Tuesday, June 26, 2012

Rindu punya pasal



(saya mencari gambar langit Ramadhan seperti yang saya selalu lihat setiap kali bulan Ramadhan tapi tak ada satu pun menyamai pemandangan tersebut)

I was never being so disheveled like this in my entire 3 years here in UKM.  Tapi satu hari saya sudah tidak peduli on how do I look, what I wear (tshirt ungu+tudung lepas+kasut crocs), no makeup on, no foundation, no moisturiser, no sunblock (in fact nothing on my face). I also don’t care bout my meal, my aching stomach, the heat in the room.  I just want to go home.  I want to finish all my task and go straight home.  And that’s all the thought that hovered me dis past few days.  Seperti biasa, tiket tak beli lagi but glad that the ticket counter was opened until the train departed.  It was not a smooth day anyway.  I’ve to settle everything before going home and everything was a mad rush.  Saya pun sudah tak pedulikan mata-mata yang memandang sebab saya tahu bukan mereka pandang sebab saya attractive pun.  Mungkin nampak kasihan~ Pak cik teksi yang turunkan saya bila meletakkan bayaran rm8 tapi saya beri rm6 (memandangkan itulah standard sebenar bayaran untuk student), bila saya cakap nak rm8 ke? Terus dia cakap,

“Tak pe, pak cik faham, student kan. Pak cik pun ada anak yang belajar juga.  Bagi jer berapa pun.” Saya dengan malu alah meminta maaf sebab boleh tanya pula pak cik nak rm8 (tapi saya memang merasakan itu hak saya sebagai pengguna)

Kemudian sewaktu hendak membeli tiket, pegawai KTM berusaha memecahkan rm10 saya (tiket TouchnGo tiba-tiba tak boleh diproses pula), bila selongkar ada rm3 dalam poket tapi tak ada 30 sen pula.  Dengan baik hati pak cik tu sumbang 30 sen (“Tak pa, pak cik sedekah,”)… Dalam hati saya; “Selekeh sangat ka aku ni sampai semua orang kesian nih~”  Mungkin pembaca boleh nilai sendiri.  Tapi saya sudah tidak memikirkannya lagi.

Sangat kalut dan sangat hectic.  Ingatkan dah boleh settle down  bila duduk di tempat duduk dalam koc- sengaja saya minta tempat duduk yang tidak ada orang di sebelah (dan pegawai tu pun bagi sebab kasihan jugak kot~ diberinya saya tempat duduk di hujung sekali yang ada ruang luas untuk letak beg dan meja).  Tetapi tidak semudah itu.  Ada pula dua mamat kat belakang yang bersembang rabung sambil maki-maki… sakit telinga jadinya.  Saya ingatkan orang lelaki ni memang kurang bercakap, tapi ada juga yang cakap banyak.  

Sekali sedang cuba drifted into the dreamland, tiba-tiba kereta api power off dan kami tersadai in the middle of nowhere dalam kegelapan.  The entire coach bergelap untuk selama lebih kurang sejam lebih.  Tapi saya sudah tidak peduli dan cuba kembali tidur.  Yang pasti saya nak balik rumah.  Dalam cuba nak tidur-tidur, terdengarlah pak cik-pak cik tengah bersembang dan ada pula yang tidak bertimbang rasa merokok dalam keadaan koc panas sebab power off.  Apabila generator yang rosak sudah diganti, kereta api kembali berjalan seperti biasa dan saya tiba di stesen kereta api jam 7.30 pagi.  Semakin menghampiri rumah.  Tunggu punya tunggu kelibat adik yang datang mengambil tak kunjung tiba.  Telefon mak, mak cakap dalam perjalanan.  Setelah lebih kurang setengah jam menunggu, saya telefon adik.  Sekali dia cakap dia dekat dalam tempat menunggu.  Saya pula berada di luar waktu tu.  Dan kami menunggu selama setengah jam.  Saya pun tak tahu kepeningan apakah yang telah merasuk diri, dan saya memang kehabisan tenaga setelah dari semalam dipenuhi dengan cubaan-cubaan dan halangan hanya untuk pastikan saya bisa pulang ke pangkuan keluarga… Tapi rindu punya pasal, saya sudah tidak peduli dengan keadaan diri dan sanggup lalui apa sahaja asalkan saya dapat pulang dan lepaskan rindu.

***

Hari ini saya berada di sinki dapur dengan mak, ditemani angin sepoi-sepoi bahasa yang bertiup masuk melalui tingkap dapur dengan sawah padi yang hijau terbentang.  Sungguh tenang.  Tiba-tiba mak bersuara sambil melihat saya;

“Cepat kan masa berlalu…baru hari tu dok rindu-rindu, la ni dah ada depan mata,”

Sebulan saya tak balik rumah terasa lama bagi mak.  Saya hanya mampu tersenyum dan mengangguk-anggukkan kepala sebab setuju dengan kenyataan tersebut.  Hilang segala keserabutan yang dilalui semalam.  Bagai tak terasa.

***

Saya termuhasabah sebentar, kalau begini kerinduan kita malah lebih dari ini kepada Illahi, alangkah indahnya (bilakan hadir perasaan tersebut?).  Sebab itu jangan pelik jika ada orang yang sanggup membuang dunia dan berada di tikar sejadah semata-mata.  Sanggup selekeh, tak makan, merempat di masjid-masjid semata-mata kerana kerinduan mereka kepada Allah (dengan alasan kesenangan itu semua dunia semata).  Walaupun insan-insan lain memandang hina, melihat cara mereka tidak kena, namun bila dilanda perasaan rindu, mereka pun ‘sudah tidak peduli’.  Apa sahaja dilakukan agar dapat bertemu dengan kerinduan mereka.  Ada yang menyahut seruan jihad, tinggal anak bini, bom diri sendiri, berkurung di dalam masjid, tak nak berkahwin dan sebagainya.  Apa sahaja yang Allah perintah, semua mereka cuba buat dalam rangka kefahaman dan pendidikan mereka.  Semua ini sebab rindu punya pasal…

Dan seharusnya kita pun begitu namun dalam rangka ilmu yang benar…

Agar setelah melalui segala cubaan-cubaan dan penat lelah serta kesusahan di dunia, mereka akan mampu tiba ke destinasi iaitu syurga. 

“Sesungguhnya penduduk Syurga pada hari itu, berada dalam kesibukan menikmati kesenangan; Mereka dan pasangan-pasangan mereka bersukaria di tempat yang teduh, sambil duduk berbaring di atas pelamin.  Mereka beroleh dalam Syurga itu pelbagai jenis buah-buahan, dan mereka beroleh apa sahaja yang mereka kehendaki.  SALAM SEJAHTERA, ucapan dari Tuhan Yang Maha Mengasihani. (Yasiin: 55-58)

Tetapi bukan syurga matlamatnya, tetapi pertemuan dengan Allah.  Samalah bukan rumah matlamatnya, namun di dalam rumah itu ada mak dan abah. Menerima kata-kata selamat dari seorang mak pun dah mampu buat kita tersenyum dan bahagia (merasa berbaloi segala ujian dan kesukaran dilalui), inikan pula Allah, Pemilik kita… alangkah kerdilnya diri untuk membina angan-angan sebegini..

Oleh itu, mari kita bina kerinduan kepada Allah dengan beramal sebaiknya di bulan Ramadhan ini.. moga rindu kita rindu yang benar…

No comments: