Friday, June 15, 2012

Menangis aka berdikari


Apabila lahir seorang bayi di dunia, kita akan dengar tangisannya.  Kalau dia tak menangis, doktor akan buatkan dia menangis.  Rasional?

Menurut Dr. Zubaidi Hj Ahmad, bayi yang dilahirkan akan segera menangis sebaik saja dilahirkan kerana fungsi paru-paru mereka mula berfungsi.  Sebelum ini, bekalan oksigen didapati dari darah ibu mereka melalui uri (placenta).  Setelah dilahirkan, mereka perlu menangis untuk membuka rongga pernafasan dan menyedut udara ke dalam paru-paru.

Kegagalan bayi untuk menangis ketika dilahirkan menyebabkan bekalan oksigen tidak dapat sampai ke otak dan menyebabkan otak bayi akan mengalami kerosakan.

Itu penjelasan dari sudut saintifik.  Tapi keyword yang saya nak huraikan ialah “berdikari”.  Setelah bernafas dengan bantuan ibu, akhirnya dia terpaksa bernafas sendiri.  Itu bermaksud apabila dia keluar dari perut ibunya ke dunia ini, dia perlu berdikari.  Dan in order untuk berdikari, dia harus menangis.  Kenapa bukan ketawa? Kenapa bukan sendawa?  Maka, saya menyimpulkan bahawa proses berdikari itu akan bermula dengan menangis.  Setiap kali kita perlu menghadapi dunia baru, sesuatu yang asing bagi kita, kita akan menangis.

Oleh itu, ia menjadi sesuatu yang alamiah seseorang menangis apabila memasuki dunia baru yang menandakan dia harus lebih berdikari.

PASTI/tadika- dunia kindergarten.  Seingat saya, saya tak menangis waktu ni.  Mungkin sebab ada kawan sekampung yang bersekolah sekali.  Tapi rata-rata kawan saya menangis.  Ada yang harus diteman ke tandas, dipujuk, diteman oleh mak yang melihat dari luar.  Semua ini proses berdikari.  Proses memasuki dunia pendidikan di sekolah daripada sebelum ini di rumah dengan mak.  Ada yang tak mampu berdikari walaupun sudah menangis berhari-hari menyebabkan ada antara kawan saya yang berhenti dari pergi ke PASTI.  Tak bersedia menempuh dunia baru.  Saya masuk masa umur 6 tahun, tetapi ada kawan-kawan yang masuk semasa umur 5 tahun.  Awalnya mereka berdikari.  Bila saya tanya mak kenapa saya tak dimasukkan masa umur 5 tahun, mak saya jawab sebab Ayu pandai sangat, jadi buat apa pergi sekolah awal-awal? =_=  Tak ada kaitan pun...  Sebenarnya, mereka memerlukan persediaan seperti sudah boleh membaca, mengaji dan mengira semasa di rumah.  Persediaan ini perlu sebab saya lihat kanak-kanak yang tidak ada persediaan inilah yang rata-ratanya menangis lebih kuat berbanding yang sudah bersedia.  Sebabnya dia terpaksa berdikari lebih berbanding yang sudah bersedia- dia jadi rendah diri, malu, tak yakin.  Jadi peranan ibu bapa sangat penting dalam menyediakan anak-anaknya untuk menghadapi dunia baru ini.

Darjah Satu- hari pertama saya lihat ramai juga budak-budak yang menangis.  Tapi saya pula sibuk mencari-cari kawan baru.  Saya memilih yang paling comel di antara mereka yang beratur dengan ibu bapa.  Namanya Mimi.  Sayang dia tidak bertudung.  Yer lah, lepasan KEMAS.  Tak per, ini mad’u yang berpotensi. J Jauh pemikiran saya..:P  Dia telah menjadi sahabat saya mengharungi suka duka semasa darjah 1 sehingga darjah 3.  Saya kalau dah bersahabat, sampai mak dia dah jadi macam mak saya dan rumahnya jadi rumah saya, begitulah sebaliknya.  Tambahan pula, mak dia dulu sekampung dengan mak saya.  Masa awal berkenalan, Mimi ni nampak pendiam dan macam nak menangis pun ada.  Tapi dia tak sempat nak menangis sebab saya sibuk nak bersembang dengan dia.  Saya memasuki dunia baru dengan cikgu yang sangat garang (rupa-rupanya mak saudara Mimi) tapi cikgu ini telah berjasa besar lebih dari sekadar memberi ilmu.  Hanya Allah yang mampu membalasnya.  Dengan hanya satu tindakan dia, dia bukan sahaja menyelamatkan saya pada waktu itu sahaja, tetapi sehingga sekarang dan mungkin sampai bila-bila. InsyaAllah.  Saham itu akan berterusan kepadanya.  Jadi, Malaysia sangat-sangat memerlukan guru-guru yang ditarbiyah dengan ajaran Islam yang sebenar dan mengamalkan akhlak Islamiah.  Ini semua produk Jemaah.  Berbalik kepada Mimi, dia meninggalkan saya semasa darjah 3 tetapi dengan satu perubahan iaitu bertudung walaupun maknya tidak bertudung.  Akhir sekali berita tentang dia, saya dengar dia kahwin awal dan sekarang sudah ada anak.  Saya pula masih berada di UKM dan sedang bertungkus lumus dengan tesis serta final exam.  Tak baik membanding-bandingkan kehidupan kita dengan orang lain, tapi inilah cabarannya apabila ilmu menjadi prioriti.  Orang kampung cakap, orang lain dah sibuk kelek anak, dia sibuk kelek buku lagi.  Sabar mak cik, saya tahu mak cik kecewa sebab saya tak pilih anak mak cik…:))

Tingkatan satu- Inilah dunia baru bagi saya dengan persekitaran yang berbeza dan tentunya kawan-kawan yang berbeza dari seluruh pelusuk Malaysia.  Kalau dahulu di sekolah rendah masih boleh balik rumah hari-hari, sekarang perlu berdikari di asrama.  Alhasilnya saya menangis.  Waktu orientasi para pelajar tak sempat pun nak telefon mak ayah.  Dengan akak-akak yang garang terutama Ketua Aspuri, nak pergi ke ganggang telefon pun tak berani.  Maka bermulalah adegan buli-membuli.  Sudah la hidup berdikari, dibuli lagi.  Saya ingat lagi, sewaktu mak selesai sahaja kemaskan barang saya ke dalam locker saya terus menangis teresak-esak sambil peluk mak.  Jangan lupa apa yang saya sebut tadi- berdikari=menangis (jadi saya sedang berdikari~).  Sekali kak Masyitah datang, mak saya pun cakap;

“Jaga anak mak cik elok-elok”.

“Baiklah mak cik, biasalah tu.” Sambil tersenyum.

Saya ingat senyuman itu akan berpanjangan dan baiklah itu tandanya layanan pun akan baik.  Rupa-rupanya mak saya titipkan pesan itu kepada Ketua Aspuri yang akan mengetuai pula orientasi Tingkatan Satu.  Selamat malam tu saya kena sindir habis-habisan dan saya kira itulah pertama kali saya ditamrinkan.  Tapi akhlak kak Masyitah ini bagus menyebabkan walau garang macam singa (kawan-kawan memanggilnya cheetah (singkatan bagi Masyitah) dan dia selalu memakai tudung corak bulu cheetah semasa berada di asrama- dia juga ada gigi siung ok..) dia tetap dihormati.  Mengikut guideline orientasi yang terpaksa serius, jadi dia hanya serius di hadapan kami.  Waktu saya patahkan barang amanah (biskut mayat), saya dengan lurus bendulnya melaporkan kepada dia seusai solat zohor berjemaah.  Jawapannya;

“Tak pa, nanti kita ganti yang lain.” Lembut sahaja respon dia.

Dalam hati saya lega bukan kepalang.  Tapi ku sangka panas hingga ke petang… semasa berhimpun tu memang kena makilah sapa yang patahkan barang amanah dan kena panggil ke depan.  Itulah kak Masyitah.  Kecut perut sampai sekarang kalau jumpa dia.  Peliknya saya boleh terima semua ini apabila insan-insan yang mentarbiyah merupakan orang yang memang terkehadapan dalam membuat perkara-perkara kebaikan, bukan berpura-pura.  Orientasi diasingkan antara lelaki dan perempuan, kalau bermesyuarat dengan pimpinan muslimin menggunakan tabir (zaman terakhir perkara tersebut berlaku di Irshad), mereka terlebih dahulu menunjukkan contoh yang baik.

Saya ingat lagi, selepas sahaja orientasi, saya terus telefon ke rumah sebab rindu.  Dengar sahaja suara abah, terus menangis teresak-esak.  Tapi saya nak mak waktu itu, tapi disebabkan abah yang angkat saya malu nak cakap saya rindu kat rumah.  Jadi bila abah tanya;

“Laaa…kenapa teriak ni?”
 
“Ayu tak tau nak basuh baju macam mana…” Itulah jawapan yang saya terfikir waktu itu bagi melindungi rasa malu sebab menangis depan abah.  Basuh baju?  Tolonglah…budak kecik pun pandai.  Tapi abah dengan coolnya memberi panduan membasuh baju kepada saya.  Kesian anak gadisku tak pandai basuh baju, apalah yang mak dia ajar kat rumah ni~

Tingkatan enam- pun menangis kena berdikari.  Orang lain pergi oversea, matrik dan universiti, dia masuk tingkatan enam.  I felt like I have been left out.  Tapi tahankan juga hati selama setahun setengah.  Sudahlah kena berhadapan dengan orientasi lagi, tapi kali ini oleh orang-orang yang memang tak boleh buat contoh.  Maaf cakap.  Tak salahkan mereka, mereka bukan dalam kalangan insan-insan yang ditarbiyah secukupnya.  Mereka hanya pelajar sekolah harian yang rekod kehadiran ke sekolah bermasalah tetapi masih memiliki semangat dan impian untuk meneruskan pelajaran.  Bila dah lain dari yang lain, saya memang telah ditarget.  Kecoh sekolah ada pelajar Al-Irshad masuk tingkatan enam sekolah harian lepas tu buat kepala tak nak ikut orientasi.  Fikiran saya waktu itu, perangai macam budak-budak depa ni.  Motivasi saya pada waktu itu, ini hanya sekadar tempat persinggahan.  Nasib baik ada juga kawan Irshad yang temankan saya di Tingkatan 6 buat sementara waktu sebelum mendapat panggilan menyambung Law di UiTM.  Sekarang dia dah grad dan memang sangat hebat pencapaian dalam bidang undang-undang, pernah pergi ke Afrika dan India buat study case.  Bertuahnya saya memiliki sahabat-sahabat yang hebat.  Alhamdulillah… Tapi, as time goes by, saya belajar memahami mereka rakan-rakan yang tidak sefikrah dan mereka belajar memahami saya.  Barulah saya kenal siapa Hajar (saya pernah sentuh mengenai tabiatnya suka membaca novel cinta) yang sebenarnya.  Bukan kak Hajar senior saya, tetapi Hajar yang sewaktu di Sekolah Arab saya selalu buli dia.  Saya pernah cubit dia sekuat hati sebab dia kata tak sakit dan tuangkan otak udang banyak-banyak dalam kuah laksanya sebab dia kata otak udang itu sedap (saya tak suka udang apatah lagi otaknya).  Tapi dia tetap menghabiskan kuah laksa tersebut dan kata sedap.  Geram saya sebab dia tak nak surrender.  Itu zaman jahiliah sayalah.  Tapi saya telah diberi peluang oleh Allah untuk berjumpa dengannya dan meminta maaf (kalau saya tak masuk tingkatan enam, saya takkan berjumpa dengan insan-insan yang pernah saya buli semasa sekolah rendah T_T).  Sekarang kami jadi sahabat baik.  Bila saya cerita kekejaman saya ni kat mak semasa Hajar berkunjung, mak saya tak percaya anaknya ini pernah menganiaya orang (depan mak pijak semut tak mati).

Universiti- sekali lagi sudahlah kena berdikari, dibuli lagi.  Dunia baru selalu penuh dengan tribulasi.  Tapi saya dah buat persediaan bercampur dengan manusia yang banyak ragam sewaktu di Tingkatan Enam, jadi tidak ada istilah culture shock yang konon terjadi kat budak-budak yang konon dulunya warak…stereotaip.  

Alam pekerjaan- inilah dunia baru yang bakal ditempuhi oleh mereka yang bakal bergraduasi tahun ini.  Master? Kerja? Kerajaan? Swasta? Menganggur?  Tapi saya tak bersedia untuk itu, tapi saya bersedia untuk menangis sebab kena lebih berdikari selepas ini….

No comments: