Monday, June 18, 2012

Obsesi Part I




Ketika kita sedang bergelut dengan kertas-kertas peperiksaan, ada insan-insan di luar sana yang sedang bergelut dengan nyawa.  Apakan daya, hanya doa yang mampu dipanjatkan agar kalau bukan milik mereka kebahagiaan di dunia, moga kebahagiaan menanti mereka di syurga.

Sebelum itu, menyentuh sedikit mengenai pilihan raya di Mesir, saya pernah membuat bacaan bahawa kemenangan yang akan dicapai oleh calon dari Ikhwanul Muslimin, Doktor Mohammed Morsi tidak akan diterima dengan mudah oleh pihak tentera yang memegang kekuasaan di Mesir untuk sementara waktu.  Keputusan rasmi hanya akan diumumkan sebelum atau pada 21 Jun ini.  Bacaan ini dibuat berdasarkan sejarah pertukaran rejim di Turki semasa era Erbakan.  Kemenangan pertama Erbakan telah disambut dengan rampasan kuasa @ kudeta oleh pihak tentera hanya beberapa bulan selepas Erbakan memegang tampuk kekuasaan.  Tidak mustahil perkara ini terjadi di Mesir pula.  Tetapi manusia merancang, Allah merancang, dan sebaik-baik perancang ialah Allah.  Oleh itu, bacaan saya merupakan hasil dari pemikiran seorang manusia yang tidak menjangkau lebih dari apa yang dinilai melalui mata dan akal.  Namun, keadaan semasa membuktikan bacaan saya berasas dan seharusnya kita perbanyakkan doa moga yang terbaik buat masa hadapan Mesir.  Di bawah ini antara langkah-langkah awal yang diambil pihak tentera yang tidak senang melihat dominasi Islam di dalam institusi pemerintahan Mesir.

“ The ruling generals had stunned Egyptians on the eve of the vote by dissolving the Brotherhood-dominated Parliament and claiming all legislative power for themselves in an apparent attempt to foreclose the possibility that Islamists could control both the presidency and the legislature.

Although they acted under the veneer of a court ruling rushed out last week by a panel of Mubarak-appointed judges, the power grab erased their promise to turn over all power to elected civilians by the end of this month, and liberals and Islamists denounced the move as a military coup.

…Despite their seizure of Parliament, they promised a grand celebration at the end of the month to mark their formal handover to the new president.
-The New York Times-

“ The process was overshadowed by the amended constitutional declaration issued by the ruling Supreme Council of the Armed Forces late Sunday, which replaces an original document issued in March 2011 after Egypt's uprising.
The document grants SCAF legislative powers, after a top court on Thursday ordered the elected parliament dissolved, and gives it veto power over the text of a new permanent constitution.
It keeps SCAF head Field Marshal Hussein Tantawi on as minister of defence for now, and says a new parliamentary vote will come only after a permanent constitution is drafted.
The Muslim Brotherhood immediately denounced the declaration, calling it "null and unconstitutional."
…It also grants SCAF a veto right over any article of a draft constitution it considers "contrary to the supreme interests of the country.
-Hindustan Times-

Brotherhood, SCAF on collision course

Cairo: Relations between Egypt’s military rulers and Islamists have headed for further tensions after the army limited the powers of the new elected president, expected to be from the powerful Muslim Brotherhood, days after an Islamist-controlled parliament was dissolved.
The military generals who took over after Hosni Mubarak was toppled more than a year ago have retaken legislative control after Egypt’s highest court on Thursday invalidated the lower house of the parliament, robbing the powerful Muslim Brotherhood and ultra-conservative Salafists of massive gains they made in elections held late last year.
The dissolution was condemned by the Brotherhood as a “coup against democracy”.
In an amended constitutional declaration disclosed on Sunday night, the ruling Supreme Council of the Armed Forces (SCAF) said it would be in charge of all matters related to the army.
 -gulfnews.com-

Apa yang dapat dirumuskan, tindakan pihak tentera yang membubar parlimen dan mengawal sepenuhnya kuasa legislatif adalah dibuat atas rasa bimbang dengan penguasaan sebahagian besar ahli parlimen yang terdiri daripada ahli Ikhwanul Muslimin.  Pengambilalihan oleh pihak tentera ini telah memberi kuasa veto kepada mereka ke atas setiap artikel yang akan didraf dalam perlembagaan yang akan digubal selepas parlimen dibentuk.  Semestinya mereka mempunyai kuasa menolak penggubalan perlembagaan yang pada pendapat mereka bertentangan dengan "kehendak dan kepentingan" negara.  Hal ini tidak pelik kerana pada masa semua lapisan masyarakat mengimpikan sebuah negara yang ditadbir oleh mereka yang cintakan Islam dan mahukan Islam di bumi Anbiya tersebut, ada juga pihak yang tidak senang dengan kebangkitan Islam kerana bimbang kepentingan mereka akan terancam.  Wallahualam…

2 comments:

SSqassiffayyaZZ said...

bagus...teruskan menulis.jgn jd mcm ana...mnat mnulis hilang smntra...hnya ikut prkmbgn dr pnulisn2 lain

ayu said...

jgn mcam tu...sabda nabi; "sampaikanlah dariku walau satu ayat" :)~ kdg2 pnulisan kita byk mnolong org mlihat sesuatu dri sudut berbeza..