ni... adalah anak YB, cikgu dsb.  Mereka ni selalu berkawan dengan kumpulan lelaki yang high-profile (pandai, hensem kononnya, berjawatan, dll)... hari-hari mesti ada isu dengan kumpulan lelaki ni.  Dia suka akulah, aku suka dialah.  Jeles sebab dia suka kat perempuan lainlah, kena usiklah, gossiplah dll.  Itulah isunya setiap hari.  Itulah kehidupan saya bersama kumpulan ini.  Selamatlah budak-budak yang kurang pandai ni nak berkawan dengan kumpulan ni, kena buli dan kutuk selalu.  Orang lelaki yang pandai-pandai ni memang tak pandanglah budak-budak perempuan yang low-profile ni.  Tak pernah ada dalam topik bualan.

Tapi bila saya masuk sekolah Arab, saya terpaksa berkawan dengan kumpulan yang low-profile ni sebab budak-budak high-profile sekolah tempat lain.  Tapi mengejutkan sebab mereka sangat pandai dalam bab-bab agama ni, bahasa Arab, tafsir Al-Quran, tajwid.  Waktu tu saya mula rasa rendah diri, rupa-rupanya aku ni tak pandai juga...  Jadi saya mula berminat berkawan dengan mereka.

Dan jujur kehidupan saya memang happening dan adventure!... dan baru saya tahu ada benda lain yang lagi best dari bersembang tentang lelaki...
Saya dibawa mengembara dan meneroka ke alam lain yang lebih rock!
Aktiviti setiap kali waktu rehat yang setengah jam itu memanglah best!
Sepanjang 2 tahun saya dibawa mengembara dengan basikal masuk kampung, keluar kampung,
Setiap hari ada sahaja laluan kampung yang tak pernah saya masuk, shorcut sana sini,
Bermain toi, rounders, panjat pokok buah, aci-ligan-duduk sampai kawan saya kena peluk dengan makhluk halus kat pokok depan-depan mata (serius itu pengalaman benar pertama dan terakhir depan mata yang takkan pernah saya lupa), mandi ban (tali air)- tapi saya jadi tukang perhati saja sebab tak berani nanti kena marah dengan mak, kacau mak cik kantin sampai kena kejar, makan di rumah kawan, bersilat dalam kebun rambutan (aksi jer lebih)
Bila kelas malam, waktu rehat tu kami akan kayuh basikal masuk kampung malam-malam, lalu tepi kubur pastu pecut laju-laju, cerita kisah seram, beli ayam goreng kat pasar malam (menu utama tiap-tiap hari Jumaat)
Memang nakal habis dan semua yang kami buat tu tak langsung libatkan insan bernama lelaki... saya mula rasa seronok

Sejak hari itu, saya kurangkan bergaul dengan kumpulan high-profile ni...
bukanlah bermaksud saya tinggalkan mereka, saya hanya masuk masa belajar sahaja, yang lain saya lebih banyak habiskan masa 2 tahun di sekolah rendah dengan kumpulan low-profile tapi mahal..
Mereka anggap saya macam pembela mereka dalam pelajaran sebab kalau dulu selalu tak ada tempat mereka nak rujuk dan kalau tanya budak high-profile ni memang kena kutuklah atau tak dilayan,
Tapi saya rasa itulah sumbangan saya yang sedikit bagi membalas jasa mereka yang telah menyelamatkan saya dari mati kebosanan dengan masalah-masalah melibatkan budak lelaki...

Tak ada dah diri Nurhidayu yang selalu masuk persembahan tarian lagu Inggeris kanak-kanak, jadi ibu pari-pari Cinderella dalam persembahan teater bahasa Inggeris, jadi bahan gosip dengan lelaki itu ini- semua ku reject mentah-mentah (macam lah banyak...).... semuanya kerana saya semakin jatuh cinta dengan wanita-wanita yang mahal ni...

Dan perasaan tersebut saya bawa sehingga ke sekolah menengah (dan bersyukur sangat sebab Allah tempatkan saya di sekolah yang lagi banyak wanita-wanita yang mahal ni)... dan mereka sememangnya menjanjikan seribu satu kenangan yang memang manis buat saya sehingga ke akhirat sana...tak tercerita di sini.

Orang lelaki tak suka dengan cara mereka? Haa...mereka tak kisah pun dan tak sempat nak fikir... yang penting mereka sangat menjaga diri... nampak syadid di hadapan, kat belakang  merekalah insan yang paling seronok apabila bersama, apa yang tak ada, yang lawak, yang manja, yang caring, yang comel, yang romantik... sebab itulah saya semakin jatuh cinta dengan mereka... Tak ada masa nak jadi sayoq-sayoq ni..
Bukan tak bercakap langsung sebab itu fitrah, tapi penawarnya sentiasa ada... saya semakin suka berkasih-sayang dengan mereka...
Kalau orang lain boleh bercerita tentang seorang lelaki dari A-Z, mereka nak kenal dengan seorang lelaki pun susah...apakah mereka tak berurusan dengan lelaki?  Urusan jalan juga, tapi lebih dari itu tak perlu kot...
Selama berkawan dengan mereka, tak pernah pun mereka ni suka bercerita tentang lelaki
" Tadi lelaki A usik aku, tadi lelaki B tengok aku, aku rasa lelaki C suka dekat perempuan B...(terbaru lelaki D like status aku (=_=)~ perlu ker..."

Orang perempuan ni fitrahnya suka bercerita, sebab itulah jadi kes lelaki tu tak menaruh perasaan pun tapi dia yang perasan...itulah yang susahnya, last-last diri sendiri juga yang merana
Bagi saya perasan boleh tapi nak cerita kat satu alam?  It wasn't a good choice and very unwise..
Dulu waktu Tingkatan 5 tengah lepak-lepak di bilik rehat, adalah bercampur wanita-wanita yang mahal dengan yang kurang menjaga ( bukan niat saya nak kelaskan dan merendah-rendahkan kalau nampak begitu, tapi saya fokus kepada sikap yang kadang-kadang mahal kadang-kadang kurang menjaga, jadi semua tak terlepas)
Bergebanglah tentang lelaki itu lelaki ini dan kebetulan saya ada masa itu,
Tiba-tiba terpacul "Cuba kita buat pertandingan, siapa yang boleh tahan dari tak bercakap tentang lelaki dalam satu hari ini?"  Maka berlangsunglah pertandingan tersebut dan tidak ada seorang pun yang berjaya.  Terbuktilah bahawa sikap kurang menjaga itu masih ada dan wanita itu fitrahnya memang suka bercerita.
Sebab itulah prevention is better than cure.

Oleh itu, biasalah kalau wanita yang mahal itu selalu mengelak dari bertembung dan berurusan dengan lelaki. Secara automatik tidak akan ada cerita antara mereka.
Nak sengaja cari peluang bercakap dan berurusan dengan lelaki? Huh...jauh sekali.
Prinsip mereka: Selagi boleh buat sendiri dan minta tolong wanita, selagi itu mereka takkan minta tolong lelaki...last choice
Jadi tak payah la nak pertikaikan bila mereka kahwin dengan lelaki ada pula suara-suara, kata tak suka lelaki, last-last kahwin dengan lelaki juga...itu no choice...lagi satu pandangan stereotaip, bukan tak suka lelaki, sebab sukalah kena jaga, takut nanti terbuat dosa~
Saya pun semakin sayang dengan cara mereka ini...

Tapi bila dah masuk universiti, kes-kes tak boleh elak ni lah yang jadi batu ujian buat mereka...
Saya yang lemah ini pun tak terlepas sebab itulah saya cekup seorang wanita mahal untuk berada di sisi...
Memang kalau bersamanya prinsipnya sangat keras tapi makin saya sayang dan ingin menjadi kuat sepertinya.. (dengan saya pun dia jual mahal juga~)

Semoga Allah sentiasa menjaganya dan menyayanginya seiring dengan pertambahan usianya dan mengurniakan lelaki yang mahal buatnya...

p/s: Maaf andai ada prinsip di sini yang tak disenangi oleh sesetengah pihak...tapi benda yang mahal memang macam tu jadinya, hanya mampu melihat... dan kadang-kadang bukanlah wanita itu yang terlalu menjaga, bahkan Allah juga yang memeliharanya dan memelihara hati orang-orang yang melihatnya...

1 comment: