Friday, June 8, 2012

Jiwa kanak-kanak



Kalau tidak keberatan, saya nak cadangkan kepada pembaca untuk menonton filem Spongebob Squarepants The Movie.

Sebab?

Sebab filem tu lawak sangat dan seingat saya sudah lama saya tak ketawa sungguh-sungguh seperti itu sehingga lenguh-lenguh rahang mulut (sebab menahan ketawa, tak sopan kot ketawa kuat-kuat).  Sehingga sewaktu menaip ini pun saya senyum sendirian.

Ok, alasan di atas memang sungguh tak dewasa dan tak berunsur membina.

Sebab sebenar ialah falsafah di sebalik cerita tersebut.  Saya malas nak hurai panjang-panjang seperti sebelum ini, cuma keyword yang saya nak sentuh ialah ‘hati kanak-kanak’.  Pengajaran yang saya peroleh:

1)      Hati kanak-kanak bebas dari segala prasangka
2)      Minda kanak-kanak belum terdoktrin dengan segala doktrin dalam dunia ni
3)      Kanak-kanak sedih/berkecil hati hanya sekejap
4)      Semangat ingin tahu yang tinggi dan bersedia menghadapi cabaran

Saya ambil tentang doktrin.  Kita tahu kanak-kanak masa kecil tidak tahu apa yang betul apa yang salah.  Siapa yang bagitahu dia ini salah dan ini betul?  Yes, ibu bapa.

Pernah tak dengar mak cakap kat anak;

“Haa, tak dengar cakap mak nanti polis tangkap.”   (Sedangkan sepatutnya rasa selamat apabila ada polis, ni buat anak takut dengan polis, tapi sekarang memanglah polis pula yang jahat).

“Haa, pi la situ, nanti jebon ambil.” (sedangkan sampai sekarang saya tak tahu jebon ni sejenis manusia atau binatang~)

 Lama-lama dogma yang dibawakan tersemat dalam otak kanak-kanak dan membina pemikirannya.  Kalau dogma dan doktrin itu sesuatu yang baik seperti;

“Tak baik bohong, nanti Allah marah.” (kerana ini adalah kebenaran)

“Makan sayur nanti badan jadi sihat boleh la kita pi shopping.” (shopping? Owh, itu untuk saya)

Doktrinisasi ini kalau tidak kena tempatnya akan mengehadkan kebolehan anak-anak.  Menyekat imaginasi dan kreativiti mereka.  Okey, entri ini bukanlah nak bagitahu cara nak didik anak-anak, tapi nak bawa kita berfikir doktrin yang selama ini menghantui fikiran kita dan menyekat keupayaan sebenar kita.

Dalam cerita Spongebob ini, sewaktu mereka (Spongebob dan Patrick) nak masuk ke Shell City untuk mendapatkan kembali mahkota raja, semua orang terkejut dan tak percaya mereka ini mampu survive di sana.  Tapi disebabkan mereka ini tak pernah tahu pun apa ada dalam Shell City dan bahaya yang menanti, they didn’t expect anything and just keep going.  Sewaktu dua orang pak cik yang jaga sempadan memberi amaran kepada mereka,

“You wouldn’t last for 10 seconds in there,”.

Tapi mereka tetap melintas sempadan tersebut dengan kereta Krabby Patty.  Tiba-tiba datang satu raksasa dan rampas kereta mereka.  Mereka tergamam dan hanya mampu melihat.  Saya assume mereka akan patah balik dan takut.  Tapi mereka tengok kepada dua orang pak cik dan terpacul dari mulut Spongebob;

“How many seconds?”

“Twelve,” Jawab pak cik tu.

“In your face, hahaha…”  Spongebob dan Patrick ketawakan pak cik tersebut sebab sangkaan pak cik tersebut yang mereka tidak akan selamat dalam 10 saat telah meleset sebab mereka masih selamat walaupun dah 12 saat.

Pak cik tersebut berpandangan antara satu sama lain kerana pelik dengan mereka berdua ni.  Sebabnya apabila pak cik tu maksudkan 10 saat, itu adalah analogi bahawa mereka tidak akan bertahan lama.  Tapi Spongebob menerima kata-kata itu sebagai 10 saat yang betul.  Dapat tangkap tak bagaimana minda kanak-kanak berfungsi?  Sebabnya mereka tak pernah didoktrin sebelum ini dan ditakut-takutkan bahawa Shell City itu tempat yang sangat bahaya dan kalau masuk memang tak selamatlah.  Jadi, mereka teruskan perjalanan dan akhirnya berjaya hadapi semua raksasa tersebut sebab minda mereka yang bebas dan tidak takut kepada bayang-bayang.  Kalau orang dewasa yang masuk Shell City memang takkan selamat.  Sebab?  Sebab otak orang dewasa penuh dengan sangkaan dan pemikiran yang telah dibentuk sejak dari kecil lagi.


“Jangan pergi demo nanti JPA kena tarik,”

“Jangan nyanyi sewaktu di dapur, nanti dapat suami tua,”

“Tempat gelap banyak hantu,”

Dan macam-macam lagi.  Sebab itulah saya tak suka tengok cerita hantu.  Dalam cerita tersebut, pelbagai gambaran hantu direka untuk ditonton.  Apabila saya duduk sorang, saya akan terbayang kembali gambaran tersebut, tetapi kalau saya tak pernah tengok langsung cerita tersebut, adakah saya dapat gambarkan?  Mestilah tak, sebab tak pernah tengok.  Media lagi satu sumber doktrin yang sangat teruk.

Kesimpulannya, cubalah kita lihat kembali doktrin-doktrin yang selama ini telah menyekat kebolehan dan keupayaan kita untuk perform dan mencapai sesuatu yang dilihat mustahil dalam hidup.

Jadi, sempena peperiksaan ini, singkirkan pemikiran-pemikiran yang menyekat untuk kita mencapai keputusan yang terbaik.  4 flat? Tak mustahil.  InsyaAllah…  Jiwa kena besar dan kanak-kanak selalu memiliki jiwa besar ini.

Buktinya, sewaktu sedang berarak ke demonstrasi di hadapan kedutaan Syria, seorang kanak-kanak lelaki terjatuh sewaktu sedang berjalan di sebelah ayahnya.  Tetapi dia bangun kembali dan berjalan tegak ke hadapan.  Ayahnya tanya ok ke tak, tetapi dia hanya diam dan terus melangkah ke hadapan.  Kalau kanak-kanak lain, saya yakin dia akan menangis sebab 1) malu dan 2) sakit.  Macam mana dia boleh berjiwa besar sebegitu?  Sebab dia tahu ayahnya orang hebat dan dia pun perlu jadi sebegitu.   Sewaktu berada di hadapan kedutaan, ayahnya merupakan antara orang yang membuat ucapan dan kanak-kanak lelaki tadi berada di belakang memegang playcard tinggi-tinggi tanpa mempedulikan orang-orang yang mengambil gambarnya.  Itu menunjukkan pendidikan kanak-kanak dimulakan oleh ibu bapa...Oleh itu, didiklah anak-anak untuk berjiwa besar.  Ajak tengok cerita Spongebob sama-sama~

2 comments:

Unknown said...

motif ajak tgk spongebob sama2..hahah btw, i love this one sb kartun memg cool kalo kita pndai control this thing.. and... ayu... malas la nk donlod... nk copy ley? :D

ayu said...

haha...dulu masa kecik2 mak ajak tengok cerita sesame street sama2 spy bleh belajar BI, skrg zaman Spongebob plak..alaaa...cerita tu ada kat laptop Muiz, nnti k org bw pastu kita tgk sama2...msti lg best gelak bdua berbnding sorang2...:))